Latona' nın çocukları Ay ve Güneş’ in ufuk çizgisinde aynı hizada görünüğü o
kısa anı örnek vererek Yaratılış konusuna geliyor.
Yaratılışın bir anda olduğu Zaman ve Mekan ın bir olduğu anlatılıyor.
Beatrice' inmeşhur sözleriyle bütün NEREDE lerin ve NE ZAMAN ların bittiği; ya da
kaynaklandığı NOKTA Tanrı olarak anlatılıyor. Tanrı’nın BIR liğine dikkat
çekiliyor.
Burada anlatılanlar çağımızdaki bilimsel görüşlere de uymakta Evrenin bir
noktadan başlaması genişlemesi sonra da günün birinde gene geriye sarılarak
genişleme hareketi tersine dönerek küçülüp küçülüp nihayete erecek olması.
Tekvir Suresinde de bu anlatılıyor Kuranda.
Dante nin hayalindeki Evren bir deniz kabuğu şeklinde sarmal
sarmal Bir noktadan genişlediğini gene bir noktaya döndüğünü düşünelim
Bu geriye dönüşte şöyle bir umut da var: "Başlangıca, Orijine
dönerken, günahlar da silinecek mi?Herkes sonunda arınıp tertemiz olacak mi? Cehennem'in sonu gelecek mi?"
Bu sarmal aynı zamanda eskiden kitaplar şimdiki formunu
almadan Uzun bir kağıda yazılıp rulo halinde saklandığı Padişah Fermanları gibi o dönemdeki kitap imgesini de akla getiriyor.
Allah Kainatı Melekleri Niye Yarattı sorusuna cevap aranıyor Allah
zaten mükemmldi bir şeye ihtiyacı yoktu Yarattıklarının yaşama sevincini görmek
Işığının Varlıkta tecelli etmesini sevinçle parıldayarak gei dönmesini görmek
için yarattı sonucuna varıyor Beatrice. Meleklerin Aynı gibi ışığı yansıtması
Aynalar ifadesi Siz onlara Tahttakiler dersiniz*
Thrones mısraları daha önce de geçmişti.Melekler hiyerarşisinde Thrones olrak
adlandırılan Melekler var.
Meleklerin Yaratılışı ve Insanın Yaratılışı
Melekler Ateşten: İnsanlar Maddeden - topraktan yaratılıyor
Melek hiç bir şeyi unutmuyor onun hafızaya ihtiyacı yok O
her vakit gözlerini Tanrı dan ayırmadan emir bekliyor her hangi bir yanlış yola
sapmıyor
İnsanın düşüncesi bölümlü mesela bir konuya konsantre
olduğunda diyelim matematik çalışırken tarihi tarih çalişirken matematiği
düşünmüyoruz Bu nedenle bilgiler geriye alınıyor hafızaya kaydediliyor.
Sevgiden Yaratıldığını söylüyor; “Kendini Yeni Sevgilere açtı” diyor.
Yaratılışta Form kelimesi kullanılıyor ve Plato nun Formlar
açıklaması akla geliyor.
Plato Milattan önce 428 yılında Atina da doğmuş olan bir
filozof ölümü MÖ 327 yılı.
Kısaca hatırlarsak;
Plato ve Form’lar
Şekiller Fikirler.
Plato’ ya göre fizik
alemde gözümüzle gördüğümüz isimlerini bildiğimiz şekiller var. Mesela ağaç
güneş at araba veya geometrık şekiller üçgen kare beşgen sekizgen dikdörtgen
gibi. Bir de görmediğimiz ama anladığımız kavramlar var Adalet doğruluk
dürüstlük güzellik Cesaret gibi gözümüzle görmediğimiz ama ne olduğunu
bildiğimiz kavramlar var. Bilim ilerledikçe gene gözümüzle görmediğimiz ama
varlığından haberdar olduğumuz fizik alemde var olan mikrop hücre atom radyo
dalgaları gibi bilimsel olarak tarif edilen şeyler de var.
“Bütün bunları biliyoruz
görüyoruz anlıyoruz: iyi güzel de, nasıl biliyoruz?” diye soruyor. Cevabını
şöyle buluyor: Bir görülen alem var, bir de görünmeyen. Bu görünmeyen alemde
Gercek FORM lar var. Her şeklin esas, anası. “Üçgen” bizim tahtaya çizdiğimiz üçgen değil, tam
matematik olarak doğru olan”üçgenin” aslı orada.Gördüğümüz yüz çeşit” kuş”
olabilir: ama onun kuş olduğunu anlamamız için bize verilen yeti aslında o
diğer alemdeki kuşu biliyor olmamızdan kaynaklanıyor.
Bu sebeble iyiyi kötüyü
ayırt edebiliyoruz. Anladığımız bildiğimiz kavramların aslı hep diğer alemde
Formlar adı altında mevcut.
Birinci basamak fiziki
alem: ikinci basamak Formlar: üçüncü nokta LOGOS.
LOGOS nedir?
Bunu ingilizceye” THE
GOOD” diye çevirmişler oradan THE GOD Tanrı olarak algılanmış sonraki
devirlerde.
“Tanrı IYI olduğu için
bize bu anlayış,ı kavrayışı, veriyor o yüzden insanların çoğu iyi” diye bir
çıkarım da yapılıyor.
LOGOS Yunanca’da pek çok
manaya geliyor:
“ Kelime, Akıl, Düşünce,
Mantık , Structure -Yapı -bir şeyi bina etmek yapmak; Söylem, soylev, tez bir iddianın dayandığı temel
gibi pek çok manada kullanılmış.
İncil’ de, “In the
beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God”
“ Önce söz vardı, söz
Tanrı’ yla beraberdi. Söz Tanrı’ydi” ayeti de,
Yunanca LOGOS un
İngilizceye Word olarak tercümesi. Bunu Hazreti Isa olarak anlıyorlar.
Allah’ tan bir kelime- kelimetullah -kelimesi
biz de de var.
Kelimetullah aynı zamanda
Kuran için de söyleniyor.
Gene Plato’ ya dönersek; “
The Good” dediği hem Origin –başlangıcı; hem de nature- doğa
( bir şeyin hem nüvesini
hem doğasını temsil ediyor.)
Bizim ruhumuzda da o
ruhtan bir parça; o ateştan bir kıvılcım var; o şekilde bağlantı kuruyoruz ve
öbür alemi anlıyoruz.
Görmek için hem ışık
kaynağı. hem de gözün görme kabiliyeti gerekiyor. Karanlık olursa göremiyoruz.
Gözümüzde bir sorun varsa gene göremiyoruz.
Bu görüşler çeşitli
dönemlerde yorumlanmış Herşeyin aslının görünmeyen alemde olduğu fikriyle
bağdaşıyor. Kurandan örnek verirsek:
Neml Suresi:
75
Gökte ve yerde gizli olan
hiçbir şey yoktur ki, apaçık olan bir kitapta olmasın."
Buruc Suresi:
21
Iş onların iddialarının aksinedir. O çok yüce bir Kur an dır.
22
Korunmuş
bir levhada Levh-i Mahfuz’dadır.
Enam 59
Gaybın anahtarları O’nun
yanındadır; onları O’ndan başkası bilmez. O, karada ve denizde olanı da bilir.
O’nun bilgisi dışında bir yaprak bile düşmez. Toprağın karanlıklarındaki bir
dâne, yaş ve kuru her şey apaçık bir Kitap’ın içindedir.
Hadid 22
Yeryüzünde ve kendi
benliklerinizde meydana gelen hiçbir musibet yoktur ki, biz onu yaratmadan önce
bir Kitap’ta belirlenmiş olmasın. Bu, Allah için çok kolaydır.
Araf 172
Hani, Rabbin, âdemoğullarından, bellerinden zürriyetlerini alıp onları öz
benliklerine şahit tutarak sormuştu: "Rabbiniz değil miyim?" Onlar:
"Rabbimizsin, buna tanıklık ederiz." demişlerdi. Kıyamet günü,
"Biz bundan habersizdik" demeyesiniz.
Buradan ruhun bu dünyadaki bigimizden fazlasını bildiği sonucu çıkıyor.
Burada ilk görüşte aşkla ilgili bir küçük ilave yaparsak 28. Kanto nun
başına dönelim:
"Aklımı Cennet’e çevirecek
Güçleri olan Hanım,
bana insanlığın içine düştüğü durumu
En hakiki haliyle anlatınca,
Arkasında olan bir meşaleyi
Aynada görüp de, dönüp bakan bir adam;
Meşalenin arkasında olduğunu –nasıl bilirse,
Dönüp baktığında gerçeğini bulursa;
Ben de o Cennet gözlere ilk defa bakıp da,
aşık olduğum anı hatırladım."
Güçleri olan Hanım,
bana insanlığın içine düştüğü durumu
En hakiki haliyle anlatınca,
Arkasında olan bir meşaleyi
Aynada görüp de, dönüp bakan bir adam;
Meşalenin arkasında olduğunu –nasıl bilirse,
Dönüp baktığında gerçeğini bulursa;
Ben de o Cennet gözlere ilk defa bakıp da,
aşık olduğum anı hatırladım."
...diyordu. Orada da bence aynı fikir var: İlk defa görüp mü aşık oluyorsun yoksa o ruhu daha önceden bildiğin için
hatırlıyor musun? Ayna da görünenin, aslını mı biliyorsun?
Recognition
.
1-identification of someone or something or person from previous
encounters or knowledge.
acknowledgment of something's existence, validity, or legality.
Re-cognition
Yeniden tanıma yeniden bilme hatırlama
Bir şeyin doğruluğunu onaylama
Cognition öğrenmeyi kavramayı anlatıyor.
the mental action or process of acquiring knowledge and
understanding through thought, experience, and the senses.
a result of this; a perception, sensation, notion, or
intuition.
Kanto nun geri kalan kısmında, din adamlarının ceplerini
doldurmak için yaptıkları maskaralıklar anlatılıyor. Para için güç için güçlüye yakın olmak için ve
kendi şanı şöhreti için dini eğip bükenler; hakiki mesajı vermeyenler…
Burada Araf
Suresindeki Ben sizin Rabbiniz değil miyim Ayetiyle Naziat suresindeki
Firavun’ un “Ben
sizin ey yüce Rabbinizim” demesini hatırlayalım:
15. Ulaştı mı sana Mûsa’nın haberi?
25. Bunun üzerine Allah, onu sonraya ve önceye ibret olmak
üzere bir ceza ile çarptı.
Tercume ve Yorumlar
Elif Mat
Dante
Ilahi Komedya
Kaynak gosterilerek Paylasilabilir
Tercume ve Yorumlar
Elif Mat
Dante
Ilahi Komedya
Kaynak gosterilerek Paylasilabilir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder