7 Mart 2018 Çarşamba

Hukukta Yorum, Evlilik, Boşanma ve Din Konuları



Kanunların, hukuk kurallarının yorumunda bir kaç yöntem kullanılır:
1-Lafzı yorum- Kanun metnindeki lisana kullanılan kelimelere bakılır- Kuran şiirsel bir dille yazılmıştır sırf lafzına baktığınızda farklı manalarda yorumlanabilir ayetler. Bu durum da   genel hukuk kurallarına bakmak gerekir sadece lafzı yorum yeterli olmaz.
2- Tarihi yorum- yapıldığı dönemdeki sosyal sartlara, o kanun yapılırken meclıste yapılan görüşmelere, kanun koyucunun amacına bakılır. Sorun neydı? Hangı sorunu çözmeye çalışıyorlardı? Bu sorunun çözümü içim neler önerildi, nasıl karar verildi hangi çözüm seçildi gibi.
Bunun örneği  bizzat Kuran da var. Hazreti Ayse hakkında söylenti çıktığı zaman Peygamber onu kendi evine gönderiyor. Babasının evinde kaldığı süre içinde yeni ayetler geliyor ( Hazreti Ayse’ nin masum olduğuna yönelik) Bir anlaşmazlık halinde ayrı kalmanın daha isabetli olacağı öğretiliyor.
Hazreti Ayşe biliyorsunuz benim için mi ayet geldi Yüce Allah beni mi düşündü, ben bu kadar değerli miyim diyor. Evet , senin için geldi, bütün kadınlar için geldi, bütün haksız yere suçlanan insanlar için geldi. Evlilikte karşılıklı sevgi saygı için geldi.

3- Sosyolojik yorum:  Bugünkü toplum hayatı,bugünkü insanların bu konuda yaşadıkları sorunlar neler? Çüzüm önerileri neler? Mevcut kanunu bugüne uygun olarak en iyi nasıl yorumlayabiliriz?
4- Hukuka uygunluk:  Kanunların hukukun genel kurallarına, eşitlik, adalet, insan hakları, ceza hukukunda suç sayilan fiilin tarifi, cezanın orantılı olması vs gibi ilkelere uygun olması. En önemlisi de budur.

Genel kural anlaşmazlık çıktığında çiftin bir kaç ay ayrı yaşaması bu süre içerisinde ayrılacaklar mı barışacaklar mı barışacaklarsa bundan sonraki evlilik hayatında birbirlerinden beklentileri neler karar vermeleridir- Üç kez boş ol dedi, boşadı-  diye halk arasında basite indirgenen tarz geçerli değildir. Yani amacı bu değil. Maksat insanları düşünmeye sevk etmektir. Kadının da erkeğin de boşanmaya hakkı vardır Boşanmak isteyen kadın zorla tutulmaz Kadına verilenler geri alınmaz Nikah bir akittir- iki tarafın rızası gerekir -evliliğin devamı için de aynı şekilde iki tarafın rızası gerekir. Kadına evlenirken mehir verilmeside bir ölcüde de olsa ekonomik özgürlüğü içindir; istediği zaman o parayı talep edebilir; boşanma halinde - daha önceden almadıysa- o para mutlaka verilir veya adamın ölmesi halinde (miras tan ayrı) o para gene kadına verilir.

The Wedding Register Edmund Blair Leighton 1920


Evlilik Sözleşmesi
Islamda evlilik bir sözleşmedir. “Nikah akti “deriz. Nikah akit olarak nitelendirilir Bugün Amerikan filmlerinde evlenme sözleşmesi dendiğinde modern bir kavram olarak algılyoruz. Bunun aslı biz de var
Sözleşmeyi yapabilmek için iki tarafın da reşit aklı başında ve evliliğin gerkelerini yerine getirecek olgunlukta olmasını gerekir
Her sözleşme de olduğu gibi, o sözleşmede kendi haklarınızı koruyabilmeniz, daha hakça bir anlaşma yapabilmeniz için, bilginiz, eğitimizin, iyi niyetiniz, aklınızı kullanabilmeniz, geleceği biraz öngörebilmeniz önemlidir.
İki tarafın yaşça eğitimce sosyla statu ekonomik durum bakımından denk olması da o beraberliğin dengeli olmasını sağlar Kadın çok zayıf durumdaysa hakkını koruyamaz. Padişahın kızının durumu faklıdır; köyde ağanın bir genç kızla evlenmesi durumunda o kızın kendi hayatı üzerinde söz söyleme hakkı faklıdır.  (Şehirdeli ağalar için de geçerli) Kadının kendisini korumayı bilmesi gerekiyor sonuçta. Ailesinin de tabii.
Evlenmeden önce tarafların birbirini tanıyıp gelecek hayatlarını iyi düşünüp birbirleriyle herşeyi baştan konuşup anlaşmalarında fayda var. Bugün psikologlar evlenirken, sadece düğünü, giyeceğiniz elbiseyi, balayını falan değil; gelecek hayatınızı iyi düşünün, konuşun, neye adım attığınızı bilerek evlenin diye gençleri uyarıyor.

Burada mali konular da var. Romantik değil ama hayatın gerçeği. Evin geçimi nasıl sağlanacak, bir kişi mi çalışacak iki kişi mi, Çocuk olduğunda kim bakacak, kadın evde oturup çocuk bakacaksa onun mali güvencesi ne olacak? Bütçe nasıl yapılacak kira nasıl verilecek? Boşanma durumunda mal nasıl taksim edilecek? Önceki evliliklerden çocuk varsa, miras nasıl taksim edilecek? Kanuni hakları neler? Kanuni hakları dışında, vasiyetname yazarak insanlar ne gibi bir düzenleme yapabilir- kendi ailesinin ihtiyaçlarına göre- bunları bilmek, bilmiyorsa avukata danışmak baştan dürüst açık olmak fayda getirir. Herşeyi önceden bilemezsin; ilerleyen zaman içinde de ortaya çıkan sorunları çözmek için psikologa da gidebilirsin, evlilik danışmanına da gidebilirsin, avukata da gidebilirsin çare ararsın.

Ayrılık halinde çocukla ilgili sorumluluklar neler olacak? Sadece maddi bakımdan değil, manevi olarak da. Kanada dan bir örnek verelim Boşanma davalarında  -ayrılık halinde ebeveynin sorumluluğu- kursuna gitmeden; boşanma ilamını vermiyorlar. Bu da boşanmanın bir kısmı, ders alıyorsun. O anda yetişkinler hep kendini düşünmesin çocuğu da düşünsünler diye.

Artık evlilik yaşı da ilerliyor, boşanma da yaygınlaşıyor, ikinci evlilikler de oluyor, insanlar bu konularda batı ülkelerinde, eskisine göre daha bilinçli davranıyor.
Evet romantik değil ama insanin hayata hazırlanması için gerekli.
Bizim ülkemiz açısından en önemli koulardan biri de bazı cahil adamların ayrılmayı, boşanmayı bilmemesi.
Bunu da evlenmeden evvel konuşmak lazım: “Evet, şimdi aramız iyi ama ilerde ayrılırsak bir- maraza- çıkaracak mısın? Adam gibi ayrılmayı bilecek misin? Ayrılırken kadına hakkını verecek mısın? Çocukların nafakasını verecek misin?”
Eğer gönlün başkasına düşerse ne yapacaksın? Dürüstçe söyleyip incitmeden ayrılma yoluna mı gideceksin yoksa dolap mı çevireceksin?
Kadınların bunlara dikkat etmesi lazım, erkeklerin de kendini tartması lazım evliliğe hazır mıyım?
Islamda Boşanma Konusu
Islamda evlilikte bosanma da diğer hukuk sistemlerine göre daha kolay şekilde düzenlenmiştir Esas olan kişinin kendi isteğiyle evlenip boşanabilmesidir Zorlama yoktur.” Kolaylaştırınız zorlaştırmayınız” hadisinde olduğu gibi kolaylık esastır.
Evlilik için nikahın kimin kıydığı önemli değil. iki tarafın rızası ve aleni olması önemlidir. Bazı müelliflere göre sadece iki tarafın rızası yeterlidir kendi aralarında birbirlerine deklare etmeleriyle nikah akti gerçekleşir. Ama aleni olması kadının hak araması bakımından daha kolay ve olması gerekendir.
Bugün müftü nikahı tartışması oluyor hukuki açıdan nikahı kimin kıydığı değil evliliğin hangi hukuk sistemine tabii olacağı önemlidir En başından Medeni Kanun kabul edildiğinde imamlarda nikah kıyabilir ama bu evlilikte resmidir ve Medeni Kanun hükümlerine tabiidir dense idi hukuki bakımdan arada bir fark olmazdı.

Sonuç olarak  ister evlensin, ister evlenmesin, ister beraber yaşasın, benim tavsiyem kadınların kendi haklarını, kendi geleceklerini, kendi emeklerini, çocukların geleceğini düşünüp, çalışmaları, eğitilmeleri, kendi ayaklarının üzerinde durmaları, haklarının farkında olmaları, kaderci olmamalarıdır.
Kuranı yorumlarken, hukuk süzgecinden, akıl süzgecinden geçirmeleridir.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder