30 Ekim 2018 Salı

Batsheba ve Kral David


Kral David heykeli - Nicholas Cordier


Tevrat' a göre, Kral David, sarayında bir gece uyanıp dısarı bakar, yıkanmakta olan güzel bir kadın görür. Kim olduğunu soruşturur  "Eliam’ ın kızı ve Hititli Uriah'ın karısı" derler. Uriah, aynı zamanda David' in generalidir ve savaşa gitmiştir.
David, Bathsheba'ya haber gönderir, yanına getirtir.

Rembrant' ın resmi tam o mektubu alma anını tasvir etmiş. Çaresizliği ,üzüntüyü ve krala karşı gelememeyi. Gözleri dolmuş; ağzı ağlamamak için titremekte, elinde mektup çaresiz sallanmakta. Bir yandan artık yıkanma işi bitmiş, üstünü giyinip normal işlerine dönecekken; bu haber üzerine artık kendisini hazırlama, süslenme mecburiyeti oluyor; isteksiz, yardımcıları tarafından süsleniyor.
 'Adam' resimde yok; ama kuvvetli adamın kadın üzerindeki hakimiyeti, krallık yetkisini kötüye kullanma durumu ve kadının "baş eymek" zorunda kalışı apaçık ortada. Bugün buna "power rape" "kuvvetlinin tecavüzü" deniyor.

Rembrant

Bu beraberlik sonucu Bathsheba hamile kalır.  Hikayenin bundan sonrası daha çirkin;  David Uriah' ı geri getirtir bir bahaneyle; amacı adamın evine gitmesi  ve bu hamilelik ilerde ortaya çıktığında bir şüphe uyandırmamasıdır.
Ama Uriah evine gitmez, "savaş halindeyiz asker dışarıda çadırda yatarken, kutsal ark savaş meydanındayken, ben evimde yatmam" der; o da saray önünde karargahta askerle birlikte çadırda yatar.
Bu hesap tutmayınca, David onu savaşa geri yollar. bu sefer "ön saflara ve ölmesi muhtemel olan yere". Netice de Uriah ölür;  David Bathsheba'yla evlenir.

Sonra Nathan gelir; Tanrı tarafından bütün bu olanların hoş görülmediğini David' in işlediği günahın cezasını çekeceğini söyler.

Ama bunu direkt olarak söylemez; önce koyunları olan çobanın hikayesini anlatır.

99 koyunu olan bir zengin çoban, tek koyunu olan, o tek koyunu da evladı gibi seven, göğsünde yatıran bir başka arkadaşının koyununu ister hikayede. Tek koyunu olan yoksul adam o çok sevdiği koyunu, bu zengin çobana vermek zorunda kalır. Gelen misafire bu koyun kesilip verilir.

Bunu duyan David hiddetlenir ve adamın cezalandırılması gerektiğini söyler. Onun üzerine Nathan, David'e onun yaptıklarını ve  işlediğini günahı hatırlatır.

Bathseba' nın çocuğu doğunca hastalanır. David sürekli dua ederek, af diler; oruç tutar, yalvarır yakarir ama çocuk ölür. 
Daha sonra Bathsheba bir çocuk daha doğurur; bu çocuk  Solomon, yani David' in varisi 'Hazreti Süleyman' olur.
David' in başka oğulları vardır ama Solomon tahta geçer. Bathsheba da 'valide Sultan' olarak hüküm sürer.
Nathan David' in hataların gösteren doğru yola davet eden bir peygamber Tevrat' ta; bir anlamda vicdanı.

Bu hadiseleri, Tevrat'ta geçen hikayeleri, Islam dünyası kabul etmez. Hazreti Ali'ye bu konu sorulduğunda, bir peygamberin asla böyle davranmayacağını söyleyerek, "o devirde, kocası savaşta ölen kadınlarla evlenmediklerini, örnek olsun diye  Davud peygamberin, Bathsheba ile evlendiğini ama buna karşı olanlarin, bu olmayacak hikayeleri uyduğunu" söyler.

'99 Koyun' meselesi ile ilgili Saad suresinde de bir bölüm var.
Onu ayrıca yazacağım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder