Cennet
Kanto 4
Çeviri ve Yorumlar
Elif Mat
Şüpheler
Ay daki çukurlar
Iradesi serbest olan ve kendisine
eşit yakınlıktaki iki tabak yemekten
Hangisini
seçeceğini şaşıran adam aç kalabilir;
İki kurt arasında kalan kuzu hangisinden kaçacağını
bilemez
donar
kalır, avlanir;
Av köpeği
önüne çıkan iki geyikten
hangisinin
peşine koşacağını bilemez, ikisini de kaçırır.
Ben de öyle aklımdaki iki şüpheden önce hangisini soracağımı bilemedim
Sessiz kaldım.
Ama ne kendimi suçlayabildim ne de bu
durumdan iftihar edebildim
Beatrice anladı
durumumu:
“İki şeyi de öğrenme isteğinin birbirine karışmış olduğunu
ve bu yüzden kendini ifade edemediğini
görüyorum
Diyorsun ki; eğer benim niyetim
iyiyse,
niye başkalarının kötülüğü- şiddeti -yüzünden
ben daha az değer görüyorum?
Aynı zamanda
Plato’nun dediği gibi hangi gezegenden geldiyse
ruhların yine o gezegene döneceğini
düşünüyorsun
Birincisinden başlayıp cevap
vereyim
Burada gördüğün ruhlar gökyüzünün
en yüksek katındaki
En büyük meleklerle, peygamberlerle
Musa’yla Samuel’ le, Yahya ve Meryem Ana’yla aynı yerdedir
Tek Cennet vardır;
Hepsi de kutsanmıştır ruhların
Esasen Ay değildir onların evi,
hepsi Empyrian’ dadır
Mutlu bir hayat yaşarlar
Yalnız bazıları Ebedi Ruh’ a (Allah'a) daha
yakındadır
Sana kendilerini burada
göstermelerinin sebebi
Cennet‘ teki
hiyerarşiyi anlaman içindir
Bilmeyen
birine ancak böyle anlatılabilir
İncil‘ de de
Tanrıdan bahsederken- eli ayağı var- denir
Bu
insanların anlaması içindir
Gerçekten-
eli ayağı olduğundan- değil
Kliselerde
büyük melekler
Cebrail, Mihail ve Tobit in gözlerini
iyileştiren( Rafael)
Insan gibi
resmedilir
Ayasofya Serafim Meleği
‚Timaeus der
ki ruh hangi gezegenden geldiyse oraya döner
Belki başka
birşey demek istiyordu
Eger demek
istediği iyi veya kötü özelliklerimizin
Göklerden geldiğiyse; belki haklı
olabilir..
Bu prensip
inasanları yanılttı gezegenlere
Mars, Mercury, Jove (Jupıter) gibi isimler
vermelerine yol açtı
Diğer
şüphene gelince buradaki adaleti ölümlüler kavrayamaz
Niyet
konusuna gelince;
Piccarda ve
Constance,
Bu zorlamaya hemen boyun
eydilerse
Kötü niyetliye yardım ettilerse
bir mazeret ileri süremezler.
Irade direnirse, bükülemez
Bazan zarurı şartlar olur doğa
olayları gibi
Mecbur bırakır
(zaruret halleri- yangin sel vb)
Manastırdan çekilip alınan ruhlar;
Geri Manastıra kaçabilirlerdi…
Geçmişte inancı için ölmeyi göze
alan ve şehit olanlar olmuştur.
Onların iradesi bükülmez.
Şimdi eğer"iradelerinin bükülme" meselesini anladıysan
Kendi tezini
bir kenara bırakabilirsin.
Mihail
Ama gözünü kapatan bir başka
perde daha var:
Cennet‘ teki ruhların hiç biri
yalan söylemez, demiştim
çünkü Hak‘
ka (Hakikate) yakındırlar.
Picarda Constance‘ ın inancını -örtüsünü
-sonuna kadar kalbinde sakladığından
bahsetti
Bu söz şimdi
anlattıklarımla çelişkili gelebilir sana;
Geçmişte insanların bir
kötülükten kaçarken
Istemese
de bir başka kötülüğe düştüğünü
görmüşsündür.
Yunan Mitolojisinde Alcmaeon annesini öldürüyor
Alcmaeon gibi
Babasını zoruyla annesini
öldürmüştü.
Babaya itaat edeceğim diye zulum etti.
Başkasının iradesine boyun eyip de,
Birlikte kötülük yapanlar için,
Hiç bir mazereti öne sürülemez.
Mutlak irade şer ‘e yol açmaz.
Değişebilir irade korku belasına itaat edebilir;
Daha fazla
zarara yol açabilir.
Picarda mutlak ıradeyi kastetti;
ben şartlara bağlı olarak değişebilir
iradeyi anlatıyorum;
ikisi de doğru"
'Hakikat menbaı'ından akan su artık şüphelerimi
gidermişti.
„İlk aşkım,
ilk göz ağrım, mukaddes kadın
Anlattıklarınla
içimi ısıtıyor;
bana hayat veriyorsun;
İçim doluyor.
Hakkını
ödeyemem,
Ama her şeyi Gören (El
Basir) ve Duyan(Es Semi)
Dilerim senden razı olur; Hakkını verir.
Şimdi daha iyi görüyorum
Aklımız hakikatı arar durur; taa ki Hak’la aydınlanıncaya kadar
Hak' tan ötesi yoktur.
Ondan öteye gerçek yoktur
Onu buluncaya kadar,
Yaban haybanlarinin
dönüp dolaşıp inine girmesi gibi
Aklımızda hakikati arar ve
sonunda bulur.
Gerisi boş
hevestir
Hakikati ağacın kökü olarak
düşünürsek
bütün şüphelerde oradan dallanır budaklanır
En yukarılara uzanır
Dali
Bunu söyledikten sonra bir başka
şey soracağım size Hanımefendi:
Bir kez niyeti bozduktan sonra
Insanlar yaptıkları yanlışı
düzeltebilirler mi?
Bunun
üzerine Beatrice, aşk dolu gözlerle baktı bana
Gözlerinde
kıvılcımlar parlıyordu
Öyle ki; bakamadım, gözlerimi yere indirdim;
Neredeyse kendimden geçmiştim.
Empyrian: Eski Yunan medeniyetinde Cennet in en ust kati ateşten oluşuyor Dante de bu manada kullanmış burada Cennet in en üst katı Allahın bulunduğu varsayılan yer
Allah bize göre la- mekan dır Zaman ve mekan kavramının dışındadır Ama aynı zamanda her yerdedir
Allah' in isimlerinden
Basir: görme gücünün kaynağı gizli açık herşeyi en iyi şekilde gören
Semi: En iyi şekilde işitip duyan Herşeyi duyan
Hakk: Gerçeğin kaynağı ve belirleyicisi Her yaptığı ve emri gerçeğe en uygun olan.Hakkın ve hukukun kaynağı ve belirleyicisi
Varlığı hiç değişmeden duran. Var olan, hakkı ortaya çıkaran.
Hak, inkârı caiz olmayan sabit olan, değişmekten münezzeh olan olarak da tanımlanıyor
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder