8 Nisan 2019 Pazartesi

Cennet Kanto 32 Açıklamalar





Saint Bernard Meryem Ana’ ya bakmanın ve O’nu düşünmenin mutluluğu içindeyken de, Dante’ ye rehberlik yapmayı sürdürür.

Cennet gül şeklinde tasvir edilmiş bu son kantolarda. Gülün her bir yaprağında Cennetlikler tahtlar üzerinde oturuyor. Cennet’ in Kraliçesi olarak Meryem Ana’ yı en yukarı yerleştirmişler. Dante nin hayal dünyasında Meryem Ana dan itibaren sşağıya doğru sıra sıra hanımlar yer almış. Cennet annelerin ayağı altındadır dercesine önce Hanımlar anlatılıyor. Peygamberlerin Hanımları, İsraillilerin tarihinde önemi olan kişiler yer alıyor.

Yarayı Sardı:

İlk günah kastediliyor. Elmayı yemekle Havva ilk günahı işlemiş. Meryem Ana Hazreti Isa' yı doğurmakla bu günahın bedelini ödemiş.
Leonarda da Vinci Saint Anne and Virgin Mary

Tam karşıda azizler yer alıyor. Meryem Ana' nın annesi Anna da kızını görecek şekilde karşıya yerleştirilmiş. Gene onları görecek şekilde Lucia var karşı sırada. İsmi ışık anlamına geldiği için körleri iyileştirildiğine inanmışlar. Görme kabiliyetini temsil ediyor. Dante de Inferno nun başında karanlık ormana düştüğünde o görüp, Beatrice’e haber vermişti. “Git yardım et” demişti.

Bu karşılıklı iki sıra gülü ortadan ikiye bölüyor Gül’ün bir tarafında Museviler, Isa nın doğumundan önce yaşayıp ta bir Mesih geleceğine inananlar var.
Diğer tarafta Hrıstiyanlar İsa ya iman etmiş olanlar var.


Bebekler

Gülün iş kısmında alt sıralarda çecuk ve bebek Cennetlikler var.
Burada Dante neden bütün bebeklerin burada olmadığıı merak ediyor
Bernard Şüphen var ama sorma diyor
Dinden çıkarsın anlamında. Onun açıklamasına göre
Adem’den Hazreti Ibrahim e kadar dönemde dünyaya gelmiş olan çocuklar Anne babaları iman etmişse Cennet e gidiyor. Kendi yaptıkları iyilikten dolayı değil anne babanın iyiliğinden dolayı
Hazreti Ibrahimden Isa ya kadar olan dönemde doğan erkek çocuklar sünnet olmuşlarsa Cennet e gidiyor.
Hazreti Isa dan sonra dünyaya gelmiş olanlar vaftiz olmuşlarsa Cennet e gidiyor.
Dubbi / Şüpheler
Burada Hrıstıyanların vaftiz olmadan ölen çocukları sorusu göndeme geliyor. Onları Cennet e almamaış Limbo da yer vermiş. Hrıstıyan olmayan iyi insanlar bilim ve felsefe adamları ile beraber.

Ortaçağ düşüncesinden kilise nin Cenneti parselleme arzusundan kaynaklanan bu gibi düşüncelere şair dikkat çekiyor bu bölümde. Daha evvel de, Isa’ dan haberi olmayan bir Hintli örneğini vermişti. Adaleti sorguluyor aslında.
Bunun üzerine Bernard incil den bir örnek veriyor Ana karnında kavga eden ikizler. Farklı karakterde yaratılmışlar ve karakterleri ana karnındayken belirlenmiş. Bu durumda Predestiny- Kader sorunu ortaya çıkıyor. “Bir insan iyi yaratılmışi iyilik yapmış, dolayısıyla Cennet’ e gitmişse; diğeri kötü yaratılmış, kötülük yapmış, dolayısıyla Cehennem’ e gidecekse burada Adalet nerede? Cehennem’ e kimin gideceği önceden yazılmışsa biz neye uğraşıyoruz?” gibi bir durum oluyor.

Hrıstıyan filozoflardan Saint Augustine (354-430) kaderin ,önceden yazılmış olduğunu, böyle Cehenneme gideceklerin önceden önceden belli olduğunu söylemiş. Bu konuya kilise doktrininde fazla yer verilmemiş (Saint Augustıne in tezi olarak) ama insanların aklını da kurcalamış.
Herhalde Dante bu yüzden bu soruları gündeme getiriyor daha aklından geçirken söylememesi yolunda uyarı alıyor.
Şüphecilik bilimin temelidir. Din konusunda en yüksek yere çıktığında bu hayali Cennet te Dante yine de şiirinde şüpheyi dile getiriyor ( dolaylı olarak.)

Not: Daha sonraki devirlerde Engizisyon mahkemelerinde vs. insanlara eziyet edilmesi, kazığa bağlanıp yakaılmalarında ve diğer kötülüklerde Saint Augustine’ in yaptığı bu tasnifin yani ötekileştirmenin- birisi baştan Cennet’ lik, birisi baştan Cehennem’lik -anlayışının etkisi olduğu söyleniyor. Tabii onun amacı o değildi herhalde. Düşüncesini söylemiş.
Dereceli Sistem

Dante’ ye yardım edilmesinde Lucia Onun yardıma ihtiyacı olduğunu görüyor Beatrice e söylüyor. Beatrice yardıma gitmek için izin istiyor diğer azizeler vasıtasıyla Meryem Ana ya müracaat ediliyor onun şefaatiyle izin çıkıyor Beatrice aşağıya inip Limbo dan Virgil i buluyorö Virgil Araf ta bir yere kadar Dante yi getiriyor sonra Beatrice vazifeyi devralıyor. En son de Saint Bernard Dante ye hocalık yapıyor. Artık bundan sonra Dante nin görebileceği en son kademeyi görmek için de yine Meryem Ana dan şefaat istenecek.

Celî Sülüs Fatiha Suresi
Hattat:Mehmed Aziz er-Rıfaî
Tür:Celî Sülüs
Tarih:1334/1915-1916

Fatiha Suresi
1.
Rahman ve Rahîm Allah'ın adıyla...
2.
Hamt, âlemlerin Rabbi Allah'adır.
3.
Rahman'dır, Rahîm'dir O.
4.
Din gününün Mâlik'i/ sultanıdır O...
5.
Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz.
6.
Dosdoğru giden yola ilet bizi...
7.
Kendilerine nimet verdiklerinin, üzerlerine gazap dökülmemişlerin,
karanlığa/şaşkınlığa saplanmamışların yoluna...

Ya Hannan Ya Mannan
Hannan cok merhamet eden
Mannan  çok bahşeden En üstteki Kılıç Alı Paşa Camii'nden

The Hannan (الحَنَّانُ) is the one who is merciful to His servants.
The Mannan (المَنَّانُ) is the one who is tremendous in giving.



Kanto 32
Cennet
Ilahi Komedya


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder