25 Mart 2019 Pazartesi

Cennet Kanto 29 Açıklamalar



Latona' nın çocukları Ay ve Güneş’ in ufuk çizgisinde aynı hizada görünüğü o kısa anı örnek vererek Yaratılış  konusuna geliyor.
Yaratılışın bir anda olduğu Zaman ve Mekan ın bir olduğu anlatılıyor.
Beatrice' inmeşhur sözleriyle bütün NEREDE lerin ve NE ZAMAN ların bittiği; ya da kaynaklandığı NOKTA Tanrı olarak anlatılıyor. Tanrı’nın BIR liğine dikkat çekiliyor.
Burada anlatılanlar çağımızdaki bilimsel görüşlere de uymakta Evrenin bir noktadan başlaması genişlemesi sonra da günün birinde gene geriye sarılarak genişleme hareketi tersine dönerek küçülüp küçülüp nihayete erecek olması.



Tekvir Suresinde de bu anlatılıyor Kuranda.



Dante nin hayalindeki Evren bir deniz kabuğu şeklinde sarmal sarmal Bir noktadan genişlediğini gene bir noktaya döndüğünü düşünelim
Bu geriye dönüşte şöyle bir umut da var: "Başlangıca, Orijine dönerken, günahlar da silinecek mi?Herkes sonunda arınıp tertemiz olacak mi? Cehennem'in sonu gelecek mi?"

Bu sarmal aynı zamanda eskiden kitaplar şimdiki formunu almadan Uzun bir kağıda yazılıp rulo halinde saklandığı Padişah Fermanları gibi o dönemdeki kitap imgesini de akla getiriyor.


Allah Kainatı Melekleri  Niye Yarattı sorusuna cevap aranıyor Allah zaten mükemmldi bir şeye ihtiyacı yoktu Yarattıklarının yaşama sevincini görmek Işığının Varlıkta tecelli etmesini sevinçle parıldayarak gei dönmesini görmek için yarattı sonucuna varıyor Beatrice. Meleklerin Aynı gibi ışığı yansıtması Aynalar ifadesi  Siz onlara Tahttakiler dersiniz* Thrones mısraları daha önce de geçmişti.Melekler hiyerarşisinde Thrones olrak adlandırılan Melekler var.

Meleklerin Yaratılışı ve Insanın Yaratılışı
Melekler Ateşten: İnsanlar Maddeden - topraktan yaratılıyor
Melek hiç bir şeyi unutmuyor onun hafızaya ihtiyacı yok O her vakit gözlerini Tanrı dan ayırmadan emir bekliyor her hangi bir yanlış yola sapmıyor
İnsanın düşüncesi bölümlü mesela bir konuya konsantre olduğunda diyelim matematik çalışırken tarihi tarih çalişirken matematiği düşünmüyoruz Bu nedenle bilgiler geriye alınıyor hafızaya kaydediliyor.

Sevgiden Yaratıldığını söylüyor; “Kendini Yeni Sevgilere açtı” diyor.




Yaratılışta Form kelimesi kullanılıyor ve Plato nun Formlar açıklaması akla geliyor.
Plato Milattan önce 428 yılında Atina da doğmuş olan bir filozof ölümü MÖ 327 yılı.
 Kısaca hatırlarsak;

Plato ve Form’lar
 Şekiller Fikirler.

Plato’ ya göre fizik alemde gözümüzle gördüğümüz isimlerini bildiğimiz şekiller var. Mesela ağaç güneş at araba veya geometrık şekiller üçgen kare beşgen sekizgen dikdörtgen gibi. Bir de görmediğimiz ama anladığımız kavramlar var Adalet doğruluk dürüstlük güzellik Cesaret gibi gözümüzle görmediğimiz ama ne olduğunu bildiğimiz kavramlar var. Bilim ilerledikçe gene gözümüzle görmediğimiz ama varlığından haberdar olduğumuz fizik alemde var olan mikrop hücre atom radyo dalgaları gibi bilimsel olarak tarif edilen şeyler de var.
“Bütün bunları biliyoruz görüyoruz anlıyoruz: iyi güzel de, nasıl biliyoruz?” diye soruyor. Cevabını şöyle buluyor: Bir görülen alem var, bir de görünmeyen. Bu görünmeyen alemde Gercek FORM lar var. Her şeklin esas, anası. “Üçgen”  bizim tahtaya çizdiğimiz üçgen değil, tam matematik olarak doğru olan”üçgenin” aslı orada.Gördüğümüz yüz çeşit” kuş” olabilir: ama onun kuş olduğunu anlamamız için bize verilen yeti aslında o diğer alemdeki kuşu biliyor olmamızdan kaynaklanıyor.
Bu sebeble iyiyi kötüyü ayırt edebiliyoruz. Anladığımız bildiğimiz kavramların aslı hep diğer alemde Formlar adı altında mevcut.
Birinci basamak fiziki alem: ikinci basamak Formlar: üçüncü nokta LOGOS.
LOGOS nedir?
Bunu ingilizceye” THE GOOD” diye çevirmişler oradan THE GOD Tanrı olarak algılanmış sonraki devirlerde.
“Tanrı IYI olduğu için bize bu anlayış,ı kavrayışı, veriyor o yüzden insanların çoğu iyi” diye bir çıkarım da yapılıyor.
LOGOS Yunanca’da pek çok manaya geliyor:
“ Kelime, Akıl, Düşünce, Mantık , Structure -Yapı -bir şeyi bina etmek yapmak; Söylem,  soylev, tez bir iddianın dayandığı temel gibi  pek çok manada kullanılmış.
İncil’ de, “In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God”
“ Önce söz vardı, söz Tanrı’ yla beraberdi. Söz Tanrı’ydi” ayeti de,
Yunanca LOGOS un İngilizceye Word olarak tercümesi. Bunu Hazreti Isa olarak anlıyorlar.
 Allah’ tan bir kelime- kelimetullah -kelimesi biz de de var.
Kelimetullah aynı zamanda Kuran için de söyleniyor.
Gene Plato’ ya dönersek; “ The Good” dediği hem Origin –başlangıcı; hem de nature- doğa
( bir şeyin hem nüvesini hem doğasını temsil ediyor.)
Bizim ruhumuzda da o ruhtan bir parça; o ateştan bir kıvılcım var; o şekilde bağlantı kuruyoruz ve öbür alemi anlıyoruz.
Görmek için hem ışık kaynağı. hem de gözün görme kabiliyeti gerekiyor. Karanlık olursa göremiyoruz. Gözümüzde bir sorun varsa gene göremiyoruz.

Bu görüşler çeşitli dönemlerde yorumlanmış Herşeyin aslının görünmeyen alemde olduğu fikriyle bağdaşıyor. Kurandan örnek verirsek:


Neml Suresi:
 75

Gökte ve yerde gizli olan hiçbir şey yoktur ki, apaçık olan bir kitapta olmasın."

Buruc Suresi:
21
Iş onların iddialarının aksinedir. O çok yüce bir Kur an dır.
22
Korunmuş bir levhada Levh-i Mahfuz’dadır.

Enam 59
Gaybın anahtarları O’nun yanındadır; onları O’ndan başkası bilmez. O, karada ve denizde olanı da bilir. O’nun bilgisi dışında bir yaprak bile düşmez. Toprağın karanlıklarındaki bir dâne, yaş ve kuru her şey apaçık bir Kitap’ın içindedir.

Hadid 22
Yeryüzünde ve kendi benliklerinizde meydana gelen hiçbir musibet yoktur ki, biz onu yaratmadan önce bir Kitap’ta belirlenmiş olmasın. Bu, Allah için çok kolaydır.

Araf 172
Hani, Rabbin, âdemoğullarından, bellerinden zürriyetlerini alıp onları öz benliklerine şahit tutarak sormuştu: "Rabbiniz değil miyim?" Onlar: "Rabbimizsin, buna tanıklık ederiz." demişlerdi. Kıyamet günü, "Biz bundan habersizdik" demeyesiniz.

Buradan ruhun bu dünyadaki bigimizden fazlasını bildiği sonucu çıkıyor.



Burada ilk görüşte aşkla ilgili bir küçük ilave yaparsak 28. Kanto nun başına dönelim:

"Aklımı Cennet’e çevirecek
Güçleri olan Hanım,
 bana insanlığın içine düştüğü durumu
En hakiki haliyle anlatınca,
Arkasında olan bir meşaleyi
Aynada görüp de, dönüp bakan bir adam;
Meşalenin arkasında olduğunu –nasıl bilirse,
Dönüp baktığında gerçeğini bulursa;
Ben de o Cennet gözlere ilk defa bakıp da,
 aşık olduğum anı hatırladım."

...diyordu. Orada da bence aynı fikir var:  İlk defa görüp mü aşık oluyorsun yoksa o ruhu daha önceden bildiğin için hatırlıyor musun? Ayna da görünenin, aslını mı biliyorsun?



Recognition
.
1-identification of someone or something or person from previous encounters or knowledge.

acknowledgment of something's existence, validity, or legality.

Re-cognition
Yeniden tanıma yeniden bilme hatırlama
Bir şeyin doğruluğunu onaylama


Cognition öğrenmeyi kavramayı anlatıyor.
the mental action or process of acquiring knowledge and understanding through thought, experience, and the senses.
a result of this; a perception, sensation, notion, or intuition.

Kanto nun geri kalan kısmında, din adamlarının ceplerini doldurmak için yaptıkları maskaralıklar anlatılıyor. Para  için güç için güçlüye yakın olmak için ve kendi şanı şöhreti için dini eğip bükenler; hakiki mesajı vermeyenler…



Burada  Araf Suresindeki Ben sizin Rabbiniz değil miyim Ayetiyle Naziat suresindeki
Firavun’ un Ben sizin ey yüce Rabbinizim” demesini hatırlayalım:

15. Ulaştı mı sana Mûsa’nın haberi?




17. "Firavun’a git! İyice azdı o."
18. "De ki ona: ’Arınıp temizlenmeye ne dersin?"
19. "Seni Rabbine kılavuzlayayım da gönülden ürperesin!" 

20. Derken, ona o en büyük mucizeyi gösterdi.
21. Ama o yalanladı, isyan etti.
22. Sonra, sırtını döndü; koşuyordu.
23. Derken, bir araya toplayıp bağırdı.
24. Dedi ki: "Ben sizin en yüce rabbinizim."
25. Bunun üzerine Allah, onu sonraya ve önceye ibret olmak üzere bir ceza ile çarptı.


Tercume ve Yorumlar
Elif Mat
Dante 
Ilahi Komedya
Kaynak gosterilerek Paylasilabilir


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder