19 Ocak 2019 Cumartesi

Büyükbaba' nın Floransa' sı



Asalet karşısında gurura kapılabiliriz;
Çünkü asalet az bulunan bir şeydir.
Ben burada, daha dikkatli olmam gereken Cennet'te bile
 asalet karşısında çok gururlandım.
Ama asalet öyle bir şeydir ki devamlı iyi huyla beslenmezse
zaman içinde kaybolur gider.
Zamanın acımasızlığına dayanamaz.
Savaş Tanrısı Mars heykeli- Roma

"Siz" diye hitap ederek başladım konuşmama,
İlk olarak Romalıların  Sezar' a hitaben kullandığı ama günümüzde
Artık o kadar kullanılmayan "Voi" ile.
Bunu duyunca gülümsedi Beatrice,
 sanki hatamı yakalamış gibi.
"Siz benim atamsınız,
Beni daha cesur konuşmaya teşvik ettiniz.
Sizin sayesinde olabileceğimin en iyisi oldum."
İçim öylesine nutlulukla doldu ki taşıyamaz oldum.
"O zaman bana anlatın;

Sizin atalarınız kimlerdi? Nerede doğdunuz?
Sizin zamanınızda Floransa nasıl bir yerdi?
Hazreti Yahya‘nın takipçileri nasıl insanlardı?
Kaç kişiydiler?
Aralarında hangileri övgüye layıktı?"
Ateşin rüzgarla yeniden alevlenmesi gibi bu sorum üzerine dedemin ruhu,
Daha da parıldadı.

O ışıltının içerisinde yumuşak bir sesle cevap verdi:
 "İlk defa "Ave" denmesinden, benim doğumuma kadar
  Mars'ın Aslan burcuna girmesi arasında beşyüz otuz yıl geçmişti.
(Dünya yılıyla 1096.)
Ben ve atalarım Floransa da yarışların başladığı mahallede doğduk.
Ama bu konularda sessizlik daha iyidir.
Mars heykeliyle  Hazreti Yahya Vaftishanesi arasında
 yaşayan adamların çoğunun eli silah tutardı o zamanlar.
Şehrin sakinleri karışmamamıştı daha;
 dışarıdan gelenler olmamıştı.
O eski komşular ne kadar güzeldi!
Şehrin o eski sınırları içerisinde yaşamakta öyle.
Yeni gelenler karışıklık çıkardılar;
Klise, " yönetime" karşı  "bir ana gibi" davranmadı.
Klisenin yanlış hesaplarından dolayı şehre bazı tüccarlar ve tefeci takımı dadandı.
Öyle olmasaydı asilzadeler halen daha şatolarında oturuyor olacaklardı.
Beden nasıl yiyeceğin fazlasından zarar görür sıhhatini kaybederse;
Bazan şehirlerde yeni gelen göç dalgalarıyla bozulurlar.
Luni ve Urbisaglia da böyle oldu.
Şehirlerin böyle felakete uğraması düşünülünce
bazı ailelerin zaman içinde solmasına, kaybolmasına da şaşırılmaz.
Her kurum eninde sonunda dağilır.
Herşey kendi ölümünü içinde taşır.
Nasıl ayın döngüsü devamlı değişirse
Floransa' nın kaderi de seneden seneye değişir.
Onun için bazı ailelerin talihinin dönmesine sakın şaşırma

Bazı iyi bildiğim aileler düşüşteler şimdi.
Bazısı yönetmeyi biliyordu bazısının altını çoktu ama şimdi eskisi gibi degiller.
Kendi gururlarının kurbanı oldular.
 Bir zamanlar altınları parlıyordu
Kendilerini papalık imkanlarıyla iyice şişmanlattılar
Kendini beğenmişlikle ejdarha kesildiler
Kaçana aslan kovalayana kuzu oldular
Kendilerinden dişlisini veya rüşvet vereni görünce hemen boyun eğdiler
Sonradan görme Donato kayınpederi sayesinde bu ailelerin arasına girdi
Pera ailesi eski surların içerisindeydi.
Floransa nın kaderi o kırık heykelin ayakları dibine bir kurban bırakmaktır.
Keşke herşey eskisi gibi kalsaydı;
Keşke zambak tersine dönmeseydi
Nefretle kan kırmızı olmasaydı…"
Floransa nin sembolu aslan Marzocco ismi Mars tan geliyor

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder