Açıklamalar
Mûsa, bizimle
sözleştiği yere gelip Rabbi de kendisiyle konuşunca şöyle yakardı:
"Rabbim, göster bana kendini, göreyim seni!" Dedi: "Asla
göremezsin beni! Ama şu dağa bak! Eğer o yerinde durabilirse, sen de beni
göreceksin!" Rabbi, dağa tecelli edince onu parça parça etti. Ve Mûsa
baygın vaziyette yere yığıldı. Kendine gelince şöyle yakardı: "Tespih
ederim seni. Tövbe edip sana yöneldim! İman edenlerin ilkiyim ben."
Araf Suresi
143. Ayet
Bu kanto’da
Beatice ve Dante Satürn’e yükseltilirler. Saturn gezegeni TEFEKKÜR’ü
simgelemektedir. Bir şeyi dikkalice
düşünme. Fikir kelimesi de Arapça aynı anlama elmektedir. Cennet bölümü komedya
da daha çok felsefeyle ilgilidir
Satürn’ ün
burada ki bir diğer anlamı da Klasik devirde eski Yunan Tanrılarından birinin
adı olması ve ZAMAN’ı temsil etmesidir.
Bu sebeple - Altın çağın kralı, daha insan yaratılmadan daha henüz hiç
bir suç işlenmeden de buradaydı- deniyor.
Bütün
gezegenler bir kristal gibi parlıyor ve Allah’ın Nur’unu yansıtıyor. Beatrice
de Komedya’da Allah’ın vahiy yoluyla, peygamberler aracılığıyla veya başka
şekillerde insana ilham vererek, insanları doğru yola sevk etmesini simgeliyor.
Dante’ nin iki rehberi vardı Virgil akıl ve felsefeyi temsil ederken; Beatrice
Tanrının insanı doğru yola iletmesini temsil ediyor. İki kanat gibi düşünürsek,
insanın doğruyu bulması ve doğru yolda devam edebilmesi, dengeli olabilmesi
için her ikisine de ihtiyaç var.
Beatrice hem
Dante’ nin gençliğinde sevdiği, çok genç
yaşta ölen bir kız, hem de bu sembolik rolü üstleniyor; tıpkı Dante’ nin gerçek
hayatta şair, Komedya’da Yolcu-( Pilgrim- Hacı )olması gibi.
Beatrice’in bu özelliği dolayısıyla, üstüne Tanrı’nın Nur’u düşüyor, Cennet’in daha yüksek
kademelerine ulaştıkça, bu Nur artıyor; daha da güzelleşiyor. Artık, bir ölümlü
olan Dante’nin yüzüne bakamayacağı bir güzelliğe erişiyor.
Burada Yunan
mitolojisinden Semele örneği
verildi. Efsaneye göre, Semele Jupiter’e,
yani Zeus’a aşık olmuş. Zeus ta bu aşkı, ancak insan suretinde görünmek
şartıyla kabul etmiş. Ama Hera, Semele’yi kandırıyor, Semele Zeus’tan kendisini
Tanrı suretinde de göstermesini istiyor. Zeus bu şekilde Semele ye görününce,
Semele yanıp kül oluyor. Bu hikaye Latin şair Ovid’in Metamorfoz adlı eserinden.
Göğe yükselen “altın bir merdiven” görüyorlar Satürn’de,
bu merdivenin nereye kadar çıktığını göremiyor Dante.
Miraç kelimesi
de bilindiği gibi Arapça merdiven anlamına geliyor; uruç kelimesinden türemiş.
İncil’de de
Genesis- Yaratılış bölümünde, Yakup Peygamber ile ilgili olarak, göğe uzatılan
bir merdiven ve Meleklerin inip çıkışı anlatılmaktadır.
Bu merdivenden
ruhlar, Dante’ye yardımcı olmak için iniyorlar. Burada Tevazu ve Allah aşkı gösteriliyor. Daha evvelki
ölümlerde Dante’ nin dedesi görünmüştü bu bölümde Dante kendisiyle konuşan ruha
kim olduğunu sordu. Kendisini tanımadığı diğer ruhlardan bir farkı olmadığı
halde gelip konuştu, diğer ruhların da aynı olduğunu söyledi.
Ravenna Mozaikleri
Bu konuşan ruh
Peter Damiano (1007-1072 yılları
arası yaşamış) Cennet’te -Mevlevilerin sema ayini gibi- Allah aşkıyla dönüyor.
Hayattayken Benedictin rahibiymiş “ bir lokma bir hırka” esasına inanmış.
Kendisinden sonrakilerin zengin hayatı tercih ettiklerini söylüyor. Gerçekten
de Dante nin yaşadığı dönemde Papalık Avignon’a taşınmış Fransız krallarının
etkisi altına girmiş ve anlatılmayacak kadar zengin olmuş.
Dante’ nin
ikinci sorusu müzikle ilgili oldu. “Cennetin
diğer bölümlerinde müzik sesi duyulurken burada niye duyulmuyor?” dedi.
Peter’ in cevabı, “artık Cennet’in bu bölümünün güzellikleri o kadar fazla ki;
bir ölümlünün kulağı bunları duymaya uygun değil” şeklinde oldu.
Bir başka konu,
“Kader mi, serbest irade mi?” sorusu.
Kaderi
kimsenin Başmelek Serafim’in bile anlayamayacağı, onun bilgisinin sadece
Allah’ta olduğu söyleniyor.
Providence denince Allahın rahmeti, sevgisiyle insanı
koruması anlaşılıyor. Pro önce
videre görmek anlamına geliyor. Allah’ın önceden her şeyi görüp, bilip;
kaderi yazması; O’nun yazdığı kaderde bizim için hayır olduğu sonucuna
varılıyor.
“In his will our peace” dizlerinde daha
önce gördüğümüz gibi “bizim huzurumuz
onun iradesindedir” diyor ruhlar.
Providence kelimesinin pek çok anlamı ve
tarifi var.
the protective care of God or of nature as a
spiritual power.-Allah’ın koruyuculuğu
God or nature as providing protective care.
timely preparation for future eventualities-
tedbirli davranmak gelecekte doğabilecek şartlara hazırlıklı olmak,
1. ihtiyat
2. tasarruf
3. tedbir
4. hazırlık
5. tutum
6. kader
7. takdiri ilâhi
8. Allah'ın takdiri
Bu kavramı belki dini anlamda en güzel
anlayabileceğimiz ayet, Ayet el Kürsi
Bakara 255
Allah’tan başka ilah yok. Hayy’dır O. Sürekli diridir; Kayyum’dur.
O kudretin kaynağıdır. Ne gaflet yaklaşır ona ne kendinden geçme ne de uyku. Göklerde
ne var, yerde ne varsa yalnız O’nundur. O’nun huzurunda, bizzat O’nun izni
olmadıkça kim şefaat edebilir! O insanların önden gönderdiklerini de bilir,
arkada bıraktıklarını da! İnsanlar O’nun bilgisinden bizzat kendisinin dileği
dışında, hiçbir şeyi kavrayıp kuşatamazlar. O,nun kürsüsü, gökleri ve yeri
çepeçevre kuşatmıştır. Göklerin ve yerin korunması O,na hiç de zor gelmez. Aliyy’dir O, yüceliği sırsızdır. Azim’dir O, büyüklüğü sınırsızdır.
Yaşar Nuri Öztürk tercümesi
Not; Y. N. Öztürk tercümesinde Allah'ın isimleri koyu renk olarak yazılıp, aynı zamanda Türkçe manasıyla birlikte verildiği için, daha öğretici olmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder