İki şair, Dante ve Virgil, Acheron ırmağını geçerler. Dante korkusundan bayılmış olduğu için o
geçişi hatırlamaz; karşı kıyıda gene bir gökgürlemesiyle uyanır; etrafına bakıp
nerede olduğunu anlamaya çalışır.
Aristo
Bir uçurum kenarında olduklarını farkeder. Bu uçurum Cehennem
çukurudur.
İçinden korkunç sesler inlemeler gelmektedir. Virgil in
de yüzü kararmıştır. Virgil yolumuza devam edelim dediğinde Dante nin korkusu
daha da artar.
İlk görecekleri yer Cehennemin kıyısında bulunan Limbo
dur. Zaten Limbo Italyanca bir şeyin
kenarı anlamına gelmektedir.
Gustave Doré çizimi Inferno 4
Burada ki ruhların çoğunluğu, Isa’ dan önce yaşamış olan
Yunanlı ve Latin filozoflar yazarlar, şairler, bilim adamlarıdır. Onlara Dante “Virtuous
Pagans- Erdemli Paganlar” diyor.
Burada katolik kilisesini “ Cennet’ e yalnızca Hrıstıyanlar girecek” demesini ve vaftiz olma şartını getirmesini
eliştiriyor. Çünkü Limbo’ da aynı zamanda vaftiz edilmeden ölmüş olan pek çok
bebekte var.
Bu adaletsizlik, Ilahi Komedya boyunca Dante’ yi rahatsız
edecek; niye Isa’ dan önce dünyaya gelenler Cennet’ e girmiyor; niye Hindistan
da veya Afrika’ nın bir köyünde doğmuş olup da Hazreti Isa’ nın adını bile
duymamış olanlar Cennet’ e giremiyor diye soruyor. Veya “çocuk vaftiz olmadıysa onun günahı ne?” Diyor.
Limbo’ da ansiklopedik bilgi verircesine, antik çağın
bütün değerli kişilerini kadın, erkek sayıyor. Devlet adamları, onların eşleri,
kızları, felsefeciler -en başta Aristo olmak üzere- oradalar.
Şairler arasında en büyükler olarak Homer, Horace, Ovid,
Lucan, Virgil’i sayıyor kendisi de altıncı olarak bu guruba dahil olmaktan
büyük onur duyuyor.
Gözleri görmeyen Homer, en büyük şair olarak bu gurubun lideri.
Gözüyle değil, gönlüyle görüyor. Diğerleri Latin şairler ve kendisi de (Dante)bu
Latin geleneğinin devamı olacak.
Ibni Sina -Viyana
Ibni Sina ve Ibni
Rüşt
İlim adamları da sıralanmış bu büyük bilim geleneğinde
aralarında Avicenna- İbni Sina Ve Averroes- İbni Rüst de var.
İbni Sina’ nın tıp kitabları senelerce Avrupa
üniversitelerinde ders kitabı olarak okutulmuş; İbni Rüst’ ün Aristo felsefesi
üzerine yazdığı şerhler de Avrupa da rönesans ın yolunu açmış.
İbni Rüst Kordoba’ da yaşarken, oranın kadısı olmuş,
halifenin isteği üzerine Aristo kitaplarına şerh yazmaya başlamış.
Kısa şerh (özet) orta şerh (Aristo nun zor cümlelerini
anlaşılır tarzda kendi cümleleriyle yazmış) Uzun şerh( kendi fikirleriyle
açıklamış).
Yunanca’ dan
Arapçaya çevrilen eserler müslüman bilim adamlarının çalışmalarıyla Avrupa’ ya
gelmiş; Avrupa’ da tekrar Arapçadan Latinceye; Latinceden diğer Avrupa
dillerine çevrilmiş.
İbni Rüşt’ ün Aristo üzerine çalışmaları çok değerli
olduğu için, Avrupa’ da kendisine “The Great Commentator” deniyor, Arap
dünyasında “Şarih” veya “Şarih-i azam.”En büyük yorumlayıcı...
Müslümanların bilim dünyasında ilerlemeleri üzerine Papalığa
bağlı üniversiteler de açılmış, onlarda dine uygun olarak bilim çalışması
yapmakla görevlendirilmiş. Thomas Aquinas hem din adamı, hem felsefe alimi o da
İbni Rüşt’ ün eserlerinden yararlanarak kendisi şerhler yazmış. O da Aristo’ yu
kendi çağına taşımış.
Bağnaz düşünce de olanlar İbni Rüşt ü reddetmiş.Hrıstiyan
dünyasında Averoes’ciler ve Averroes’ a karşı olanlar ayrımı çıkmış.
Dante Aristo felsefesine verdiği önem ve İbni Rüst’ e
duyduğu saygı gereği bu müslüman ilim adamını, felsefe evinde diğer felsefecilerle
beraber tutuyor. Dante Bilgi’nin kurtuluşa ermekteki önemine inanıyor Sokrat
gibi. Bilirsen hata yapmazsın.Cennet yolcusu olursun.
O dönemde papalığın fikrine göre Müslümanların Cehenneme
gitmesi gerekiyor. Dante burada papalıkla aynı fikirde olmadığını da belirtmiş
oluyor.
Thomas Aquinas ve diğer ortaçağ Hristiyanlık felsefesiyle
ilgilenen alimler Cennet’te. Ilerde Paradiso’ da göreceğiz.
Limbo da alimlerin bulundupu Felsefe Evi bir kale
şeklinde yapılmış yedi duvar yedi kapı yedi kulesi var.
Yedi Liberal Art’ ı
simgeliyor.
Gramer (Genel
olarak Edebiyat, Felsefe, Dilbilim)
Dialektik (Mantık)
Rhetorik ( Güzel söz söyleme toplum önğnde konuşma sözle
ve yazıyla ikna etme sanatı)
Aritmetik
Geometri
Astronomi
Müzik.
7 Erdem
Felsefenin dört erdemi:
Wisdom- Prudence: Bilgelik / İhtiyat
Courage –Fortitude: Cesaret Kuvvet
Temperance : Nefsine Hakim olma ve İtidal
Justice: Adalet
Dinin üç Erdemi:
Faith -Iman
Hope -Ümit - Allahtan
ümidi kesmemek
Charity: Merhametli olma Insanlara Yardım etme, Insan
sevgisi
Selahaddin Eyyubi
Saladin the Victorius - Muzaffer Selahaddin Gustave Doré
İbni Sina ve İbni Rüşt’ ten başka Selahaddin Eyyubi de
Limbo da. O devirde ünü Avrupaya yayılmış Kudüs fatihi olan cesareti adaleti
iyiliiyle bilinen komutan. Burada sayılan ilkelerin belki hepsine sahip.
Yedi büyük erdem sadece kitapta kalmamış hayatıyla da
örnek davaranışlar sergilemiş. Sadece müslümanlardan değil; Hrıstıyanlardan da
övgü almış. Savaş esirlerini kendi cebinden para vererek kurtarmış, anaları
evlatlarına kavuşturmuş; esirlere merhametli davranmış.
Bütün isimlerin sayılıp dökülmesi, bir önceki kantoyla
zıtlık teşkil ediyor. 3. Kanto da tarafsız olan, hiç bir şeye karışmayan,
sorumluluk almayan, dünyadan seyirci gibi geçenlerin ismini anmaya gerek
görmemişti. Buradaysa fark yaratanları sayıyor.
Ne kadar saysa bu ansiklopedik bilgiler saymakla
bitmiyor.
Harrowing of Hell
Kanto’ nun başınca gene kendi inançlarınca, Cennetin
Hazreti Isa’yla beraber oluştuğu ondan önce kimsenin girmediği Hazreti Isa nın
kendisinden önce gelen peygamberleri gelip, Limbo dan alıp Cennet’e çıkardığını
Virgil anlatıyor.
Buna Dante hakikaten kendi de inanıyor muydu yoksa bu
sahneye okuyucuyu düşündürme adına mı yer verdi onu bilmiyoruz. Bence kantonun
genel anlamı düşünüldüğünde bu da eleştirel bir bakış açısı kilisenin fikri
Dante’ nin değil diyebiliriz.
Işık
Cehennem kör karanlıkken; Felsefe evi aydınlık. Çünkü
onun aydınlığı kendinden bilimden geliyor.
Burada yaşayanların günahı olmadığı için çektikleri bir
eza da yok. Yeşil bir bahçede yaşıyorlar. Birşeyden mahrum değiller. Ama tek
üzüntüleri Cennet’ e gidememek Yaratan’ ı görememek.
Çok sevinçli veya çok üzgün değiller normal bir hayat
yaşıyorlar.
Ayrıca filozofların olaylara duygusal yaklaşmamaları,
soğukkanlılıkla değerlendirmeleri de bu sakin, ağırbaşlı tavırlarını açıklıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder