Komedya da 6. Kantolar Siyası
kantolar olarak biliniyor. Inferno 6'da Floransa; Purgatory 6'da Italya ve Paradiso 6
İmparatorluğu anlatmakta. .Komedya' nın üç bölümü Cehennem, Araf ve Cennet birbiriyle bağlantılı; herşey bir saç örgüsü gibi bir araya geliyor okurken.
Virgil
*Mantua
Iki şair; iki Mantua’ lı
Sardello ve Virgil karşılaşırlar. Farklı devirlerde yaşamışlardır ama aynı
topraktandırlar. Sardello ona çok ilgi gösterir
Virgil ölmeden evvel, kendi mezar taşına ne
yazılması gerektiğini dizelerinde belirlemiş:
Mantua’ da doğdum ama Calabria beni aldı
Şiirlerimde silahı (Aeneid)
Sürüleri (Georgics)
Ve kirlari (Eclogues-secmeler) anlattım demiş.
Bunlar üç şiir kitabı. Son ikisi
kır hayatını köy hayatını çiftçilerin hayvancılıkla geçinenlerin nasıl
yaşadıklarını neler yapmaları gerektiğini anlatıyor. Roma devrinde savaştan
gelince askerlere ödül olarak toprak veriliyor. Bu bir yerde onların emekliliği
oluyor. Ama buradan zararlı çıkan o toprakların sahibi köylüler oluyor.
Italya'nın verimli toprağını bırakıp nereye gönderilirlerse oraya gitmek zorunda
kalıyorlar. Gittikleri yerlerde ya çok soğuk ya çok sıcak ya çok yağmurlu ya
çok kurak iklimlerde yeniden hayat kurmak zorunda kalıyorlar.
Aeneid Truva savaşından sonra
memleketlerini terketmek zorunda kalan Truvalıların ve kahramanları Aeneas ın
yaşadığı zorlukları anlatıyor (Aeneid, Aneas hakkında gibi bir anlam taşıyor.)
Aeneid’in meşhur dizeleri;
Wars
and a man I sing- an exile driven on by Fate.
He
was the first to flee the coast of Troy,
Destined
to reach Lavinian shores and Italian soil.
Yet
many blows he took on land and sea from the gods above-
Thanks
to cruel Juno’s relentless rage-
And
many losses
He
bore in battle too, before he could found a city,
Bring
his gods to Latium source of the Latin race
The
Alban lords and the high walls of Rome.
Ayışığında Virgili in mezarı Ressam: Joseph Wright
Şiirin başında yerinden
yurdundan olma duygusunu büyük mücadelelerden sonra Italya’ ya varmasını ve
orada yeni bir şehir kurmasını anlatıyor.
Kaderci bir yaklaşımı var;
bütün bu zorlukları çekti çünkü onun kaderi Roma yı kurmaktı.
Lavinya ile evlenip, Latin
ırkıyla Truvalıların bir araya gelmesiyle, Roma kurulmuş oluyor.
Bütün bu maceralarda, Tanrıça
Juno’ nun kıskançlığı da rol oynuyor; Venüs ün oğlu Aeneas’ ı koruma çabaları
da.
Divine Komedy ile
benzerlikleri var. Çünkü Dante’ ninki de bir sürgün hikayesi. Onun hayatında da
kendisini koruyanlar olduğu gibi, kıskançlıkla zorluk çıkaranlar var.
Aeneas’ ın hikayesi Roma’ nın kuruluşu gibi
bir mutlu sonla bitiyor; Dante’ nin sürgünde çektikleri de dünya edebiyatının
en önemli yapıtlarından Ilahi Komedya’ yı yazmasına vesile oluyor. Cennet’te
son bulmasi, ayni zamanda eserin de mutlu sonu.
Bu kantonun başında bütün
ruhlar Dante’ nin yaşayan biri olduğunu anlayınca onun peşinden koşmaya
başlıyorlar. Kumarda çok para kazanmış biri gibi hissediyor kendisini.
Virgil’e bakan olmuyor, ilk
başta çünkü o da diğerleri gibi ölü. Dante’ den istedikleri- geri dünyaya gittiğinde
- bu ruhların ailelerini bulup, onlardan haber vermesi.
Gelecek bölümlerde de
göreceğimiz gibi hep bir şans
faktörü var; doğduğunuz zamana, hayatın karşınıza çıkardığı engellere veya
şanslara göre hayatınız şekilleniyor. Dante’nin şansı,- klise doktrinine göre -hrıstıyan memlekette doğması,
vaftiz edilmesi dolayısıyla Cennet ümidini taşıması, bu yolculuktaki rehberi
Virgil’in ise,- bu klise bakış açısıyla -şansı yok; çünki Isa’ dan evvel
doğmuş.
Buradaki Haksızlık duygusu;
işin şansa bağlı olması, Komedya boyunca Dante’ yi rahatsız edecek.
Cennet 20. bölümde bir surpriz
göreceğiz bununla ilgili.
Dante
Dante bir yerde,- kutsal bir
yolculuk, bir hac yolculuğu gibi- anlatmaktayken, Araf’ taki macerasını; şimdi
sanki basit bir şans oyunu oynuyorlarmış gibi bir dil kullandı.
Hayatta da böyle insan çeşitli
konularda ciddi mücadeleler yaparkan bir an gelir herşey boş gibi görünür. Ya
da kaderle, kısmetle, kendi elimizde olmayan faktorlerle bazan olayların
şekillendiğini anlarız.
Bu bölümlerde serbest irade
konusu da var. Bizim irademiz ne kadar geleceğimize etki ediyor? Hem bir şeye çalışılıp
uğraşılıyor, ama olmuyor;” kısmet
değilmiş” diyoruz ama ona karşılık; Allah’ta insana serbest irade vermiş
oluyor.
Kitapta yazdığı gibi herkes
doğru yolda gitmiyor; seçim gene insanların.
Aradaki fark Allah’ ın geçmiş,
gelecek ve şu an gibi bütün zamanları bilmesi; aynı anda görmesi- zaman ve
mekan- kavramlarının üzerinde olması.
Bütün bunları ortaçağ
filozofları araştırmış ama sonuç hep tartışmalı;( serbest irade var mı, yoksa
herşey kader de yazdığı şekilde mi cerayan ediyor?)
Bu kantolara “siyasi kantolar” demiştik. Virgil ile
Sardello’ nun birbirini dostlukla kucaklamasından sonra, konu Italya daki iç
savaşlara ve aslında “ dost ve kardeş
olması” gerekenlerin, birbiriyle kavga etmelerine ve Dante’ nin deyimiyle “birbirlerini yemelerine” geliyor. Bunun
en fecisini Inferno’ nun sonunda
gördük: Kont Ugalıno kendisini açlığa mahkum eden bir baska kişiyi Cehennem’de
yakalamış başının etini yiyordu- gerçek anlamda, lafın gelişi olarak değil.
İkisi de Pizza’ lıydı.
Dante'nin Ravenna daki mezari
*Adalet
Diğer yerlerde Adalet kelimesi
ciddiye alınır; ceza verilirken düşünülür de verilir; “ ok çekilir ama hemen fırlatılmaz”; yargılama iyi yapılır.
Floransa da ise hep “Adalet” denir ama “oku
atmaya cezayı kesmeye; anlamadan düşünmeden hareket etmeye” hep hazırdırlar.
“ Adalet”lafı dilde kalır. Belki
kendisine yapılan haksızlığı dile getiriyor burada.
Bir işe başvurmaktaki, siyasi
göreve talip olmaktaki, amaçları hep, “haksız
kazanç, hep kasamızı nasıl doldururuz” kaygısı.
Floransa’ da, iki ayda bir
değişen, “dönüşümlü yönetim” varmış o
zamanlar; bu yüzden kanunlar devamlı değişiyor.
Italya’ yı eski Roma’nın
görkeminde hayal ediyor Dante; “kuvvetli
bir imparatorun gelip, bu ayrımlara son vermesini” istiyor.
*Marcellus: Sezar’a muhalefet etmiş ama affedilmis.
Burada Dante siyasi otoriteye muhalefet edenlerin hapse atilmadan yargilanmadan
sürülmeden eziyet görmeden muhalefet görevlerini yerine getirmelerinin
gerekliliğine işaret ediyor.
.
*Kont Orso’nun akrabaları hep
birbirlerini öldürmekten Caina Cehenneminde.
*Alman
Albert
1298-1308 yılları arasında Kutsal Roma Imparatoru
olan Albert of Austria
Italya Dante nin zamanında bu
Imparatorluğa bağlıydı Ghıbellines Imparatoru
destekleyen partiydi Guelps
bağımsızlık yanlısıydı.Ama iki tarafta yağmacıydıç İmparator kuvvetli bir
otorite kurup Italya yı iyi idare edebilirdi ama o da babası Rudolf gibi, Kuzey eyaletleriyle meşbul
olmayı tercih etti. Italya’yı umursamadı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder