Kartal bir ara konuşmaya ara verdiğinde Adaleti temsil
eden Jupiter’ deki ruhlar hep bir ağızdan ilahiler söylemeye başlarlar.
Kartal tekrar konuşmaya başladığında (hem Adaleti hem Roma Imparatorluğunu -devleti temsil ediyor) ruhları tanıtır :
“Gözüme bak” der.
Bu ruhlar Kartalın gözünden parıldamaktadır.
Gökyüzündeki yıldızlardan bir ışık gösterisi gibi
düşünelim bu sahneyi.
Gözünde parlıyor o yıldızlar. Bakış açısı(Perspektif) Komedya’ nın bütününde
önemli. Buradaki bakış açısı Adalet.
10. yy da yapılan resimde David beste yaparken görülüyor
Hazreti Davut
İlk ruh Hazreti Davut. Hazreti Suleyman’ ın oğlu. Incilde
King David olarak geçen hem peygamber hem devlet başkanı.
Bir önemli özelliği Zebur’ un kendisine verilmesi.
Şarkılar, ilahiler söylüyor, halkı sesiyle tavrıyla imana
davet ediyor, Calut’ a karşı büyük zafer kazanmış hayatında geçen önemli
olaylar kutsal kitaplarda yer almış.
Komedya’ nın ilk
bölümü; açılış kantosunda Dante karanlık ormana girdiğinde yolunu bulamaz;
nereye yönelse karşısına vahşi hayvanlar
çıkar- aç bir aslan, dişi kurt ve leopar yolunu keser. Artık ümidini
kaybetmişken bir ruh görür. O anda korkuyla:
"Miserere di me-
Acı bana; Merhamet et" der.
Latince olan bu ifade (Psalm 51 /Mezmur 51) Hazreti Davut’
un tövbesidir
Allah’ın sevgisiyle merhametiyle kendisini affetmesini
istiyor.
Kuran’ da da Sad suresinde 99 Koyun meselesiyle ilgili
tövbesi vardır.
Adaletle hükmetme karar verme yargılama konuları.
Dante nin hemen ilk kanto da buna yer vermesinin iki
nedeni var Biri hatayı kabul etmeden tövbe etmeden hatadan dönmeden
ilerleyemeyeceğimiz ilkesi. Mesela matematikte de bir soruyu çözerken bir satır
yanlış olursa o hep öyle gider onu düzeltmeden doğru cevabı bulamayız.
Dante bu yüzden, önce Virgil' in rehberliğinde Cehennem' i
geziyor; hatayı günah'ı görüyor; gerçekle yüzleşiyor, sonra sırasıyla Araf 'a ve
Cennet' e çıkabiliyor.
İkinci önemi bu bahsetttiğimiz Mezmur' ların şiir tarzında
yazılmış olması Dante şiirini yazarken, kendinden önce ki dönemlerde yazılmış
şiire şairlere de selam gönderiyor. Virgil nasıl Latin döneminin önemli şairi
olarak onun rehberliğini yapıyorsa, Kutsal kitaplar ve Hazreti Davut’ un
Mezmurları da dini edebiyat yönünden ona ilham veriyor.
Burada Cennet’te yer alması hem Adaletinin hem de
şiirinin ödülü aynı zamanda. Mezmurları hem Allah tarafından gelen ilham hem de
Davut un kendi gayretiyle yazılmış olarak kabul ediyor.
Bakış açısı demiştik Araf 'ta -10. Kanto da- dağdaki
resimlerde buna yer verildi. Davut Kutsal Sandığı getirdiğinde halkla beraber, neşe içinde dans etti şarkı söyledi, onu yukardan, saray penceresinden izleyen
eşi Mishel, bir Kral kızı olarak bunu anlamadı, tepeden baktı. "Sen Kralsın nasıl
halka karışırsın?" demek istedi. Olayın önemini kavrayamadı.
Burada da, ruhlar tepede, kartalın gözünden bakıyorlar ama
doğruyu görüyorlar zaten Cennet’ te oldukları için sadece iyiyi düşünüyorlar.
Hazreti Suleyman’a da Cennet'in bir başka bölümünde yer
verilmiş idarecilerin en akıllısı denmişti. Onun tövbesi Kuranda yer alıyor.
Trajan'nın Roma'daki heykeli
Trajan (53 -117 yılları arasında yaşamış)
O bir pagan imparator ama adaleti ve merhametiyle
tanınmış. Sonraki devirlerde onun pagan olarak ölmesi ve Cehenneme gitmesi
fikrine katlanamayan Papa Gregory Allah’ a çok dua etmiş. Allah Trajan ı bir
günlüğüne diriltip imana gelmesine ve Hrıstıyan olarak ölmesine musaade etmiş.
Dante nin yaşadığı devirlerde böyle bir efsane uydurulmuş.Onun için Trajan iki
tarafı da görmüş bir ruh olarak anlatılıyor. Allah’ ın affediciliğine sınır
olmadığı vurgulanıyor.
Hezekiah ve Babil Kralı
Hezekiah
Incil de ismi geçen bir peygamber (krallar bölümünde)
ölüm döşeğinde Allah’ a yalvarıyor tövbe ediyor ve istediği kabul edelerek
kendisine 15 yıl daha ömür veriliyor.
Dante “acaba dua mı kabul ediliyor, yoksa Allah baştan
beri bu planı mı yapmıştı?”sorusunu soruyor.
Konstantine ve annesi Helena
Constantine (272-337
yılları arasında yaşamış
Tarihte Hristiyan olan ilk Roma Imparatoru ve
imparatorluğun merkezini doğuya taşıyan kişi Istanbul u yeni bir şehir olarak
kuran ve Constantınoplis ismini veren bugünkü Fatih Camii’nin yerinde, Havariyyun Klisesini yaptıran
hükümdar.
Burada Dante onu hem imparatorluk merkezini doğuya
taşımakla eleştiriyor hem de Papalara fazla yetki vermiş olmasıyla. Tarihte “Donation of Constantine” olarak bilinen
ve sahteliği 15.yy da (Dante’den
sonra) kanıtlanmış olan bir dokuman var. Buna göre Constantine, vebaya
yakalanmış yapılan tüm tedavilere karşı iyileşememiş en son Hrıstıyan din
adamının duası üzerine iyileşmiş hayatı kurtulmuş; bu sebeble imana gelmiş ve “ben sadece devletin hükümdarıyım, esas
hükümranlık dini temsilen senin” diyerek Papa ya toprak vermiş, dini
yargılama yetkisi vermiş, kendi doğuya çekilerek batının idaresini kliseye
vermiş.
Bu sahte dokumandan, en çok istifade eden Dante’ nin
zamanındaki Papalar olmuş. Bütün idareyi ele almak istemişler.
Dante bu yüzden yaptığının yanlış olduğunu ama niyeti iyi
olduğu için gene de Constantine’nin Cennete alındığını söylüyor.
William 2
William 2 (1153-1189)
the Good William
diye bilinen Sicilya Kralı 1166 1189 yılları arasında hüküm sürmüş Dante nin
yaşadığı dönemde Napolı Krallıgı Topal Cahrles
a geçmiş Charles the Lame
Sicilya Krallığı da Frederict 2 ye geçiyor. Halk William
ı sevgiyle anıyor ondan sonra gelen krallar dan memnun değil.
Aeneid Manuscripti- 1470 yılından
Ripheus
Kanto nun sürprizi bu dizelerde geliyor. Ripheus Virgil' in Aeneid destanındaki kahramanlardan biri " Truvalıların en dürüstü " diye
tanımlanıyor eserde. Dürüstlüğüyle Cennet’ teki en üst yerlerden birinde yer
almış. Şimdiye kadar Virgil’ in Hrıstıyanlıktan evvel doğmuş olması nedeniyle
Cennet' e giremeyişine üzülürken bu kanto da onun eserindeki bir karaktere yer
verdi. Papalara "Cennete kimin gireceği sizin kurallarınıza tabii değil" demiş
oldu. Komedya’ nın bir şiir kitabı, edebiyat ve felsefe kitabı olduğunu vurguladı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder