28 Şubat 2019 Perşembe

Cennet Kanto 26 Aciklamalar

Cennet Kanto 26
Açıklamalar
Burada Dante üç ilkeden sonuncusu olan Aşk, ilkesinden imtihan ediliyor.
Konuştuğu kişi Hazreti Yahya.
Diğer ilkeler İman ve Umut olarak tanımlanmıştı ve ikisi birbiriyle bağlantılı idi.
Üçüncü ilke Charity- İyilik ilkesi de Aşk ve sevgi ile bağlantılı kelime anlamı olarak da Latince Caritas kelimesinden geliyor Sevgi manasına geliyor. Sevgi olmadan iyilik olmayacağı için ikisi bir arada anlatılıyor.Yardımlaşma dayanışma ile ilgili herşey zekat vermek sadaka vermek de buraya dahil.
İlk başta gözlerinin kör olması; Aziz Paul’ un Şam yolunda attan düşerek kör olması hadisesini akla getiriyor. O sıralarda Hrıstıyanlık karşıtı olan Paul (Saul) Hrıstıyanlara eziyet etmekteydi. Ama Şama giderken yolda kendisine Hazreti Isa görülür ve Neden bana (ümmetime) eziyet ediyorsun der. Bunun üzerine Paul attan düşer ve kör olur Sonra Ananias tarafından iyileştirilir.
Bu hadise esnasında kendisine ahiret gösterilir ve Hristiyan olur.
Gene ilk kanto’ yu okuyanlar hatırlayacaktır. Dante “Ben Paul değilim Aeneas da değilim(Virgil’in kahramanı) nasıl olurda yaşayan biri olarak Cehennemi görebilirim?” demişti.
Hazreti Yahya- Saint John


Meryem Suresi 12. Ayet
“Ey Yahya! Kitabı kuvvetle tut! Biz ona daha  sabi iken hikmet verdik.,
13
Katımızdan bir kalp yumuşaklığı, bir temizlik verdik. Korunan biriydi o.
14
Ana- babasına iyilik eden biriydi; zorba isyancı biri değil.
15
Selam olsun ona, doğduğu gün, öleceği gün ve diri olarak kaldırılacağı gün.

Meryem suresinde hem Hazreti Yahya hem de Hazreti İsa aynı şekilde selamlanıyor, doğduğu gün (ikisinin ki de özel bir doğum, doğumları önceden müjdelendi Zekeriya ve eşi yaşlı oldukları halde dualaı Kabul edildi ve çocukları oldu.
Öleceği gün- öldüğü denmiyor da öleceği deniyor- Hazreti Isa çarmıha geriliyor Hazreti Yahya başı kesilerek şehit ediliyor.
“Şehitler için öldü demeyin onlar diridirler” ayetinde olduğu gibi Bu iki peygamber için öldü denilmemesi gerektiği anlatılıyor belki de.
Ali Imran Suresi
169. Allah yolunda öldürülmüş olanları ölüler sanma sakın. Hayır! Onlar diridirler. Rablerinin katında rızıklandırılıyorlar.

170. Allah’ın, lütfundan kendilerine verdiğiyle sevinçlidirler. Ve arkada kalıp kendilerine katılmamış olanlara şunu müjdeliyorlar: Onlar için korku yoktur; tasalanmayacaklardır onlar.
Dante’ nin yaşadığı devirde de buna benzer bir inanç var. Hazreti Yahya nın Cennet’e bedeniyle yükseltildiğine inanılıyor; o yüzden ruhunu temsil eden ışığa çok dikkatli bakarak geçici bir körlük yaşadı ama Yahya’nın ruhu öyle olmadığını açıkladı ona. Cennet’ te ruh, bir enerji olarak bulunuyor.
Aşk- Caritas üzerine Sınav
Yahya Dante’ye Aşka olan inancının nereden kaynaklandığını sorar.
İnsan aklı ve İlahi vahiy olduğunu, kutsal kitapların İlahi Aşkı anlattığını söyler. Hazreti Isa nın I am Alpha and Omega, the beginning and the ending, which is and which was and which is to come the Almighty.
Tanrı sevgiyi temsil ettiğine göre Tanrı’nın başı sonu olmadığı ne varsa A dan Z ye Tanrıya ait ve Onun kudreti altında olduğu ayetleri hatırlatılıyor.
Dante dönüşün Allah’ a olacağını belirtip, bu konudaki sınavından da geçiyor.
Hazreti Adem
Bakara  Suresi
31. Ayet
Ve Adem’ e isimlerin tümünü öğretti. Sonra onları meleklere göstererek şöyle buyurdu:
“Hadi haber verin bana şunların isimlerini, eğer doğru sözlüler iseniz.”
32
Dediler: “Yücedir şanın senin! Bize öğretmiş olduğunun dışında bilgimiz yok bizim. Sen, yalnız sen Alim’sin, herşeyi hakkıyla bilirsin; Hakimsin, her şeyin btün hikmetlerine sahipsin.”
33.
Allah buyurdu: "Ey Âdem, haber ver onlara onların adlarını." Adem onlara onların adlarını haber verince, Allah şöyle buyurdu: "Dememiş miydim ben size! Ki ben, göklerin ve yerin gaybını en iyi bilenim. Ve ben, sizin açığa vurduklarınızı da saklayageldiklerinizi de en iyi biçimde bilmekteyim."
34.
 O vakit biz meleklere, "Âdem’e secde edin" demiştik de İblis dışında tümü secde etmişti. İblis yan çizmiş, kibre sapmış ve nankörlerden olmuştu.
35.
Ve Âdem’e şöyle buyurmuştuk: "Ey Âdem, sen ve eşin cennete yerleşin ve ondan dilediğiniz yerde, bol bol yiyin. Ama şu ağaca yaklaşmayın, yoksa zulme sapanlardan olursunuz."

36.
 Bunun üzerine şeytan onların ayaklarını kaydırdı da onları içinde bulundukları yerden çıkardı. Biz de şöyle buyurduk: "Bir kısmınız bir kısmınıza düşman olarak aşağıya inin. Belli bir süreye kadar yeryüzünde sizin için bir bekleme yeri, bir nimet / bir yararlanma imkânı olacaktır.

37.
Bunun üzerine Âdem, Rabb’inden bazı kelimeler öğrenip belledi de O’na yöneldi. O da onun tövbesini kabul etti. Gerçekten de O, evet O, Tevvâb’dır, tövbeleri cömertçe kabul eder; Rahîm’dir, rahmetini cömertçe yayar.

Dante’ nin De Vulgari Eloquentia – Halk dilinde belagat adlı bir eseri vardır. Burada Latince kökenli lisanları inceler. Bu eserde  Adem’ in  dilinin İbanice olduğu ve babil Kulesi’nin yıkılmasına kadar bütün insanların bu dili ortak olarak kullandığını iddia edder.
Bu düşünceleri İncil’ deki Babil Kulesi efsanesine dayanır. Efsaneye göre insanlar Tanrı’ya ulaşmak için bir kule yaparlar. Meraklarını gidermek isterler. Bu istekleri büyüklenme olarak görülür. Tanrı kuleyi yıkar, insanlar o kuleden indiklerinde dillerini karışmış bulurlar ve tüm dünyaya ayrı ayrı diller konuşarak yayılırlar.
Bu bölümde Adem kendi konuştuğu Hebrew- Ibranice dilinin Babil Kulesi efsanesinden daha önce yok olduğunu söylüyor.
Çeşitli dillerdeki Tanrı’nın isimlerinin de zaman içinde değiştiğini anlatıyor.

Dante’ nin De Vulgari Eloquentia – Halk dilinde belagat adlı bir eseri vardır. Burada Latince kökenli lisanlairı inceler. Bu eserde  Adem’ in  dilinin İbanice olduğu ve babil Kulesi’nin yıkılmasına kadar bütün insanların bu dili ortak olarak kullandığını iddia eder.

Resim Babil Kulesi
Peter Bruegel

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder