Aşk ve Retorik
Cennet
Yorumlar
Daha evvelki
bölüm de " Önce söz vardı" demiştik; burada da Venus gezegenine geldiğimiz de
gezegenin tarihsel olarak iki simgesi olduğunu görüyoruz; biri aşk biri de
retorik.
Retorik güzel
konuşma karşısındakini sözle ve yazıyla
ikna edebilme sanatı anlamına geliyor.
Bu hikayeleri bir
araya getirirken, Dante' nin amacı da okuyucuyu çeşitli konular üzerinde
düşündürmek.
Afrodit
Venüs aynı zamanda da mitolojide Aşk Tanrıçasının adı; Aeneas ın
annesi Venus' u Virgil' in eseri Aeneid de görmüştük.
Siyasetle aşk
arasında da bir bağlantı var; mitolojide." Ihtirasta" birleşiyorlar; aşk sebebiyle
de insanların haddi aşması; kuralları yıkması görülebiliyor. Bunun örnekleri
Francesca ve Paolo nun aşkının anlatıldığı Inferno 5 de verilmişti. Francesca ve
Paolo bir yasak aşk yaşadılar bunun neticesinde öldürüldüler. Dido Aeneas
tarafından terkedilmeyi kaldıramadı intihar etti.
Bu kantonun
başında da buna işaret ediliyor ;mitolojide insanların aşk yüzünden yaptıkları
deliliklerin 'Venüs' ün etkisiyle' olduğuna inandıkları söyleniyor.
Siyaset konusunda
da doymak bilmez ihtiras," Justinyen" kantosunda anlatıldı; kadınlara tecavüz
edilmesiyle ilgili örnekler verildi; haddi aşma konusuna dikkat çekildi. Bana göre en mükemmel
yazılmış bölümlerden biriydiç Bir kişi konuşuyordu (Jüstinyen) ama arkada iki ses
vardı: Biri Virgil' in sesi; İmparatorluğun ihtişamını anlatıyor; ikincisi Saint
Augustine' in İmparatorluklara olan eleştirisi.
( "City of God" eserinde yazmış
olduğu gibi imparatorluğun yakma yıkma yoketme öldürme insanları korkutarak
topraklarını ele geçirme insanları köle yapma;kadınlara tecavüz, çocukları yetim bırakma, gibi her türlü
suçun işlenmesine olanak veren bir devlet biçimi olması; devletin insanların ahlaklı bir vatandaş olarak yaşamasına olanak sağlaması gerektiği konusu)
Justinyen kantosunun en sonunda Romeo da Villenova orneğini verdi; ihtiraslı imparatorlardan
sonra, " bir kralın hizmetine girdiği o devleti ve o kralı zenginleştirdiği halde görevi
bitince gene geldiği gibi fakir oradan ayrılan birini" .
Bu aynı zamanda
daha sonraki kantolarda anlatılacak olan
Saint Francis' de göreceğimiz
Hrıstiyanlıkta ki "bütün dünya malını reddeden anlayısı" da anlatıyor.
Romeo ayni zaman da Dante gibi
kıymeti bilinmeyen şehrinden ayrılmak ve başkalarının yardımıyla yaşamak
zorunda kalan, prensip sahibi bir "bilgeyi" de anlatıyordu.
Romeo da
buradadır
Bu incinin içinde ışıldar
Dünyada yaptığı güzel işler hakkıyla takdir
edilmedi;
Şanssızdı.
Provinçal' lar ona
bunu yaptılar ama son gülen Romeo oldu.
Başkasının kazancını
kendisi için kayıp gören,
Kötü yolda
ilerlemektedir.
Kont Raymond' un
kızlarının hepsini krallarla evlendirdi,
Ama hep mütevazi oldu.
Hayatı boyunca pilgrim
(yolcu) oldu
Onun başarısını
kıskandılar.
Hazineyi 10
a, 12 oranında zenginleştirdiği halde,
ondan hesap
sordular..
Yaşlı iki büklüm
bıraktı gitti…
Keşke gönlünde olanı
bilebilselerdi;
Derviş gibi kapı kapı
dilendi
Venüs gezegeninde
Carlo Martello' yu gördük (Charles Martel) ömrü kısa olan bir kral vaktiyle
Floransa' ya gelmiş Dante' yle de tanışmış; eğer ömrü vefa etseymiş, Dante' yi de
himayesine alacakmış. Dante onu burada "iyi bir kral" örneği olarak hatırladı. Ölümünden
sonra, kısa bir süre oğlu tahta geçiyor, ondan sonra da kardeşi Rudolf krallığı
ele geçiriyor ve "kötü acımasız bir kral" oluyor.
9. bölümde Carlo’ nun
eşi Clemence’ a hitap etti. Rudolf’ un da sonunun iyi olmayacağını söyledi.
Sonra aşk konusuna
sıra geldi; Cunizza’ yı gördük. Gene "kötü bir yöneticinin" kız kardeşi, ailenin evlendirdiği adamla durmayıp
sevdiğine kaçmış; sonra o da Floransa da
fakır bır hayat yaşayıp ölmüş. Dante’ nin arkadaşı Sordello nun sevgilisi; onun
için şiirler yazılmış.
(Niye Francesca' yı "Cehenneme" koydu Cunizza'yi "Cennet'e" koydu; bilemiyoruz, kendi tercihi:))
Cunizza dünyada yaşadığı
hayattan da Cennet' te bulunduğu mevkiden de memnun olduğunu anlattı.
Piccarda' nin söylediği meşhur dizeler gibi o da,
"In his will our peace
Tanrının yazmış olduğu kader bizim mutluluğumuzdur
daha fazlasını istemeyiz" demiş oldu.
Sonra Rahab' ı örnek verdi. Inanıp Yusa peygamberın
Erıha' yı almasına yardım etmesınden dolayı Cennet te yer almıs olan bir hayat
kadını. Şehrin surlarında evi ne gerçek anlamda içerde, ne de dışarıda olan biriydi. Dışlanmıştı yaşadığı hayat nedeniyle ama iman ederek Cennet' te yerini aldı.
Peace and War
Kantonun sonunda gene Floransa' ya fırsattan istifade bir
gol atıyor. "Savaş Tanrısı Mars’ ın kurduğu bir şehir, onun için iç çekişmeler
kavgalar hiç bitmedi" diyor.
Oradan kliseye sözü getiriyor ve kendi asli
görevini yapmak yerine enerjisini kliseyi ve kendilerini zengin etmeye
çalışarak, harcıyan papazları eleştiriyor.
Bundan sonraki bölümlerde de Güneş' te çeşitli "Hrıstıyanlık doktrinlerini" inceleyecek...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder