Saint Bernard
Meryem Ana’ ya bakmanın ve O’nu düşünmenin mutluluğu içindeyken de, Dante’ ye
rehberlik yapmayı sürdürür.
Cennet gül
şeklinde tasvir edilmiş bu son kantolarda. Gülün her bir yaprağında
Cennetlikler tahtlar üzerinde oturuyor. Cennet’ in Kraliçesi olarak Meryem Ana’
yı en yukarı yerleştirmişler. Dante nin hayal dünyasında Meryem Ana dan
itibaren sşağıya doğru sıra sıra hanımlar yer almış. Cennet annelerin ayağı
altındadır dercesine önce Hanımlar anlatılıyor. Peygamberlerin Hanımları,
İsraillilerin tarihinde önemi olan kişiler yer alıyor.
Yarayı Sardı:
İlk günah kastediliyor. Elmayı yemekle Havva ilk günahı işlemiş. Meryem Ana Hazreti Isa' yı doğurmakla bu günahın bedelini ödemiş.
Yarayı Sardı:
İlk günah kastediliyor. Elmayı yemekle Havva ilk günahı işlemiş. Meryem Ana Hazreti Isa' yı doğurmakla bu günahın bedelini ödemiş.
Leonarda da Vinci Saint Anne and Virgin Mary
Tam karşıda
azizler yer alıyor. Meryem Ana' nın annesi Anna da kızını görecek şekilde
karşıya yerleştirilmiş. Gene onları görecek şekilde Lucia var karşı sırada.
İsmi ışık anlamına geldiği için körleri iyileştirildiğine inanmışlar. Görme kabiliyetini
temsil ediyor. Dante de Inferno nun başında karanlık ormana düştüğünde o görüp,
Beatrice’e haber vermişti. “Git yardım et”
demişti.
Bu karşılıklı iki
sıra gülü ortadan ikiye bölüyor Gül’ün bir tarafında Museviler, Isa nın
doğumundan önce yaşayıp ta bir Mesih geleceğine inananlar var.
Diğer tarafta
Hrıstiyanlar İsa ya iman etmiş olanlar var.
Bebekler
Gülün iş kısmında
alt sıralarda çecuk ve bebek Cennetlikler var.
Burada Dante
neden bütün bebeklerin burada olmadığıı merak ediyor
Bernard Şüphen
var ama sorma diyor
Dinden çıkarsın
anlamında. Onun açıklamasına göre
Adem’den Hazreti
Ibrahim e kadar dönemde dünyaya gelmiş olan çocuklar Anne babaları iman etmişse
Cennet e gidiyor. Kendi yaptıkları iyilikten dolayı değil anne babanın
iyiliğinden dolayı
Hazreti Ibrahimden
Isa ya kadar olan dönemde doğan erkek çocuklar sünnet olmuşlarsa Cennet e
gidiyor.
Hazreti Isa dan
sonra dünyaya gelmiş olanlar vaftiz olmuşlarsa Cennet e gidiyor.
Dubbi / Şüpheler
Burada
Hrıstıyanların vaftiz olmadan ölen çocukları sorusu göndeme geliyor. Onları
Cennet e almamaış Limbo da yer vermiş. Hrıstıyan olmayan iyi insanlar bilim ve
felsefe adamları ile beraber.
Ortaçağ
düşüncesinden kilise nin Cenneti parselleme arzusundan kaynaklanan bu gibi
düşüncelere şair dikkat çekiyor bu bölümde. Daha evvel de, Isa’ dan haberi
olmayan bir Hintli örneğini vermişti. Adaleti sorguluyor aslında.
Bunun üzerine
Bernard incil den bir örnek veriyor Ana karnında kavga eden ikizler. Farklı
karakterde yaratılmışlar ve karakterleri ana karnındayken belirlenmiş. Bu
durumda Predestiny- Kader sorunu ortaya çıkıyor. “Bir insan iyi yaratılmışi
iyilik yapmış, dolayısıyla Cennet’ e gitmişse; diğeri kötü yaratılmış, kötülük
yapmış, dolayısıyla Cehennem’ e gidecekse burada Adalet nerede? Cehennem’ e
kimin gideceği önceden yazılmışsa biz neye uğraşıyoruz?” gibi bir durum oluyor.
Hrıstıyan
filozoflardan Saint Augustine (354-430) kaderin ,önceden yazılmış olduğunu,
böyle Cehenneme gideceklerin önceden önceden belli olduğunu söylemiş. Bu konuya
kilise doktrininde fazla yer verilmemiş (Saint Augustıne in tezi olarak) ama
insanların aklını da kurcalamış.
Herhalde Dante bu
yüzden bu soruları gündeme getiriyor daha aklından geçirken söylememesi yolunda
uyarı alıyor.
Şüphecilik
bilimin temelidir. Din konusunda en yüksek yere çıktığında bu hayali Cennet te
Dante yine de şiirinde şüpheyi dile getiriyor ( dolaylı olarak.)
Not: Daha sonraki
devirlerde Engizisyon mahkemelerinde vs. insanlara eziyet edilmesi, kazığa
bağlanıp yakaılmalarında ve diğer kötülüklerde Saint Augustine’ in yaptığı bu
tasnifin yani ötekileştirmenin- birisi baştan Cennet’ lik, birisi baştan
Cehennem’lik -anlayışının etkisi olduğu söyleniyor. Tabii onun amacı o değildi
herhalde. Düşüncesini söylemiş.
Dereceli Sistem
Dante’ ye yardım
edilmesinde Lucia Onun yardıma ihtiyacı olduğunu görüyor Beatrice e söylüyor.
Beatrice yardıma gitmek için izin istiyor diğer azizeler vasıtasıyla Meryem Ana
ya müracaat ediliyor onun şefaatiyle izin çıkıyor Beatrice aşağıya inip Limbo
dan Virgil i buluyorö Virgil Araf ta bir yere kadar Dante yi getiriyor sonra
Beatrice vazifeyi devralıyor. En son de Saint Bernard Dante ye hocalık yapıyor.
Artık bundan sonra Dante nin görebileceği en son kademeyi görmek için de yine
Meryem Ana dan şefaat istenecek.
Celî Sülüs Fatiha Suresi
Hattat:Mehmed Aziz er-RıfaîTür:Celî Sülüs
Tarih:1334/1915-1916
Fatiha Suresi
1.
|
Rahman ve
Rahîm Allah'ın adıyla...
|
2.
|
Hamt, âlemlerin Rabbi Allah'adır.
|
3.
|
Rahman'dır, Rahîm'dir O.
|
4.
|
Din gününün Mâlik'i/ sultanıdır O...
|
5.
|
Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz.
|
6.
|
Dosdoğru giden yola ilet bizi...
|
7.
|
Kendilerine nimet verdiklerinin, üzerlerine gazap dökülmemişlerin,
karanlığa/şaşkınlığa saplanmamışların yoluna...
Ya Hannan Ya Mannan
Hannan cok merhamet eden
Mannan çok bahşeden En üstteki Kılıç Alı Paşa Camii'nden
The Hannan (الحَنَّانُ) is the one who is merciful to His servants.
The Mannan (المَنَّانُ) is the one who is tremendous in giving.
Kanto 32
Cennet
Ilahi Komedya
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder