25 Şubat 2018 Pazar

Oburlar


Sesin geldiği yöne doğru, avını gözleyen bir avcı gibi dikkatle bakarken;
Bana her zaman bir babadan daha yakın olan Virgil;
“Gel evladım, vaktimizi iyi kullanmalıyız” dedi
Bakışlarımı çevirdim, iki bilge şairi takip etmeye başladım;
Onların değerli sohbetinden faydalanıyodum.
Arkadan bir yerden, "Labia mea, Domine"
Ilahisinin söylendiğini işittim.
Hem tatlıydı, hem hüzünlü;
“Peder, bu duyduğumuz ne?”
Belki düğümleri çözen ruhlar var burada” dedi.
Huşu içinde Hacca gidenler bazan yolda gördükleri insanlara 
hayretle bakarlar ama durmazlar;
bu yeni gelen gurup da öyleydi, bize baktılar, hayret ettiler ama
 sessiz ve kendilerini ibadete vermiş bir şelkilde devam ettiler yollarina.
Gözlerinin altında siyah halkalar, yüzleri soluk,
Bedenleri zayıf, kemikleri çıkmış vaziyetteydiler.
Erysichthon bile bu kadar zayıflamamıştı;
Ceres kendisine doymak bilmez bir açlık verdiğinde ve
Bir deri bir kemik kaldığında.

Gelenlerin halleri bana, Titus’ un Kudus, u kusatmasında
 halkın çektiği açlığı hatırlattı.
Yüzleri o kadar çökmüştü ki OMO yazısı okunuyordu
Nasıl oluyor da bu ruhlar bu  suyun kenarında
 meyvalı ağaçların arasında bu kadar aç susuz kalıyorlar?
Ben bu ruhların haline hayret ederken, içlerinden birisi
bana dikkatle baktı ve
"Bana ne büyük ihsanda bulunuldu" dedi.
Yüzünü asla hatırlayamazdım ama sesini tanıdım:
Sesi bana kaybolan yüzü hatırlattı;
Bakınca Forese’ nin yüzü olduğunu anladım.


Beni zayıflığımdan kurumuşluğumdan dolayı ayıplama,
Ama bana doğruyu söyle;
Sen ne haldesin bu yanındakiler kim çabuk anlat” diye yalvardı.

“Sen ölünce çok ağlamıştım şimdi de aynı şekilde üzüldüm;
Allah aşkına sen söyle ne oldu?
Bu şaşkınlıkla beni konuşturma.
Kafası karışık olanlar doğru konuşamaz.”


Bu geçtiğimiz suyu ve ağacı yaratan kuvvettir  beni aç bırakan” dedi
"Burada ağlayan inleyen ilahiler söyleyenler
 bir zamanlar midelerini herşeyin üzerinde sevenlerdir
Burada açlık ve susuzlukla terbiye edilmekteyiz
Günahtan arınmaktayız
Güzel meyvaların kokusu açlığımızı arttırır
Ağacın üzerine serpilen o tatlı su susuzluğumuzu.
Bu tepeyi her dönüşümüzde acımız çoğalır.
Acı dememem lazımdı
Allahın hikmeti rahmetidir bu
Hazreti Isa da bu acıları çekti,
"Eli! ...Eli!"  Dedi
kanını akıttı bizim için."




"Forese, sen daha beş sene evvel öldün!
 Nasıl oldu da buraya kadar gelebildin?
Diğerleri cezalarını çekip Cennete ulaşabilmek için
Araf 'ın kapısında yüzlerce sene bekliyor!
Ben seni daha aşağıdasındır zannetmiştim."

 “Güzel karım Nella nın benim için sel olan gözyaşları
Çıkışımı çabuklarştırdı
Onun dualarıyla bu yolu aştım
Zavallı şimdi hayır işlerini yalnız başına yapmakta
Onun memleketindeki kadınlar çok hak bilir.
Ama O nu Floransalı kadınlar arasında bıraktım
Ah kardeşim ne desem bilmem ki
Şimdiden olacakları görüyorum!
Yeni idare gelecek
Floransalı kadınların böyle yakaları açık,
 göğüsleri ortada gezmeleri yasaklanacak.
Sardunya lı kadınlar bile Floransalılardan daha edeplidir.
Musluman  veya başka dinlerden olan kadınların kapalı gezmesıne sebeb ne?
Kanun mu var?
Bu utanmazlar yakında başlarına gelecekleri bilseler;
 şimdiden ağlamaya başlarlar.
eğer buradan görebildikerim gerçekten başlarına gelirse;
Şimdiki yeni doğmuş bebeler,
 büyüyüpte sakalları çıkana kadar,
 Floransa rahat yüzü görmeyecek...
Ah kardeşim
Şimdi sen anlat;
 beni merakta bırakma,
bak herkes gölgene bakıyor burada" dedi.


Ben cevap verdim:
"Beraber olduğumuz,
Geçmiş  güzel günleri hatırlamak ,ikimiz içinde zor.
Kendisini takip ettiğim liderim,
 beni bir kaç gün önce o hayattan kurtardı.
Cehennem 'den geçirip buraya getirdi.
Karanlıktan çıkarıp, aydınlığa kavuşturdu.
Bu dağı birlikte tırmanıyoruz
Bu dağ ki, dünyadaki yanlışlıkları eğrilikleri
Tırmandıkça düzeltir.
Beatrice' e kavuşuncaya kadar bana rehberlik edecek.
Orada ayrılmak zorundayız”
Dedim ve Virgil'i gösterdim;
“Bana yardim eden Virgil’ dir;
 diğeri  özgürlüğünü kazanan ve
 biraz önce onun şerefine koca dağın sarsıldığı ruhtur…


Araf 
Kanto 23
Açıklamalar
Elif Mat

Labia mea Domine
Allahım dudaklarımı aç sana dualar dedeyim övgüler söyleyeyeim anlamında bir ilahi
Oruç tutarken insanların  yemek yemek için değil dua için ağzın açılmasını simgeliyor
Ersycicton Mitolojiden bir figur ağacı kesiği için açlık cezasına  çarptırılmış
OMO
Italyanca UOMO insan demek, ınsanın yüzünde iki göz O harfini gözün çevresi ve burun M hargi olacak şekilde düşünülmüş Zayıflıktan M belirgin hale gelmiş diyor
Eli, Eli lama sabachthani  (Aramca)
(My God my God why hast you forsaken me?)
Hazreti Isa' nın çarmıha gerildiğinde ;
"Tanrım beni niye bıraktın, terk ettin?" diye yakarması.
İncil 'de Matthew bahsinde geçtiği için buraya alınmış.
"Nasıl çektiği çilelerin sonunda Tanrı 'ya kavuştuysa, biz de Araf' ta oruç tutarak, arındıktan sonra Cennet'e kavuşacağız. Bu bizim için bir rahmettir demek" istiyorlar.
Kuranda Hazreti Isanın çarmıha gerilmediği onlara öyle gösterildiği yazar:
'Mesih’i, Meryem’in oğlu Îsâ’yı, Allah’ın Rasulünü biz öldürdük' demeleri sebebiyle kalplerini mühürledik. Halbuki onlar onu öldürmediler, onu çarmıha da germediler. Fakat öldürdükleri onlara Îsâ’ya benzetilerek gösterildi. Öldürdükleri ile ilgili ihtilâfa düşenler, ondan yana tam bir şüphe içindeydiler. Bu konuda bir bilgileri yoktu. Zan ile karar veriyorlardı. Kesinlikle onu öldürmediler. Nisa 157
Aksine Allah onu kendi katına yükseltti. Allah yücedir, hakimdir.) Nisa 158
Ey İsa, doğrusu senin hayatına ben son vereceğim, seni kendime yükselteceğim, seni küfredenlerden temizleyeceğim ve sana uyanları kıyamete kadar küfredenlerin üstüne geçireceğim. Sonra dönüşünüz yalnızca banadır, hakkında anlaşmazlığa düştüğünüz şeyde aranızda ben hükmedeceğim".)
Ali İmran 55



Forese Donati
Dante nin arkadaşı ve eşi Gemma Donati' nin akrabası o da şair gençliklerinde anlaşamamışlar birbirlerine bolca taşlama türünde şiirler yazmışlar ama burada gene eski dostluklarına dönüyorlar.

Charles de Valois

1270- 1325 yılları arasında yaşamış
Fransa Kralı üçüncü Philippe' in oğlu, Valois Kontu, çok aç gözlü ve doymak bilmez hırsıyla tanıyor.
 Sonradan Charles d'Anjou ünvanını da almış.
 Kasım 1301 de  Floransa' yı yağmalamış
1302 de Fulcieri da Calbol’ Podesta olup Dante n’n partisi beyazlari mahvetmi;
Çok diktatorce ıdare ediyor Floransayı
Açlık baş gösteriyor şehirde,
1303 de Papalık ambargo koyuyor sonra bir köptü yıkılıp çok kişinin ölmesine sebep oluyor
Felaketler üstüste geliyor.
Forese bu felaketleri Dante 'ye haber veriyor.
Dante Comedya' yı sürgündeyken yazıyor ve macerasını 1300 yılından başlatıyor onun için bazı ruhları gelecek olayları haber vermede kullanıyor. Halbuki o olaylar zaten olmuş, Dante bunları yazarken.
Fransa Kralı üçüncü Filip' in tac giyme töreni


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder