10 Şubat 2018 Cumartesi

Duman


Okuyucu, hiç dağ başında
Dumanın  sisin içinde kaldın mı?
Etrafını göremediğin, ancak dokunma duyusuyla hissettiğin oldu mu?
Onu hayal et, sonrada o sisin yavaş yavaş açılmasını,
ve gün ışığının aradan süzülmesini.
Ben de dumandan sonra işte öyle,
 batmakta olan güneşin son ışıklarına kavuştum.
Adımlarım artık rehberimin yanında ve ona uyumluydu;
Dumanın arasından sıyrılarak geçtik.
Ah, Hayal Dünyası!
Bazan öyle dalarız ki ona etrafımızda
 binlerce davul zurna çalsa da duymayız.
Nasıl olurda böylesine kapılırız?
Bizi kendine kaptıran kuvvet, Allah katından gelir de ondan,
Procne ve kızkardeşi Philomena

Procne öfkeye kapılıp oğlunu öldürdüğünde
Bülbüle çevrilmişti
Yakarışını hala duyarız,
 en güzel şarkıları söyler
Bu görüntü bana gösterildiğinde o kadar kendimi kaptırmıştım ki
Dışarıdaki gerçeklik asla beynime  nufuz edemezdi.

Ondan sonra Haman ın öldürülme sahnesi
Yağmur gibi gökten yağdı sanki
Yüzü ölümde bile mağrur
Yanında Ahsuerus ve karısı Ester
Adil Mordecai -yaptığı işler söylediği sözler daima doğru olan
Bu imajlar göründüğü gibi acele kayboldu

Sonra bir genç kızın çığlığı
 Kraliçem neden kendini öldürürsün
Lavinia yı kaybetmemek için
Ah anne yapma...
Ben O'yum.
Önce senin yasını, sonra diğerinin yasını tutacağım
Gözlerine güneş vurmuş da uykusu bölünmüş bir adam gibi
Rüyadan uyandım.
Nerede olduğumu kestirmek için etrafıma bakarken yeni bir ses duyuldu
Çıkış şuradandır
Sesin kimden geldiğini görme arzusu o kadar kuvvetliydi ki;
yola devam edemedim.
Gözlerim o kadar kamaşıyordu ki;
 O ışığa bakamıyordum.
Gelen Melektir, bizi doğru yola sevkediyor,
Biz yol sormadan gösteriyor,
Kendi ışığı içinde gizlenmiştir,
Herkesin kendisi  için yaptığını o bize yapıyor,
Ihtıyacı görünce kimsenin yardım istemesine
 gerek kalmadan kendiliğinden yardım eder,
Kendisinden yardım istenmesini bekleyenler,
O ana kadar kıpırdamayanlar,
 Zaten zalimcesine istenileni vermemeye yarı niyetlidir.
Hadi bu güzel davete uyalım yola devam edelim, karanlık basmadan...“
Rehberimle beraber yola koyulduk
Daha ilk basamağa varmıştık ki;
Bir kanat kıpırtısı hissettim,
Yüzümde tatlı bir dokunuş,
Beati pacifici, che son sanz’ ira mala!’.
Blessed are the peacemakers those free of evil anger!
-Barış yapanlar kutsanmıştır,
hiç kimseye haksız öfke duymaz onlar- denildiğini işittik
Güneşin son ışıkları da kayboldu;
Gecenin hükmü başlamıştı artık;
Tek tük yıldızlar görünmeye başladı...
Dali


Burada Dante dumanlarin içinde öfkeden gözü bir şey görmeyenlerin bulunduğu yerde.
Konuyla alakalı üç tane hayal görünüyor kendisine gönül gözüyle gördüğü
İlki Yunan mitolojisinden Procne adında bir kadın Trakya Kralının eşiymiş fakat kızkardeşi ziyarete gelince kocası kızın peşine düşüyor ve bir şey söylemesin diye dilini kesiyor. Philomena bu acı olayı söyleyemediği için işlemelere işliyor ve böylece olay anlaşılıyor. Bunun üzerine iki kardeş korkunç intikamlar planlıyorlar sonra da tekrar adamın eline geçecekken biri serçe biri bülbül oluyor
İkinci olay
İncildeki Book of Ester bahsinden. O da, Pers Kralının eşi ,Haman isimli vezir Yahudilere eziyet etmek istiyor Ester kendisi de Yahudi olduğu için onun yaptığı planı boşa çıkarıyor Hem bir başka devlet adamı Mordecai' i kurtarıyor hem de Mordecaı için hazırlanan darağacında Haman' ı astırıyor.

Üçüncü olay 
Lavinya
Ailesi onu Turnus la evlendirmek istiyor. Bu Yunanlılarda sorun bitmediği için ortaya Aeneas çıkıyor( Virgil in kahramanı) Turnus la savaşıyor. Lavinya' nın annesi Turnus' u öldü zannedip intihar ediyor. Meğer ölmemiş ama sonra hakikaten Aeneas Turnus u öldürüp Lavinya ile evleniyor. Truvalı Aeneas' la Latin Kralının kızı evlenip sonradan Roma sehrini kuracak sülaleyi başlatmış oluyor...
Bu üç olayı öfkeden gözü dönen ve ne yaptığını bilmeyen kişiler için örnek vermiş.
 Bundan sonra ışıklar içinden Melek gelip şairlere yol gösteriyor. En önemlisi yardım etmek için beklenmemesi gerektiğini; ihtiyacı görünce hemen koşulması gerektiğini öğretiyor.


 Dante
Ilahi Komedya
Araf
Kanto 17
Elif Mat

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder