Kral David heykeli - Nicholas Cordier
Tevrat' a göre, Kral David, sarayında bir gece uyanıp dısarı bakar, yıkanmakta olan güzel bir kadın görür.
Kim olduğunu soruşturur "Eliam’ ın kızı
ve Hititli Uriah'ın karısı" derler. Uriah, aynı zamanda David' in generalidir ve
savaşa gitmiştir.
David, Bathsheba'ya haber
gönderir, yanına getirtir.
Rembrant' ın
resmi tam o mektubu alma anını tasvir etmiş. Çaresizliği ,üzüntüyü ve krala
karşı gelememeyi. Gözleri dolmuş; ağzı ağlamamak için titremekte, elinde mektup
çaresiz sallanmakta. Bir yandan artık yıkanma işi bitmiş, üstünü giyinip normal
işlerine dönecekken; bu haber üzerine artık kendisini hazırlama, süslenme
mecburiyeti oluyor; isteksiz, yardımcıları tarafından süsleniyor.
'Adam' resimde yok; ama kuvvetli adamın kadın üzerindeki hakimiyeti, krallık yetkisini kötüye
kullanma durumu ve kadının "baş eymek" zorunda kalışı apaçık ortada. Bugün buna "power rape" "kuvvetlinin tecavüzü" deniyor.
Rembrant
Bu beraberlik
sonucu Bathsheba hamile kalır. Hikayenin bundan sonrası daha çirkin; David Uriah' ı geri
getirtir bir bahaneyle; amacı adamın evine gitmesi ve bu hamilelik ilerde ortaya çıktığında bir
şüphe uyandırmamasıdır.
Ama Uriah evine
gitmez, "savaş halindeyiz asker dışarıda çadırda yatarken, kutsal ark savaş meydanındayken, ben evimde yatmam" der; o
da saray önünde karargahta askerle birlikte çadırda yatar.
Bu hesap
tutmayınca, David onu savaşa geri yollar. bu sefer "ön saflara ve ölmesi muhtemel
olan yere". Netice de Uriah ölür; David
Bathsheba'yla evlenir.
Sonra Nathan
gelir; Tanrı tarafından bütün bu olanların hoş görülmediğini David' in işlediği
günahın cezasını çekeceğini söyler.
Ama bunu direkt
olarak söylemez; önce koyunları olan çobanın hikayesini anlatır.
99 koyunu olan
bir zengin çoban, tek koyunu olan, o tek koyunu da evladı gibi seven, göğsünde yatıran
bir başka arkadaşının koyununu ister hikayede. Tek koyunu olan yoksul adam o çok
sevdiği koyunu, bu zengin çobana vermek zorunda kalır. Gelen misafire bu koyun
kesilip verilir.
Bunu duyan David
hiddetlenir ve adamın cezalandırılması gerektiğini söyler. Onun üzerine Nathan, David'e onun yaptıklarını ve işlediğini günahı hatırlatır.
Bathseba' nın
çocuğu doğunca hastalanır. David sürekli dua ederek, af diler; oruç tutar, yalvarır yakarir ama çocuk ölür.
Daha sonra Bathsheba bir çocuk daha doğurur; bu
çocuk Solomon, yani David' in varisi 'Hazreti Süleyman' olur.
David' in başka
oğulları vardır ama Solomon tahta geçer. Bathsheba da 'valide Sultan' olarak hüküm
sürer.
Nathan David' in hataların gösteren doğru yola davet eden bir peygamber Tevrat' ta; bir anlamda vicdanı.
Bu hadiseleri, Tevrat'ta geçen hikayeleri, Islam dünyası kabul etmez. Hazreti Ali'ye bu konu
sorulduğunda, bir peygamberin asla böyle davranmayacağını söyleyerek, "o devirde, kocası savaşta ölen kadınlarla evlenmediklerini, örnek olsun diye Davud peygamberin, Bathsheba ile
evlendiğini ama buna karşı olanlarin, bu olmayacak hikayeleri uyduğunu" söyler.
'99 Koyun' meselesi
ile ilgili Saad suresinde de bir bölüm var.
Onu ayrıca yazacağım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder