Araf
Kanto 1
Dante
Ilahi Komedya
Yorumlar
Dante ve Virgil, Good Friday'de başladıkları ( Paskalya
zamanı Isa'nın çarmıha gerilmesi) yolculuklarını tamamlayarak, bütün Cehennemi
gezip, taa en dibine indikten, orada Şeytan' ı da gördükten sonra; açılan bir
yarıktan çıkarak, tekrar yeryüzüne bu sefer güney yarım küre tarafında temiz
havaya ve yıldızlara kavuşurlar.
Dante' nin o
zamanki coğrafya bilgisine göre göney yarım küre okyanuslardan oluşuyordu ve
orada sadece Araf adası vardı. Daha evvel gördüğümüz Ulyse' nin yolculuğunun
anlatıldığı bölümde de, Ulyse ( Odesseus) okyanusa açılmış; bu tepeleri görmuş; ama ulaşamamıştı. Bir fırtına da gemisi batmıştı...
Bu şiirde ölümle yaşam birbirinden uzak değil; dünya hayatıyla ahiret hayatı iç içe gösteriliyor. Cehennem dünyanın merkezinde bir cukur; Araf' ta Okyanus ortasında bir ada. Cenneti de Araf' ta yapılacak büyük tırmanıştan sonra ulaşılacak en yüksek nokta
olarak görüyor.
Şiiri ona göre formüle etmiş.
Şimdi, artık
tekrar yıldızlara kavuşmuşlar ve Pazar sabahı olmuş. Easter Sunday denen
kutsal günde Isa' nın tekrar dirilmesi ve gökyüzüne yükselmesi olarak bilinen
bir bayram sabahında, bu meşakkatli yolculuk sonrası, çukurdan çıkarak Araf ın eteklerine ulaşırlar.
Cato adina basilmis para
Toprak tevazunun
simgesi demiştik, buraya da yerden açılmış çukurdan gelerek en alçak basamaktan
Araf yolculuğuna başlamış oluyorlar.
Dante, şimdi
yelkenlerimiz daha iyi sulara açıldı diyor.
Cehennemdeki kin ırmaklarından
kurtuldular; Cennet ırmaklarına da henüz varmadılar, ama daha iyi ve temiz sulara
kavuştular; onun dünyasında herşey göreceli ve bir sisteme göre ilerliyor.
Şairimiz bu
bölümde de gördüklerini daha iyi anlatabilmek için antik dönemdeki ilham
perilerini yardıma çağırıyor.
Cehennemin kötü
havasından kurulup, temiz havaya kavuşmanın mutluluğuyla gökyüzünü yıldızları ve Venüs gezegenini
hayranlıkla seyrediyorlar.
Dante, gözlerini
parlak gökyüzünden çevirip de etrafına baktığında saçı sakalı ağarmış, bir bilgeyle karşılaşıyor.
Adamın üzerine gökteki yıldızlardan bir
nur* vurmuş parlıyor. Dante bu görüntü karşısında yaşlı adama büyük hürmet
duyuyor.
Inferno' nun
başında, ilk Kanto' da, Roma devrinden Virgil ile karşılaşmıştı ve bütün bu
yolculuk boyunca Virgil ona rehberlik etmişti; şimdi yine Virgil yanında ama
Purgatory' ye geldiklerinde karşısına bu sefer bir başka Romalı bilge
çıktı.
Yaşlı adam, “ Siz
ikiniz kimsiniz, karanlıktan nasıl yukarı tırmanıyorsunuz? Cehennemden mi
kaçıyorsunuz?” diyor.
Bu bir kanun
adamı ve Araf’ın bekçisi, onun için, “Ne var,
Cehennemin kanununa karşı mı geldiniz yoksa kanunlar mı değişti?
Cehennem halkı nasıl oluyor da Araf ın kayalıklarına tırmanabiliyor? Diyerek şairleri karşılıyor.
Virgil, hemen
elini Dante nin omzuna koyarak, diz çökerek Cato' ya selam vermesini işaret
ediyor.
Sonra Cato
olduğunu bildiği yaşlı adama durumu izah ediyor: “ Ben buraya kendi arzumla
gelmedim; Cennetten bir azize, bana bu
adama karanlık günlerinde yardım etmemi söyledi. Bu adam, daha son anını
görmemiştir, (henüz ölmemiş) Cehenneme mahkum edilmemiştir, ama kendi
Cehennemini yaşamıştır. Dünyada başına gelenlerden dolayı kurtulmak ve huzura
kavuşmak için bu yolculuğu yapıyor; ben de ona yardımcı oluyorum. Başka bir yol
yok gitmemiz gereken yol bu," diyerek Araf tepelerini işaret eder ve devam eder:
"Şimdiye kadar ona suçluları gösterdim; şimdi de
sizin sorumluluğunuz altında olan bölgedeki ruhları onların nasıl arındıklarını göstermek
istiyorum. Bütün hikayeyi anlatmam uzun sürer ama yolculuğumuz için gerekli irade
ve kuvvet Cennet' ten çıkmadır" der.
İnferno' nun son
bölümünde, Virgil artık pek konuşmamıştı; burada kendisiyle aynı devirde yaşamış
Romalı devlet adamını görünce ona, onun diliyle hitap ederek hem kendisini
tanıdığıni, hem de saygı duyduğunu belirtiyor; hem de bu arada Araf' a geçiş için
gerekli "müsadeyi" almaya çalışıyor.
"Şimdi müsade
edersen, bu ruh özgürlüğünü kazanmak istiyor, sen özgürlük uğruna yaşamıni feda
ettin, bizi en iyi sen anlarsın. Senin yaptığın fedakarlık "Hesap günü" ışıldayacaktır!" diyor, Virgil yaşlı adama.
Utica' lı Cato, Sezar karşıtı, zamanında, onunla "Romanın özgürlüğünü, Cumhuriyeti korumak
ve Sezar' ın Tiran haline dönüşmesini önlemek" adına büyük bir mücadeleye girişmiş bir devlet adamı.
Sonuçta, Pompey'le Sezar 'ın arasındaki iç savaşta taraf olmamak ve ic savaşı engellemek
istemesine rağmen savaş çıkınca kötünün iyisi diye Pompey' i destekliyor. Pompey yenilip Sezar kazanınca Sezar' a esir olup, özgürlüğünü kaybetmemek için
intihar etmiş.
Roma tarihi
kitaplarında Virgil in eserlerinde ve Dante' nin diğer kitapları Monarşi ve
Şölen' de kendisinden saygıyla bahsediliyor.
Esasında intihar
etmiş Romalı pagan bir adam olmasına rağmen, Dante ona bu bölümde yer vermiş
Daha önce intihar edenler Inferno nun
çeşitli bölgelerinde yer almışlardı ama Cato Hristıyanlık öncesi devirde
yaşadığı, o zaman Roma' da intihar
günah olarak bilinmediği ve adaletiyle
tanınan bir hukuk adamı olduğu için Dante ona Araf 'ın eteğinde ante- Purgatory denen bölümde bekçi rolü vermiş...
Cato Louvre Muzesi
Virgil, " Biz kanuna
karşı gelmedik, bu adam henüz yaşıyor ve ben Cehennemin içinden değil Limbo
bölgesindenim.( Hristiyan olmayan ama insanlığa faydaları olmuş ilim adamlarının
yeri)
Orada bildiğin
gibi saygıdeğer hanımın Marcia da var ve hala senin için dua etmekte. Marcia' nın
hatırına bize müsade et buradaki 7 krallığı gezelim, döndüğümde müsade edersen ona senin selamını ileteyim" diyor.
Cato, buna karsilik,
"Hayattayken ben
onu severdim o benim gözüme çok güzel görünürdü onun için ne istediyse yaptım ama şimdi o kötü ırmağın
gerisinde artık bizim için yapacak bir şey yok" diyor.
Cato yaşamında da
stoacı felsefeyi temsil etmiş duygularından çok mantığıyla hareket etmiş biri. Artık geçmiş yaşamı değil, şu anki görevi önemli onun için. Duygusal konular onu
alakadar etmiyor.
"Ama söylediğiniz
doğruysa sizin geziniz için bir Azize aracı olduysa bana övgü dolu sözler
söylemene gerek yok geçebilirsiniz" diyor.
" Fakat önce yüzünüzü gözünüzü temizleyin; Cehennemin pisliğinden hiç bir iz kalmasın.Cehennemin dumanından gözleriniz
hala perdeli, melekleri görmek için önce gözünüzdeki perdenin açılması gerek"
Şairler deniz kenarına iniyorlar. Sabah serinliğiyle çimenlerin üzerinde hala çiğ tabakası var ellerini ıslatıp, yüzlerini yıkıyorlar. Cato onlara, "temizlendikten sonra tekrar bu tarafa
dönmeyin güneş doğunca tırmanacağınız yol görünecek" diyor ve ortadan
kayboluyor.
Şafakla beraber hem etraf mucizevi renklerle aydınlanıyor hem de soğuğun
etkisi azalıyor.
Dünyadayken doğru
yoldan ayrılanlar, buraya gelip; doğru yolu
tekrar bulmak için bu patikadan ilerliyorlar.
Dante elini yüzünü temizleyip isten pislikten kurtuluyor. Burada temizlenmesi gereken aslında sadece Dante; çünkü Virgil ruh olduğu için, onun bedeni yok.
Virgil, bir saz koparıp, Dante' nin beline kemer
yapıyor, sonra Cato' nun dediği gibi eteklerini toplayıp tırmanışa hazırlanıyorlar.
Bir de bakıyorlar
ki o kopardıkları sazın yerine hemen bir başkası büyümüş. Böylece yeni bir
ümitle yeni bir yolculuk başlıyor...
* Dört yıldızdan Cato'nun yüzüne vuran nur; onun yer yüzündeki özellikleri olan Adalet (Justice) İleri görüşlülük (Prudence) Fortitude Zorluklar karşısında gösterilen Metanet ( Fortitude) ve (Temperence) yani iradesine hakim olmak olarak sayabileceğimiz dört büyük fazileti temsil ediyor
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder