21 Mart 2018 Çarşamba

Ben, Beatrice

Araf
Kanto 30
Dante Ilahi Komedya
Çeviri: Elif Mat

Tören alayı, her daim parıldayan, her yerden görünen;
hep yerinde sabit olan, hiç kıpırdamayan,
insanlara  hep yol gösteren gökteki yedili ( büyük ayı)  gibi
Yedi meşalesiyle birden durduğunda;
Hep bir ağızdan:
Veni sponza de Libano
 "Lubnan‘dan benimle  beraber gel gelinim" dediler.
Sonra yine hep bir ağızdan
Halleluliah  (Allah a övgü- Suphanallah- sözü yükseldi.)
 Diğerleri, Benedictus qui venis
 Gelen kutsanmıştır ( İncil in Matthew bölümünden) dediler.
Sonra etrafa çiçekler saçarak: Manibus o date lilia plenis
"Etrafa leylak dağıtın avuç avuç (Virgil' in kitabi Aeneid' den) dediler

Bazan güneş doğudan yükselirken etrafı bir pempelik kaplar,
O rengin dışında her yerde bir sakinlik huzur vardır.
Sonra güneş görülür, göz kamaştırarak bakamazsın;
O çiçeklerin arasından işte tam da öyle;
 güneş gibi parıladayarak bir hanım çıktı, arabanın içerisinden;
Başında zeytin dalından tacı,
Işlemeli  duvağı,
Yeşil pelerini
Ve içinde ateş rengi  elbisesi...

Ah ruhum!
Onu göreli kaç sene geçti?
Onu karşında en son ne zaman görüp  titremiştin?
Kutsal ışığıyla büyülenmiştin;
Şimdi O  burada, bütün ihtişamıyla,
kutsallığıyla yukarıdan iniyor.
Benim ölümlü gözlerim onu görüyor.
Ebedi aşkın kudretini bir kez daha tadıyor gönlüm
Gençlikte görüp vurulmuştum, ruhumu sarsmıştı;
Bir daha vurdu!

Korktuğunda annesine dönen ve bulacağından,
Onun kendisini koruyacağından emin olan  bir çocuk gibi,
Bu zayıf anımda dönüp Virgil' i aradım, sol omuzumun üzerinden bakarak...
"İliklerime kadar titredim
Ilk aşkım burada karşıma çıktı" demek için

 Ama gitmişti...
Işığı bizden ayrılmıştı,
Virgil gitmişti!
Baba kadar sevdiğim,
Ruhumun kurtuluşu için kendimi emanet ettiğim,
 ustam Virgil,
gitmişti...

Gözlerimden akan yaşı durdurmaya,
Cennetin bütün güzellikleri yetmezdi.
Yanaklarımı çok değil kısa bir zaman önce
Cehennemin kirinden, isinden
 Virgil sabah kırağısıyla temizlemişti.



"Dante ağlama!
Biliyorum Virgil gitti ama,
Ağlamanı gerektirecek başka şeyler var,
gözyaşlarını ona sakla."
Ismimi duyunca ona baktım;
Bir geminin üzerinde durup da,
Diğer gemilerini teftiş eden amiral gibi orada altın arabanın yanında duruyordu.
Peçesinin altından, irmağın karşı kıyısından, gözleri delercesine bana bakıyordu.
Yüzü  saklı, tam göremiyordum ama 
Öldürücü darbenin geleceğini de seziyordum.
En zorunu en sona saklıyordu:
"Bana iyi bak" dedi
 İşte ben oyum,  Beatrice!
Buraya Cennete kadar gelip de ağlanır mı?
Bilmiyorsun burası sonsuz mutluluk yeridir!"
Başımı eğdim, ırmağa baktım,
Kendi aksimi görünce mahçup olup, bakışlarımı çimenlere çevirdim.
Annesi tarafından azarlanmış çocuk gibiydim.
Benim iyiliğim için yapıyordu, biliyordum.
Sevgisinden geliyordu bu sertlik.
Durdu.
Melekler;
In te Domine speravi " Allahım ancak sana güveniriz" dediler.
İlahiyi pedes meos,
-ayakta duruyorsak senin sayendendir- kısmına kadar söylediler

Italyan Alplerinin başındaki donmuş karlar gibi öylece buz tutmuşken,
Bu sözler içimi ısıttı,
Bana değer veriyorlardı, acımışlardı:
"Hanım  bu adamı niye böyle  mahçup ediyorsun ?" dediler.
Buzlar eridi içimde, kendimi tutamadım, gözyaşı oldu aktı.

"Siz akşamı olmayan gündesiniz uykuya dalmazsınız

Siz dünya işine kanmazsınız
Ben bu karşıdaki adama ne söylemem gerektiğini düşünüyorum
Tövbe etmeli, gözyaşları günahını silmeli,
Bazan en iyi toprakta bakılmazsa zararlı ot üretir
Bir müddet onunla kaldım,
Onu doğru yola yönelttim,
Ben dünyadan ayrılınca,
Hemen başkalarına baktı...
O dakikada değişti,
Başkaları, onun iradesine etkili oldu,
Ben bedenimden ayrılıp da
Daha büyük güzelliğe kavuşunca; o benden uzaklaştı, kıymetimi bilmedi.
Doğru yoldan ayrıldı,
Yanlışa yöneldi doğru sanarak
O yalancının vaadleri tutmadı
Ne kadar dua ettiysem, ne kadar ona ruyalarda göründüysem kar etmedi.
Aldırmadı bile!
O kadar ümitsizliğe düşmüştü ki; onu kurtarmanın tek yolu,
Kaybolmuşların arasından geçirmekti.
Tek çare o kalmıştı.
Ben de ölüler arasından geçtim
 ona liderlik yapacak olanı bulup, yalvarıp yakardım.
Şimdi gelip Lethe' nin suyundan içmesi gerekiyor
Ama önce tövbe etmeli günah çıkartmalı
Gözyaşını akıtmalı..."





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder