Dante ve
Klise
31. bölümde Beatrice' le karşılaşıp kendisiyle
hesaplaştıktan sonra 32ç bölümde klise ve siyasetle hesaplaşıyor şairimiz.
Bu bölüm
bilmece gibiydi burada biraz çözmeye çalışalım:
ilk inen kartal Roma Imparatorluğu Hrıstıyanlığın ilk
yıllarında Hrıştıyanlara eziyet ediyor onları arenalarda Aslan kaplan gibi
yırtıcı hayvanlara atıyor gladyatorlere öldürtüyor işkenceden geçirtiyor kendi
pagan inancından vazgeçmiyor
Bunu bir
örneği Roma da bir kadının aslanlara atılması aslan öldürmüyor kadını Gladyator
gönderiyorlar kılıcı omzunu sıyırıp geçiyor bunun üzerine halkın inanci
Hrıstıyanlıktan yana ağır basıyor
En önemlisi "Hazreti Isa' da Roma vatandaşıydı" diyor o dönem Kudus' u Roma idare ediyor ve Pilates Roma adına yargılayıp ,Hazreti Isa' yı carmıha gerdiriyor.
Giderek
Hrıstıyanlık yayılınca ilk defa Constantine Hrısıyanlığa geçiyor ve ilk
Hrıstıyan imparator oluyor. Hem kendisi hem annesi Helena Hrıstıyanlık
tarihinde önemli yer tutuyor.
İkinci gelen
kartal da "Roma İmparaotorluğunu" temsil ediyor Bu sefer, klise devlet korumasına
giriyor. Kanatlarını klisenin üztüne açıyor kanadından altın yağdırıyor klise
güöleniyor Constantıne İstanbul a gelip İmparatorluğun merkezini buraya taşıyor çünkü pagan sembollerden uzaklaşmak istiyor.
Ayasofya daki Konstantin mozaik tasviri
Bu kantoda 'araba' kliseyi temsil ediyor demiştik; sonraki yüzyıllarda para hırsı, siyasi
iktidar hırsı, kliseyi de etkiliyor; manevi değerler yerine maddiyata dönüyorlar; o biriktirdikleri altın gümüş ağırlığıyla klisenin tabanını deliyor; arabanın
tabanı iki teker arasından yarılıyor.
Ikı tekerin
biri felsefi değerler, biri dini değerlerdi.
Felsefi
değerler: Wisdom( akıl ) Justice (adalet) Fortitude( güçlülük, direnç) Temperence (ölçülük Aristo nun herşeyde denge arayan
felsefesi)
Dini
değerler: Faith( inanç) Charity ( iyilik) ve Hope ( ümit Allah tan ümidi kesmeme) konuları.
Taban
delinince oradan bir "ejderha" gelip saldırmak istiyor;püskürtülse de gene
etrafta dolaşıyor. Bu şeytan olabilir insanları şaşırtmaya gelen veya
Hrıstıyanlığa düşman olarak gördükleri başka herhangi bir şey olabilir.
Sonra bir "tilki" çıkıyor bu( heresy )dedikleri dinden sapma, dini inancın bozulması, ayrılıklar çıkması başka başka kliseler açılması vs.
Agaç: Adem ve
Havva' nın meyvasını yediği ve o sebeble Cennet'ten çıkarıldığı ağaç- Bilgi ağacı- İyilik ve kötülük kaynağı diyorlar. Bilgiyi- iyiye de kullanabilirsiniz kötüye de- o anlamda.
Araba ona
deydiğinde tekrar yeşeriyor; baharda yeniden doğuş ve Hazreti Isa' nın dirilişini
sembolize ediyor.
İlahi Komedya' nın bütününde ölüm ve yeniden diriliş; ruhun uyanışı konusu işleniyor. Anlatılan dönem 1300 yılının Paskalya dönemi.
Ağacın' boynuz gibi' dallarının çıkması,7 günahı temsil ediyor (Kibir, öfke, para hırsı, cimrilik kıskançlık, Oburluk-haram yeme, şehvetin yoldan çıkmasından doğan suçlar.)
Beatrice "ilahi aşkı" temsilen arabanın içerisindeydi sonra o arabanın içinden iniyor
yerine yerine para hırsı olan "Papalar" geçiyor Dante' nin devrindeki Papalar Boniface ve Clement 5
Boniface
Bunu arabaya
bir zaptedilemez bir "Orospu' nun" binmesi
diye ifade etmiş.
Gözleri para
hırsıyla parlıyor, etrafa bakıyor, aranıyor.
Philip 4
Öbür
taraftan belalısı var Fransız Kralları özellikle Philip 4 Kliseyi kendi
etkisine çekmek istiyor kendi çıkarlarına uygun dini kararlar verilsin istiyor.
Kadın Dante
ye baktığında Italya yı temsilen veya normal bir inançlı vatandaşı temsilen
belalısı onu dövüyor ve tutup ağaçların arasına sürüyor.
Clement 5
1304' te
Philip, Clement 5 i Papa seçtirmiş ve Papalık makamını Fransa 'nın Avignon
bölgesine taşımış.
Dolayısıyla
artık ağaçların arasında kayboluyor görünmez oluyor.
Avignon Papa Sarayı
Dante "Monarchia" kitabında klisenin ruhai işlerle ilgilenmesini siyasete karışmamasını savunmuş ve tabii kitabı klise tarafından yasaklanmış.
Floransa adına resmi görevle Papa'yla konuşmaya gittiğinde de "sen geri dönme" diyorlar ve o sırada Papalığın bilgisiyle Fransızlar, Floransa' ya saldırıyor .Bundan dolayı o dönemlerde Papalığa büyük kızgınlığı var.
Resim Papalığın Avignon a taşınması üzerine Roma' yı yas tutan yaşlı bir kadın olarak tasvir etmiş
Araf Kanto 32
Yorumlar: Elif Mat
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder