6 Eylül 2018 Perşembe

Aşk Ateşi İçinde


Cennet


Kanto 5
Çeviri:  Elif Mat

“Eğer aşk ateşi içinde,
 benim alevim  dünyadakiyle kıyas edilemeyecek ölçüde
 parıldıyor ve  gözlerini alıyorsa;
Şaşırma.
Öyleyim, çünkü burada görüşüm mükemmelleşti;
İyiyi gördükçe, iyiye yaklaşıyorum.
 Senin aklında da o hiç eksilmeyen  nurun,
 herzamankinden daha fazla  parladığını görüyorum
O ışığı bir defa görürsen aşk alevi canlanır.
Daha az kıymetli bir şeyi de görsen o ışık
o daha az sevdiğin şeyi de aydınlatır.
‘İyi ve doğru bir iş yaparak,
 acaba bozulan yeminin kefaretini ödeyebilir miyiz?
Ruh Allah’ a kendisini affettirebilir mi?’ diye sormaktasın
Allah’ ın insan bahşettiği en önemli en büyük hediyesi
Serbest iradedir;
 Allah‘ ın şanına en çok yakışan ve
yalnız ve yalnız‘ insana‘ verilen bir hediyedir bu,
Çünkü insan akıl sahibidir insan.
Yeminin değerini anlıyorsun.
Eğer kişi Allah‘ la arasındaki sözleşmeyi yaparsa, artık bu en büyük hazinesi olan
Serbest iradesinden feragat etmiş sayılır
Buna ne kefaret gerekir?
İlk başta teklif ettiğini  yeniden sunarsan;
Kötü niyetle elde ettiğini- iyi niyetli bir iş- için kullanıyor gibi olursun
Bu dersi anladın ama,
 klisenin kuralları farklı ve benim söylediklerimle çelişiyor gibi,
Dikkat et ne diyeceğime iyi dinle;
Bir kulaktan girer bir kulaktan çıkarsa bir şeye yaramaz
Bir şeyi kurban etmek için niyetlenirsen,
Bu bir sözleşme gibidir
Adak yerine getirilene kadar bu sözleşmenin
 Hükmü sürer.
Tevrat' tan bir sayfa  1457-65 yılları arasında Italya da yapılmış

Bu Musevilerde de böyledir; kurban getirirler tapınağa,
Ama bildiğin gibi onlar da bazı değişiklikler yapılmasına izin verilir
Mesela kurban için getirilen  hayvanın bir başka hayvanla
 değiştirilmesine müsade edilebilir.
Bu durumda günah yoktur.
Ama klisenin izni olmadan hiç kimse değişiklik yapamaz adak konusunda
Eğer yapılacaksa oran arttırılır- dörde karşı altı- verilir
Bu maddi meseleler için böyledir.
Maneviyatta farklıdır
Bazı şeylerin değeri her terazide ağır gelir
Ona bir karşılık bulamazsın
Hiç bir şey onun yerini tutmaz.
Ölümlüler bir şey adayacakları vakit sakın bu işi hafife almasın
the return of Jeptha by Pellegrini

Jepthah gibi aptallık yapmasın
Hatasını anlayıp geriye dönmedi O
Ilk gördüğü şeyi kurban etmeye karar verdiğinde
Büyük Yunanlı  Agamemnon da aynısını yaptı
Iphigenia konusunda.
İki büyük adam da aptal yerine düştü


Hrıstıyanların daha dikkatli olması gerekir;
Öyle tüy gibi her rüzgara kapılıp gitme,
Her ödeyeceğin kefaretle de kurtulurum;
 temize çıkarım sanma
Senin elinde hem Tevrat; hem Incıl var;
 üstüne bir de Klise sana çobanlık yapıyor
Bunlara dikkat edersen selamete erersin.
Başka bir şey gerekmez.
Eğer aç gözlülük yüzünden yanlış yola girersen
Insan gibi davran;
 Sürüden ayrılan koyun gibi olma
Yahudileri kendine güldürme“


Bu sözlerin ardından bakışlarını daha çok ışığa doğru, hasretle çevirdi
Onun susması ve görünüşündeki değişiklik,
 benim de susmama neden oldu
Daha çok parıldıyordu
Yayın titreşimi bitmeden hedefe varan ok gibi
 bizde ikinci kısma geçmiştik bile!
Mercury ye varınca o kadar neşelendi ki
Onun ışıldamasıyla gezegende daha fazla ışıldadı
Eğer o gezegen Beatrice’ in gelmesiyle daha çok ışıldayıp gülümsediyse
Ya ben ne hale geldim? düşünün
-Her türlü değişikliğe teşne olan ben-
Göle bir şey atıldığında balıkların üşüşmesi gibi
Birden etrafımıza binlerce bir şeyler yanaştı
Gelen aşkımızı arttıracak dediler
Her yaklaşan ruhta o neşeli ışıltıyı görebiliyorduk;
İçleri nurla dolu halesi etrafa yansıyordu;
Onların hikayesini dinlemek istiyordum artık....

Mercury

Hayat mücadelesi sona ermeden,
 Tanrının ebedi zaferini görmesine müsade edilen
Allah‘ ın lutfuyla buraya gelmiş olan
 şanslı doğmuş kişi;
Bizim ışığımız  bütün Evren e yayılan Nur dandır dediler
Eğer bizleri tanıdınsa; soru sorabilirsin“ dedi bir mümin.
O böyle söyleyince, Beatrice de beni cesaretlendirdi:
"Konuş onlara güvenebilirsin" dedi
"Nasıl kendi ışığınla parladığını görüyorum
Ama kim olduğunu ve niye bu gezegende olduğunu bilmiyorum" dedim

Ben bunu söyleyince daha da çok parıldadı
 Güneşin ışınlarının en sıcak saatlerden sonra biraz geri çekilmesi gibi
O da kendi ışığının içinde biraz geri çekildi
Saklandı saklandı sonra konuşmaya başladı.
Dali





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder