Paradiso 2
Dante
Ilahi Komedya
Yorum
Ayvazowsky
Bu Kanto, Dante nin okuyucuya uyarısıyla başlıyor; "Giderek zorlaşacak olan bir Cennet kismi başlıyor.Eğer hazır değilseniz yol yakınken dönün geri Bu olağan üstü bir
yolculuktur benim gemimi siz küçük kayıklarınızla takip edemezsiniz" diyor
Hatırlanacağı üzere Araf 'ta
ruhlar arınırken "kıskançlık" yüzünden başının derde girmeyeceğini çünkü kimseyi
kıskanmadığını ama "kibir" konusunda çalışması gerektiğini söylemişti Tevazu
kolay gelmiyor, çok büyük bir şair olduğunun ve çok büyük bir konuyu ele
aldığının kendisi de farkında. " Beni kaybederseniniz siz de kaybolursunuz, ona
göre" diyor
"Ulise" örneği Komedya boyunca
kendisini gösteriyor. Herkül kayalarını- Cebeli Tarık boğazını aşıp bilinmeze
yelken açmıştı ve sonunda Araf kayalıklarında fırtına da gemisi batmıştı; kendisine inanan kendisiyle birlikte bu yolculuğu göze alan adamları da ölmüştü.
"Haddi" aşmıştı. İnsanlık tarihi
de zaten haddi aşmakla başlıyordu. Adem' e Cennet' te "her meyvayı yiyebilirsin
yalnız buna dokunma" denmiş; ama gene de Adem, Havva ile beraber o yasak meyva ya el uzatmış; Cennet' ten kovularak Dunya' ya indirilmişti. Böylece sadece ruhsal bir varlık
değil hakiki anlamda" insan" olmuştu.
Yunan adasi Antikythera açıklarında batık gemide bulunan Odysseus heykeli MÖ Birinci Yüzyıl
Ondan sonra da insanlık hep
bilinmeze doğru yol aldı; yeni kıyılar yeni kıtalar keşfetti; bilinmeyen sulara
gözü kapalı gitti.O da yetmedi, kutupları keşfetti. Okyanusun derinliklerini
keşfetti; gidemediği yere arac gönderdi.
Aya gitti; uzay yolculukları yaptı; teleskoplar
icat ederek gidilmesi, ulaşılması mümkün olamayacak kadar uzakta olan galaksiler
keşfetti.
Dante de yaşamı boyunca bilime
meraklı olmuş araştırmış bilimsel sorular aklını kurcalamış.
Komedya’ nın bir diğer esin
kaynağı da Latin şair Ovid’ in "Metamorfoz"eseri değişim dönüşüm önemli bir konu.
Cehennem ve Araf bölümleri
okuyucu için anlaşılması daha kolaydı. Cehennem de çeşitli suçların
cezalandırılması; Araf’ ta da insan tabiyatı inceleniyor, “nasıl eksiklerden
hatalardan arınırız; nasıl günahların yükünden kurtulup, ruhumuzu Cennet' e hazırlarız?” konusu işleniyordu.
Cennet ‘e geldiğimizde ise
konular biraz daha zor anlaşılır hale geliyor. Bunun için şair okuyucuyu
uyarıyor: Dini ve felsefi konularda çok yoğunlaşmadan önce" ilimde" ilerlemeleri
gerektiğinin altını çiziyor. Önce bilimle meşgul olup, iyi bir eğitim almadan
sadece dinde yoğunlaşmak, gaybı öğrenmeye uğraşmak, hüsranla sonuçlanabilir; onu
söylüyor.
Dante Cennet’in ilk Kantosunda
gördüğümüz gibi Beatrice’ le beraber hızla aya yükseliyor.
Ay onları içine alıyor; adeta
ayla bütünleşiyorlar.
Birinci kantoda “ Allah’tan geldik Allah’ a dönüyoruz”
anlayışının ikinci kısmı işlenmişti. “Bütün kainat, yaratılmış olan canlı cansız varlıklar
yaratılma işlemini başladığı andan itibaren, gene Tanrı’ ya dönme, ona kavuşma
isteğiyle hareket ederler” dendi. Aynı canlı cansız bütün varlıkların Allah’ ı
tespih etmesi ayetinde olduğu gibi. Latince kökenli universe kelimesinde de uni tekliği; verse dönme eylemini dönüşümü anlatıyordu,
bu kavrami bilinçli olarak şiirde kullanıyor.
İkinci kantoda “Allah’ tan geldik” kısmı vurgulanıyor
ve Allah’ ın yarattığını çok mükemmel olarak, çok çeşitli ve sürekli olarak
yaratması anlatılıyor.
Ayvazovsky
Dante Ay’ a geldikten sonra
ayın yüzeyinde görülen "gölgeleri" soruyor Beatrice’e.
Eskiden bu gölgelere, Italya’da
“Kabil’ in gölgesi” deniyormuş.
Efsaneye göre kardeşini öldüren Kabil dünyadan atılarak; Ay’ a sürgün
gönderilmiş. Halk, efsaneye göre açıklarken; Dante, bu tabiat olayını “Convivio- Şölen” isimli eserinde
bilimsel yönden açıklamaya çalışmış ; ayın yüzeyindeki değişik “yoğunluktan”
kaynaklanmış olabileceği kanaatine varmış. Bu fikri Beatrice' e söylediğinde, O
kabul etmiyor ve kendi görüşünü uzun uzadıya anlatıyor:
Dünyadan görünüşle, uzaydan
görünüşün farklı olduğunu; her gezegeni, her gökcimini aynı zannetmemesi
gerektiğini; yaratılışın çeşitli ve farklı maddelerle olduğunu anlatıyor. Esas
yaratılışın sekizinci Cennet’ te Allah
ın Nur’ undan kaynaklandığını söylüyor.
“distinctio et multitudo rerum
est a Deo” cümlesiyle yaratılışta ki "çeşitlilik ve bolluğa" işaret ediyor.
Farklı yaratılış özellikleri ve farklı maddelerden kaynaklanarak ayın yüzeyinde
bu karaltıların olduğu açıklamasını yapıyor.
Bütün Paradiso boyunca Işık –Allah’ ın Nur’u ve Cennet’ in dokuzuncu
kattında ( Primum Mobile-cennetin ilk harekete geçirilen ilk
yaratılan kısmında) bulunan Prime Mover -kainatı ilk olarak
harekete geçiren “Ol”(Kün) emrini veren “Allah” kavramı yer alacak.
Nasai nın uzaydan çekilmiş ay resmi
Bütün bu analizden sonra Ay'ın
yüzeyindeki gölge konunun modern bilimdeki izahına gelirsek, bunun Ay’a
meteorların çarpması neticesi olusan kraterlerden (çukulardan) ibaret olduğunu
görürüz. Bu kraterler dünyadan bakılınca daha koyu renkte görülüyor. Sadece
dünyadan değil uzaydan çekilen resimlerde de öyle.
Bazı bilim adamlarına göre, Ay’
da meydana gelen patlamalardan da bu çukurlar oluşmuş olabilir.
Dünya da bu tip göktaşı çarpması
sonucu açılan çukur çok nadir görülüyor; çünkü meteorlar atmosfere girince
yanıyor,parçalanıyor,ufalanıyor dünya’ ya düşmeden yok oluyor genellikle. Düşer
de çukur oluşturursa, o bölge yağan yağmurlarla göl haline geliyor veya
erozyonla şekil değiştiriyor.
Ay la ilgili bir diğer
enteresan bilgi de şöyle: Bu gölgeler ayın "karanlık yüzü" denen(aslında orası da
aydınlık o nedenle "uzak yüzü" demek daha doğru oluyor) tarafta yokmuş. O kısımda
çukur bulunmuyormuş. Biz dünyadan ayın sadece bir tarafını görüyormuşuz.
Cat Nebula
Gökleri ve yeri güzelliklerle
donatarak yaratan Bedi O’dur. Bir şeyin olmasına karar verdi mi ona sadece “ol”
der. Artık o oluverir.
Bakara Suresi 117. ayet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder