1 Ocak 2017 Pazar

Kanto 30 Kalpazanlar



Dante Inferno
Yorumlar
 Elif Mat Erkmen

Yusuf ve Zuleyha- Guido Reni


Şairler sahtekarlar bölümündeki yolculuklarına devam ederler. Burada Dante antik dönemden hikayeler hatırlar. İnsanların savaş zamanlarında birbirlerine yaptıkları barbarlıklar, kötülükler, hayvanlardan beter birbirinin canına kastetmeleri, yaşadıkları travmalardan sonra intihara sürüklenenler, sevdiği evladını kaybedenler, bu acıyla göğsünü yırtarcasına feryat edenler gözlerinin önünden geçer…
 Inferno da gördükleri bundan beterdir buradaki ruhlar birbirinin etine dişini geçirmiş yırtmaktadır.
Sahtekarlar bölümünde en beter vaziyette olanlar; sahte kimlikle başkalarını kandıranlardır.
(Maalesef günümüzde de görüyoruz sahte doktor sahte dişçi sahte psikolog sahte dindar insanlara iyilik öğreteceğine fitne tohumu atan ayrılıkçılar din mezhep dil etnik ayrım yapan masum insanların ölümüne neden olanlar vazifesini başkasının yaşam tarzına bekçilik yapmak sananlar…)
Bu çukurda gezerken, karşılarına böyle çeşitli menfaatler uğruna, sahtecilik yapanlar çıkar;

Master Adam sahte para basmıştır ve gerçekten Dante zamanında yaşamış bir kisidir. 24 ayar altın yerine 21 ayar altın para basarak ekonomik krize sebep olmuştur. O dönemde Floransa' nın parası Florantine Avrupa da çok önemli bir para birimiydi. Paranın üzerinde de John the Babtist (Yahya Peygamber)in resmi bulunmaktadır bu da suçunu daha da ağırlaştırmaktadır.
Master Adam, Inferno da susuzlukla cezalandırılmış. Dante onu gördüğünde ateşler içinde yanan hasta bir adamın kurumuş dudakları gibi ağzının açılmış ve vücudunun şişmiş olduğunu farkeder.
Master Adam,  "Nedeninin bilmiyorum, ama cezalı olmadığın halde burada bulunan yolcu" diyerek, Dante' ye hitap eder; "Bu kadar gözden düşmüş olan, hayattaki mevkisini kaybetmiş, olarak gördüğün kişi benim der. Dünyadayken ne istersem elimin altındaydı, bir elim yağda, bir elim baldaydı, şimdi bir damla suya hasret kaldım; susuzluktan kıvranıyorum" der
"Hayattayken Arno ırmağının kenarında yeşillikler içinde bir yerde yaşıyordum, o ırmağın serinliği tatlı tatlı etrafa  yayılıyordu, şimdi onun hatırası her an  gözlerimin önünden akıyor ve bu hatıra canımı yakan hastalığımdan daha fazla bana ızdırap veriyor. Ben sahte para basma işini Romena' da öğrendim ve bu suçum ortaya çıkınca, direğe bağlanıp yakıldım" der ve orada bulunan diğer ruhları Dante' ye gösterir.
 "Guido Kontu ve kardeşleri de burada; beni sahte para basmaya onlar ikna ettiler" der "guido" İtalyanca "rehber" demek; yani bu kişiler Master Adam'ı iyiliğe değil kötülüğe kılavuzlamışlar.
"Bu görüntüyü şu anda Branda ırmağının soğuk sularına değişmem" diyerek sözlerine devam ediyor, yani onların da Cehennem de olmasına seviniyor- kendisini suç işlemeye teşvik ettikleri için; " Ama ne çare ki şimdi artık ayaklarım beni taşımıyor yoksa koşar işlerini bitirirdim"
Dante, Master Adam'a orada bulunan başka ruhları soruyor.
Adam "Bunlar ben geldiğimden beri buradalar ve yerlerinden kıpırdayamıyorlar" diyerek orada bulunan ruhlari anlatiyor.
Master Adam ın parası sahteydi buradaki diğer ruhlarında sözleri sahte yani   çukurunun dibinde yalancılar var: Birisi Hazreti Yusuf hikayesinden bildiğimiz Züleyha.  Kutsal kitaplara gore; Yusuf köleyken efendisinin karısı önce onunla beraber olmak istemiş; Yusuf  Peygamber kabul etmeyince onu haksız yere kendisine saldırmakla suçlamış; sonradan gerçek oraya çıkmış...

Diğeri Truva'dan Sinon. İtalyanca "Si" evet "non" hayır manasına; ismi gibi sözleri de yanıltıcı...Truvalıları kapıyı açıpta Truva atını içeri almaya ikna eden Yunanli.

Master Adam "bunların ikisi de burada yanmaktalar" der.
Kendisinden bahsedildiğini anlayan Sinon kızarak gelir; Master Adam' a bir yumruk patlatır. Adam ın bacakları ve vücudu şiş, 'yerinden kalkamaz' haldedir, ama "sag kolum hala işliyor" der; ve o da Sinon' a bir yumruk patlatır.
Sinon ona "senin elin şimdi paraları basarken olduğu gibi serbest  ama yakılmaya giderken bağlıydı" der.
Adam ona "sen yalancısın Truva'nın başına büyük bela açtın" diye karşılık verir.
Sinon "vay ben bir kere suç işledim, senin bastığın her bir sahte para kadar günahın var; çuvallar almaz.  Sen bu Cehennem deki en sahtekar kişisin" der.
Adam   "Truvanın atını kimse unutmaz" der.
Sinon "Sen bu perişan halinde Narcisus' un aynasını bulsan; koşarak gidersin, seni kendini beğenmiş" der.
Bu iki sahtekar ruh bu şekilde atışırken; Dante durmuş hayretle onları seyretmektedir. Virgil bu durumdan hoşlanmaz: "Eğer bunlara biraz daha bakarsan aramız bozulacak" der.
Virgil' in kendisini azarlaması üzerine, Dante çok mahçup olur, kendisini bir karabasanda hisseder, "Allahım, bu rüya olsa" der, özür dilemeğe uğraşır ama sesi çıkmaz.
Virgil, Dante'nin halini anlar, "üzülme der, o kadar mahçup oldun ki daha ağır bir kusurun da olsa affedilirdi, unutma ben hep senin yanındayım, Bir daha böyle bir kavga görürsek durmayalım yolumuza devam edelim. Böyle adi kavgaları, itişip kakışmaları seyretmek bize yakışmaz" der....
Ecco and Narcissus- John William Waterhouse

Narcissus un aynası mitolojide Narsissus bir su birikintisine bakarken kendi aksini görür ve kendi kendine aşık olur devamlı orada kalıp kendisinin suda aksini seyrederken şekil değiştirip Nergiz çiçeğine dönüşür
Ovid Metamorphosis eserinden

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder