Şems Suresi
Bismillahirrahmanirrahim
1- Güneşe ve onun parıltısına andolsun,
|
2- Onu izlediği zaman aya,
|
3- Onu (güneş) parıldattığı zaman gündüze,
|
4- Onu sarıp-örttüğü zaman geceye,
|
5- Göğe ve onu bina edene,
|
6- Yere ve onu yayıp döşeyene,
|
7- Nefse ve ona 'bir düzen
içinde biçim verene',
|
8- Sonra ona fücurunu (sınır tanımaz günah ve
kötülüğünü) ve ondan sakınmayı ilham edene (andolsun).
|
9- Onu arındırıp-temizleyen gerçekten felah
bulmuştur.
|
10- Ve onu (isyanla, günahla) örtüp-saran da
elbette yıkıma uğramıştır.
|
11- Semud (halkı) azgınlığı dolayısıyla
yalanladı;
|
12- En 'zorlu bedbahtları' ayaklandığında,
|
13- Allah'ın elçisi onlara dedi ki: 'Allah'ın
(deneme için size gönderdiği) devesine ve onun su içme-sırasına dikkat edin.'
|
14- Fakat, onu yalanladılar, deveyi yere yıkıp
öldürdüler. Rableri de günahları dolayısıyla 'onları yerle bir etti, kırıp
geçirdi'; orasını da dümdüz etti.
|
15- (Allah, asla) Bunun
sonucundan korkmaz.
|
güneşe ve güneşin sabah saatlerindeki parlaklığına yeminle başlıyor
2 Velkameri iza telaha.
Ayın güneşi izlemesi-
gece olup da ayın ortaya çıkması- yeni ayın ilk olarak güneşin battığı noktaya
yakın bir yerde çıkması ve ayın ışığını
güneşten alması manalarına geliyor.
3 Vennehari iza
cellaha.
Onu iyice açtığı vakit gündüze -bu da gün ortasında güneşin
ışığının ve ısısının en yoğun olduğu ana işaret ediyor -bir başka okumayla iman ışığıyla cehaletin
ortadan kalması.
4
Velleyli iza
yağşaha.
gecenin
güneşin ışığını örtmesi-
aslında gece
güneşi örtemez - güneş orada her zaman parlıyor, bu bir perspektif konusu; dünyada gece oluyor ,biz güneşi göremiyoruz
ama güneş orada yerinde parlamaya devam ediyor. Bu da en güzel beyanlardan biri- sen gerçeği
göremiyorsan, o gerçeğin olmadığı manasına gelmiyor.Bir kişinin cahilliği
esasında kendisini bağlıyor; imanın ışığını göremiyor veya bilimsel gerçekleri
göremiyorsa bunda kabahat kendisinin.
7 Ve nefsin ve ma sevvaha.
Nefse ve onu düzgün bir biçinmde şekillendirene
8 Feelhemeha fücureha ve
takvaha.
Ardından ona bozukluğunu ve takvasını ilham verene
andolsun
9 Kad efleha men zekkaha
Benliğini temizleyip
arındıran gerçekten kurtulmuştur
Zekat kelimesi de
arındırmak manasına geliyor
10 Ve kad habe men dessaha.
Onu kirletip örtense kayba uğramıştır
Serbest Irade
konusu, gene burada da var. Birisi nefsinde bozukluk ve eksiklikle
yaratılıyorsa, o yüzden de sonu cehennem oluyorsa diğeri de takva sahibi olarak
yaratılıp, kendisini koruyabiliyorsa neticede Cennet‘ e gidiyorsa; o zaman adaleti
nasıl sağlamka mümkün olacak?
Herhalde herkesin kendi içinde bulunduğu şartlara ve yaratılışına göre özel bir değerlendirme
sözkonusu.
Belki gece gündüzün
bir arada bir günü teşkil etmesi gibi, aydınlık
ve karanlığın herkeste olduğu; kişiliği oluşturduğu, anlatılmak isteniyor bu
surede. Onun için güneşe yeminle başlıyor.
Belki ümit
kesilmemesi söyleniyor “güneş batsa da ay
var” deniyor. “ En karanlık gecenin
yine sabahı olacaktır” biz güneşi göremesek de yine orada güneşin olduğunu
bileceğiz.
9. Ayet’te
benliği temizleyip korumayı insana yüklüyor. Her ne şartta olursa olsun, insanın
kendisi bu mücadeleyi verecek.
„Kirletip örtense kayba uğramış olur“ diyor
Burada da akıl
devreye giriyor. “Nasıl doğru
davranılması gerektiğini biliyorsun, ona göre davran” deniyor; ruhunu
karartacak şeylerden –olaylardan- insanlardan- bağımlılıklardan, kaçın.
Insanın, ne zaman,
nasıl, karar verdiği, aynı zamanda psıkolojinin
de konusu. Etki- tepki meselesi ; bir sitmulus(uyaran) var -olay ya da düşünce- ona karşılık insanin
tepkisi. Bir şey yapıyor ,ne yapacağına karar vermesi de bazan bir saniyede oluyor. Bazan insan
kendi de bilmiyor „ne bileyim o anda öyle
yaptım işte“ diyor.
Psikoloji eğitimi
almanın iyi tarafı, bu gibi incelikleri analiz edebilmek. Bazan stimulus sadece
bir düşünce mesela „beni bu işe almazlar
en iyisi hiç başvurmayayım“ gibi. Halbuki kişi bilmiyor bu önermenin doğru olup
olmadığını, o sadece kafasındaki bir düşünce ona tepki veriyor.
Insan nasıl karar
verdiğinin biraz bilincinde olursa“ niye
böyle karar veriyorum ?acaba başka şekilde de düşünülebilir mi?“ derse, belki kendisi için daha iyi sonuç elde
edebilir.
Son ayetlerde
Semud kavmını anlatıyor:
„En haydutları ortaya fırladığı zaman“ diyor
Bu da karar verme
sürecinde bir hali anlatıyor;“ bir
kötünün peşinden gitmeyi“, oysa ki; orada kendilerine doğru yolu gösteren bir
peygamber vardı.
„Allahın
devesini ve onun su içme hakkını koruyun“ dedi peygamber onlara ama dinlemediler!
Peşine ceza hemen geldi; „yurtları yerle bir edildi.“
O toplumun her
üyesi o cezadan aynı şekilde payını aldı. Burada kullanılan sawwaha
kelimesinden hem yerle bir ettiği, hem de cezanın eşit bir şekilde
dağıtıldığı manası çıkıyor.
Bu cezaların da
aynı zamanda ruhu şekillendirme işleminin bir parçası olduğu görüşü var. Bir kere yaratıldı bitmiş değil sürekli
olarak da ruh gelişmekte.
15 Ve la yehafi 'ukbaha.
En son ayet“ Allah işin sonundan korkacak değil ya“
diye çevriliyor Türkceye.
İngilizcesi "for He
fears not the consequence therof "
"Allah Thamud' u yok etmekten korkacak değil ya" derken aynı
zamanda, Kureys de, uyarılmış oluyor Sizde peygamberinizi dinlemezseniz sizin de
sonunuz kötü olur
Özne Allah değil
de oradaki insanlarsa;
Bu suçu işleyen elebaşı ,serseriliğinden- inançsızlığından –düşüncesizliğinden;
yaptığı işin sonundan korkmadı manası çıkıyor
Eğer Salih peygamber için söylendiyse; „ o da vazifesini yapmış içi rahat artık ne
olacağından korkmuyor“ olarak da anlaşılabilir.
Bu anlatılanlar
hakıkaten yalnızca bir deveyle mi ilgiliydi yoksa o örnekte bütün yaratılanlara
saygı duymayı mı emrediyordu. Bence ikincisi.
Bugun de yoldan
geçerken bir hayvanın su kabına tekmeyi atanlar var. O su kabını gördüğü anla
tekme atmayı düşünmesi ve atması bir kaç saniye içinde oluyor. O anda
nasıl karar veriyor? Bu kötülüğü nasıl yapabiliyor? Hayvanı susuz bırakacak da
ne elde edecek?
Bu ayeti okusa acaba
içine bir ürperti gelir mi?
Bu en basit örnek;
doğa katliamı var; insanlık katliamı var; aç susuz kalan insanlar var. Hep aynı
soru niye yapıyorlar? Nasıl doğru yoldan çıkıyorlar?
Kimisi de nasıl
kalbinde merhamet taşıyor; başkasını kurtarmak için kendi canını tehlikeye
atıyor...
Ayetlerin açıklamaları için The Study Quran'dan yararlandım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder