3 Ekim 2018 Çarşamba

Venus


Paradiso
Kanto 8



Herkes Venüs' ün kendi yörüngesinde dönerken,
Dünyaya aşk deliliği yağdırdığını;
Insanları çaresiz bıraktığını düşündü.
Bundan dolayıdır ki eskiler -cahilliklerinden olmalı -
Aşk Tanrısı Venüs' e taptılar.
Sadece ona değil Dione ve Cupid' e de adaklar adadılar.
Cupid Dido' nun kucağındaydı.
Venus kah güneşin arkasında, kah önündeydi.
Nasıl geldiğimi bilmeden ulaştım ona,
Sevdiğim hanımın daha da ışıldadığını görünce,
Venüs'e gelmiş olduğumuzu anladım.

Seven Dusty Sisters- NASA image

Ateşin içinde kıvılcımı ayırt etmek,
Müziğin içinde bir sesi ayırt etmek gibi,
Işıklar içinde dans eden  ışığı gördüm.
Işık bize doğru geliyordu, gökteki bütün rüzgarlardan daha hızlı.
Serafim meleğinin yanında başlamış olan dansı,
 ve ruhların şarkısını durdurdu bu gelen ışık.

Hoşana' nın söylendiğini duyduk yine
O kadar güzeldi ki; ondan sonra hep öylesini duymak istedim
Biri yanımıza yanaştı ve solo söyledi:

"Biz senin emrine amadeyiz yeter ki  bu şarkılardan zevk al
Biz burada gezegenlerle bir döneriz
Senin için durmak bize zor gelmez" dedi.

Güzel hanımın onayladığını gördükten sonra,  ben de ruha döndüm ve
Sevgi dolu bir sesle kim olduğunu sordum;

Birden daha da parıldadı ruh.

"Ben dünyada az kaldım" dedi,
"Biraz daha kalabilseydim o kötülüklere mani olabilirdim;
Etrafımdaki ışık halesi kimliğimi gizliyor senden;
Sen beni çok severdin...
Dünyada daha çok kalsaydım, sana da daha çok sevgi gösterebilirdim,
Provence bölgesi beni bekliyordu,
Garigliano bölgesi de;
Tuna nehrinin aktığı yerlerin tacı başımdaydı.

 Şimdiki krallar hep bizim soyumuzdan gelir,
Carlo ve Rudolfo,
Kötü yönetim hep insanlara zarar verir,
Onun için Palermo' lular "Geber" diye bağrırıyor
Keşke kardeşim anlasaydı,
Tiranca yönetimin insanları delirteceğini,
Katolonyanın  fakirliğinin, kendisinin de sonunu getireceğini.
Bilseydi kaçardı...
Gemisine aldığı ağırlıkları arttırdıkça arttırdı.
Doldurup batırdı.
Cimriliği, paragözlüğü babasından miras kalmadı
Eli açık bir babanın oğluydu o…"

"Çok güzel anlatıyorsunuz efendim;
Sizi burada Cennette bulduğuma çok sevindim.
Yalnız merak ettim;
Nasıl olurda iyi tohumdan kötü meyva çıkıyor?"

"Rahman yalnız yaratmakla kalmaz, rızkını da verir;
Bu mükemmel yerleri gezdin, dolaştın, gördün;
Ok nereye atılırsa hedefi şaşmaz bulur.
Yaratan mükemmmel yaratmıştır.
Anladın değil mi?"
"Evet anladım, ne gerekiyorsa doğa onu yaratır."
"Söyle bana insan vatandaş olduğu için daha mı iyi yaşamaktadır?"
"Evet ondan şüphe yok!"
Xerxes;  (Pers Hükümdarı- Babil kralı- asker)

"Toplumda değişik işleri görecek insanlara ihtiyaç vardır
Aynı kökenden gelen, insanlar değişik amaçlara hizmet ederler.
Biri Solon (Atinali hukukçu)  olur;
 biri Xerxes;  (Pers Hükümdarı- Babil kralı- asker)
biri Melchizedek;  (Incıl de adı geçen bir rahip)
 biri Daedalus.  (sanatkar Yunan mitolojisinde Icarus‘ un babası)

Solon

Tabiat herkesi ayrı şekillendirir
Aynı tohumdan gelen ikizler Esau ve Jacob farklıdır
Romulus' un ailesi mütevazi bir aileydi
Insanlar onun babasının kim olduğunu tanımıyorlardı bile
Tohum yabancı yere atılırsa netice farklı olur;
Aynı ürünü alamazsın.
Askeri alıp, rahip yapamazsın.
Rahibi alıp, kral yapamazsın.

Yaparsan yoldan çıkarlar…"

Çeviri: Elif Mat

2 yorum: