7 Şubat 2018 Çarşamba

Serbest Irade


Bu kadar karanlık ve duman Cehennem'de bile yoktu
Duman tamamen gözlerimi kapadı
Rehberim yanıma yaklaştı, omzunu tutmamı istedi
Tehlikeli bir yolda yürüyen kör bir adam gibi,
Rehberimin omzuna tutunarak acı dumanın içinde
ilerliyordum.
Rehberim "dikkat et beni kaybetme" diyordu

"Agnus Dei" ilahisinin okunduğunu duyduk
"Tanrının kuzusu"
Inanan, iman eden, tanrıya itaat edenlerin ilahisi...
Birbirine uyumlu, çok kuvvetle, içten söyleniyordu,
"Üstadım, bunlar ruhlar mı?"
"İyi bildin, öfkenin kördüğümünü yumuşatarak acmak için bu ruhlar gönderildiler"



"Siz kimsiniz ki; hala daha takvim kullanıyorsuz zamanı ölçmek için?
Bizim dumanımızın içinden geçmektesiniz!"
Biri seslendi bize birdenbire destursuz.
"Git konuş onunla güzellikle, bir de bu yol gideceğimiz yere bizi çıkarır mı; onu sor" dedi Virgil
"Ruhunu arındıran kişi, Allah yolunda ilerlerken, gel beraber gidelim;
 Sana harika hikayemi anlatayım, dinle" dedim
"Müsade edildiği kadar sizle gelebilirim;
 birbirimizi göremezsek sesle bağlantımızı sağlarız."
"Ben buraya Cehennem' den geçerek geldim,
Hiç görülmemiş bir şekilde, 
Tanrı bana ıhsanda bulundu
Hükümranlığını görmem için.
Kim olduğunu benden saklama ve
Bize yoldaş ol."

"Ben Lombardiya'lı Marco idim.
Dünyanın alaveresini dalaveresini iyi bilirim
Bu gittiğiniz yol doğruca yukarı çıkar.
Yalvarırım sana dünyaya döndüğünde benim için dua et" dedi.


"Sana yemin ederim istediğini yapacağım ama ben de bir şüphe var
sormadan edemeyecegim." dedim. Bu soruyu artik sormam gerekiyordu:
"Önce küçük bir şüpheydi giderek büyüdü seninle konuşunca,
Dediğin doğru dünya artık eski dünya değil iyilik kalmadı,
kötülük her yeri sarmış,
Ama kabahat nerede kimde;
Bazısı sebebi göklerde arar, bazısı yerde;
Bunu öğrenip, başkalarına da öğretmek istiyorum"

Büyük bir acıyla "Ah" dedi, 
"Birader, dünya kör olmuştur; senin geldiğin yerde kabahati hep göklerde ararlar.
Eğer böyleyse serbest irade nerde?
Yaptığın iyiliğin mükafatını nasıl alıyorsun;
 veya kötülüğün cezasını nasıl görüyorsun?
Gökler harekete geçirir herşeyi;
Ama herşeyi değil.
Öyle olsa bile hem eğriyi hem doğruyu biliyorsun;
 sana gösterilmiş üzerine ışık tutulmuş.
Aklın var, serbest iraden var, başlangıçta güçlük çekecek olsan da,
 sonradan her türlü zorluğun üzerinden gelebilirsin.
Gökyüzünden bağımsız, sen özgürsün.
Alemler içerisinde serbest iradeye sahip olarak yaratılmış bir canlısın;
Aklın fikrin var,
Yıldızların etkisinden kendini sıyırabilirsin.
Dünya kötüye gittiyse sebebi insanın kendisidir.
Sebeb de çözüm de insanda aranmalıdır.
Ben şimdi sana tefsir edeyim hakça:
Allah sevgiyle yaratmıştır 'ruhu', kendi eliyle;
Çocuk gibi, güler, ağlar, oynar, dünyaya gelince...
Ruh basittir, dünyadan habersiz, saftır,
Allah alemleri harekete geçirince
Ruh önce kendisine zevk verecek şeylerin peşine düşer;
Kendisine rehberlik edecek, fazlalıkları dizginleyecek şeyler de vardır muhakkak;
Onun için hukuk lazım, kişiyi kanunlarla kurallarla hizaya almak lazım
Bir de iyi idare eden liderler olmali olmali ki insanlık ebedi saadete ulaşabilsin.
En azından bu gerçek şehri uzaktan görüp kulelerini seçebilsin.
Kanunlar var, var olmasına da; kim uyguluyor?
Hiç kimse!
 çobanın kendisi de. diğer koyunlar gibi bir şey anlamadan önden gidiyor.
 ayağı çift toynaklı değil. ama geviş getiriyor.
İdare edilenler. ona bakıyor sadece açgözlülük görüyorlar.
Bu onlara yetiyor başka bir şey aramıyorlar.
Gördüğün gibi sebep yıldızlar değil. onlar bozulmaz.
Ama çürüyen dünyadaki idarecilerdir.
Onlar yüzünden dünya kötüye gider.
Roma zamanında dünyayı iyi idare etmişti.
 iki güneşi vardı.
Iki yolu da aydınlatırdı; hem dünya, hem de ahiret yolunu.
Sonra ikiside birbirini gölgeledi.
Kılıçla, çobanın sopası çatıştı.
Öyle içi içe geçtiler ki; artık biri öbüründen korkmuyor.
Papa Gregory 9

Bana inanmazsan meyveye bak,
 ağaç meyvesinden bilinir.
Po ve Adige arasında Lombardia da eskiden kibarlık vardı;
Efendilik vardı.
Frederickt,  Papalıkla arasını bozdu.
Doğruluk düzgünlükten haz etmeyenler, artık oralardan rahat geçebilir.
Orada dürüst üç adam vardı;  yaşlı,
Eski değerlere sahip çıkan gençleri azarlayan;
 Conrad, Gherardo ve Guido,
 Fransızların dürüst Lombaridalı dediği Guido.
 Klise iki gücü de kendinde toplamak istediğinden beri,
Pisliğe gömüldü, hem de yeni yükünün altında ezildi.
Hem kendi gücünü, hem de idareyi mundar etti."
Frederict 2

 "Marco, güzel anlattın; şimdi niye Yahudi din adamlarının
 servet sahibi olmalarının,miras almalarının yasak olduğunu daha iyi anlıyorum
Fakat bu anlattığın iyi adam Gherardo neden gençleri azarlar?"

"Beni denemek için soruyorsun; ya da kurnazlık yapıyorsun,
Sen Toscana' lısın nasil Gherardo' yu bilmezsin?
Şimdilerde onu bilenler sadece kızı Gaia' nın babası olarak tanırlar.
Bana müsade, Allah' a emanet olun;
Artık sizle devam edemeyeceğim.
Bak duman açılıyor, güneş ışınları aradan dumanı yarmaya başladı.
Melek' geldi, beni görmeden ben hemen ayrılayım."
Döndü arkasını gitti.
Artık bizi dinlemedi...

Araf
Kanto 16
Yorumlar: Elif Mat


1 yorum:

  1. Elif Hanım selam
    Dante Hz Muhammed'i ve Hz Ali'yi cehennemde gosteriyormuş..Kendisi zamanın siyasetçilerinden imiş. Ayrıca ,Zerdüşt dininin önemli bir kitabından etkilendigi, hatta oradan alintilamiş olabileceği de yazılıyor..Bakanlığın geri durması
    Acaba bundandır denebilir mi..!

    YanıtlaSil