19. Kanto Açıklamalar
Yunan
mitolojisinde çok güzel olan
ve sesleriyle erkekleri büyüleme kabiliyetinde olan kadınlara Siren deniyor, biz de genellikle deniz kızı denir.
Efsanelere göre denizlerde, denizcileri
söyledikleri şarkılarla büyülerken gemiler karaya vuruyor, kazada gemiciler
ölüyor.
Onun için Virgil" eski cadı" diyor
19. Kanto da
Dante nin rüyasındaki yeri üstteki teraslarda insanların arındığı üç günahı
temsil ediyor. Bunlar “Aç gözlülük, Oburluk ve Şehvet” dolayısıyla işlenen
suclar yapılan hatalar. İnsanın haddini bilmemesi kendisini kontrol edememesi
meselesi.
Ortaçağ’daki
inanışa göre sabaha karşı görülen rüyalar çıkıyor. Rüyayla insanın uyanıkken
düşünemediği bazı şeylere kapı açılıyor.
İlk anlamda rüya
insana görünüyor kendi isteğiyle değil Kendisine ( Dante’ ye) bir
mesaj geliyor. Sonra rüya esnasında çirkin kadın şairin bakışıyla güzelleşiyor,
dayanılmaz oluyor. Sesiyle büyülüyor. Ama bu onu yolundan alacak felakete
sürükleyecek bir ses.
O sırada kimliği
bilinmeyen bir hanımefendi gelip uyarıyor. Virgil’e “Ne oluyor?” diye soruyor.
Bu hanım aslında Beatrice. Comedya’ nın ilk bölümünde Dante karanlık oramanda
kaybolduğunda yardıma koşan Virgil’ i bulup, ondan Dante’ ye rehberlik etmesini
isteyen Dante’ nin çocukluk aşkı, genç yaşta hayatını kaybetmiş olan Beatrice.
Burada da gene
yardıma koşup, yolculuğu yarım bırakmaması için uyarıyor. Virgil’ i de
azarlıyor "niye ona sahip çıkmıyorsun?" anlamında.
Bir de Ulise
örneği verildi. “Ulise yi memnun ettim” diyor Siren, halbuki Ulise tuzağa
düşmemişti, Homer'in hikayesinde. O da, o uzun yolduluğunda Siren’ in sesini duyduğunda kulağını
tıkamıştı ve kendisini geminin direğine bağlatmıştı. 'Siren’ in sesine kulak
vermenin' sonu olacağını düşünmüştü..
Burada Dante
Siren’ in güzel sesini 'yanıltıcı'; Beatrice’ in azarlayan sesini ise 'doğruyu
gösteren doğruya yönelten' ses olark düşünüyor.
Ulise
Ulysses Homer in
eserinde Yunanca Odesseus Ovid' in eserinde Ulysses olarak Latince anlatılan bir
hikayenin kahramanı Ilahi Komedya'nın her üç bölümünde de sözü ediliyor.
Truva savaşında
içinde askerleri barındıran tahta at fikrini onun verdiği bu sebeble Truva'nın
mahvına sebep olduğu gerekçesiyle düzenbazlık ve hilekarlıktan Inferno’ da yer
alıyor. Cehenneme düşmüş.
Purgatory' de bu
rüya dolayısıyla ismi geçiyor. Onun yaptığı epik yolculuk esasında insanın
sınırını zorlaması, ileri gitmesi, haddi aşması sayılıyor çünkü antik çağlarda denizciler Akdeniz' in dışına çıkmayı istemiyorlar, bilenen dünyanın dışı tehlikeli geliyor. Ulise cesaret ediyor, çıkıyor yolculuga yeni yerler bulma umuduyla.
Inferno' da Ulise'nin gördüğü ve ulaşamadığı gemisini batırdığı kayalıkların neresi olduğu anlaşılmıyordu; Araf' ta anlaşılmış oldu. O gördüğü kayalıklar Araf kayalıklarıydı.
O maceralı deniz yolculuğunda Cebeli Tarık boğazını geçip Okyanus’ a açılıyor güney yarım küreye gidiyor uzun süre denizde kaybolduktan sonra bir ada ve adanın dağlarını kayalıklarını görüyor yanaşmak istiyor başaramıyor ve gemisi batıyor yol arkadaşları kendisine inanan peşinden gelenler denizciler boğuluyorlardı
Inferno' da Ulise'nin gördüğü ve ulaşamadığı gemisini batırdığı kayalıkların neresi olduğu anlaşılmıyordu; Araf' ta anlaşılmış oldu. O gördüğü kayalıklar Araf kayalıklarıydı.
O maceralı deniz yolculuğunda Cebeli Tarık boğazını geçip Okyanus’ a açılıyor güney yarım küreye gidiyor uzun süre denizde kaybolduktan sonra bir ada ve adanın dağlarını kayalıklarını görüyor yanaşmak istiyor başaramıyor ve gemisi batıyor yol arkadaşları kendisine inanan peşinden gelenler denizciler boğuluyorlardı
Dante, insan aklı ve gayretiyle her amaca ulaşılamayacağını bir yerden sonra bu gayretin yetersiz kalabileceğini, Araf' a ancak Tanrı' nın yol göstermesiyle gidilebileceğini anlatıyor.
Bu haddi aşmak
sınırı zorlamak aynı zamanda insanlığın bilgiye ulaşmaktaki büyük mücadelesi. Yani
karakterin olumsuz yanı olduğu gibi olumlu yanı da var. Adem' e benzetiliyor; o
da "haddi aştı", yeme denilen elmayı yedi ve Cennet'ten çıkarılıp dünyaya indirildi
ve böylece insanlık serüveni başladı.
Burada Albert
Camusi nun sözüne yer verelim:
İleri git, sınırı
aş, çünkü gerçek oradadır
Neque nubent
İncil' de geçen bu
ifadeyi Papa Adriana Dante’ ye hatırlatmıştı
Hazreti Isa’ ya
sormuşlar "Bir dul kadın yeniden evlendiğinde; öldüğü zaman Cennet' te bu
adamlardan hangisi kocası olacak?" diye. O da hiç birisinin olmayacağı insanların
öbür dünyaya evli olarak gitmediklerini hür olduklarının belirtmiş. Evli
değiller kimseyle de evlendirilmezler manasına. Adriano bunu dünyadaki işlerin
dünyada kalacağı; dünya daki servetinin mevkisinin, "Papa" olmasının veya asil bir aileye mensup olmasının
burada bir önemi olmadığı ahirette herkesin ancak Allahın kulu olarak anılacağı
anlamında söylüyor.
Cato da aynı
şekilde kendisine Marcia hatırlatıldığında (eski eşi) artık onunla bir ilgisi
olmadığını söylemişti.
Melekle Karşılaşma
Son olarak burada
da melekle karşılaşma ve meleğin kanatlarını açmasıyla anlından günahı temsil
eden “P” harflerinden biri daha
silindi ve daha evvel rüya dolayısıyla duyduğu ağırlık üzerinden kalktı. Araf 'ta ilerleme hep yukarıdan gelen yardımla oluyor.
Araf
Kanto 19
Yorumlar
Elif Mat
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder