4 Eylül 2018 Salı

İki Şüphe



Cennet
Kanto 4
Çeviri ve Yorumlar
Elif Mat


Şüpheler

Ay daki çukurlar

Iradesi serbest olan ve kendisine eşit yakınlıktaki iki tabak yemekten
Hangisini seçeceğini şaşıran adam aç kalabilir;
İki kurt arasında kalan kuzu hangisinden kaçacağını bilemez
donar kalır, avlanir;
Av köpeği önüne çıkan iki geyikten
hangisinin peşine koşacağını bilemez, ikisini de kaçırır.
Ben de öyle aklımdaki iki şüpheden önce  hangisini soracağımı bilemedim
Sessiz kaldım.
Ama ne kendimi suçlayabildim ne de bu durumdan iftihar edebildim
 Konuşamadım ama sorularım yüzümden okunuyordu.
Beatrice anladı durumumu:
İki şeyi de öğrenme isteğinin birbirine karışmış olduğunu
 ve bu yüzden kendini ifade edemediğini görüyorum
Diyorsun ki; eğer benim niyetim iyiyse,
 niye başkalarının kötülüğü- şiddeti -yüzünden ben daha az değer görüyorum?
Aynı zamanda Plato’nun dediği gibi hangi gezegenden geldiyse
 ruhların yine o gezegene döneceğini düşünüyorsun
Birincisinden başlayıp cevap vereyim
Burada gördüğün ruhlar gökyüzünün en yüksek katındaki
En büyük meleklerle, peygamberlerle
 Musa’yla Samuel’ le, Yahya ve Meryem Ana’yla aynı yerdedir
Tek Cennet vardır;
Hepsi de kutsanmıştır ruhların
Esasen Ay değildir onların evi,
hepsi Empyrian’ dadır

Mutlu bir hayat yaşarlar
Yalnız bazıları Ebedi Ruh’ a (Allah'a) daha yakındadır
Sana kendilerini burada göstermelerinin sebebi
Cennet‘ teki hiyerarşiyi anlaman içindir
Bilmeyen birine ancak böyle anlatılabilir
İncil‘ de de Tanrıdan bahsederken- eli ayağı var- denir
Bu insanların anlaması içindir
Gerçekten- eli ayağı olduğundan- değil
Kliselerde büyük melekler
 Cebrail, Mihail ve Tobit in gözlerini iyileştiren( Rafael)
Insan gibi resmedilir
Ayasofya Serafim Meleği

‚Timaeus der ki ruh hangi gezegenden geldiyse oraya döner
Belki başka birşey demek istiyordu
Eger demek istediği iyi veya kötü özelliklerimizin
Göklerden geldiğiyse; belki haklı olabilir..
Bu prensip inasanları yanılttı gezegenlere
 Mars, Mercury, Jove (Jupıter) gibi isimler vermelerine yol açtı
Diğer şüphene gelince buradaki adaleti ölümlüler kavrayamaz
 Adalet  bazan adaletsiz görülebilir; anlamazlar
Niyet konusuna gelince;
Piccarda ve Constance,
Bu zorlamaya hemen boyun eydilerse
Kötü niyetliye yardım ettilerse
 bir mazeret ileri süremezler.
Irade direnirse, bükülemez
Bazan zarurı şartlar olur doğa olayları gibi
Mecbur bırakır (zaruret halleri- yangin sel vb)
Manastırdan çekilip alınan ruhlar;
Geri Manastıra kaçabilirlerdi…
Geçmişte inancı için ölmeyi göze alan ve şehit olanlar olmuştur.
Onların iradesi bükülmez.
Şimdi eğer"iradelerinin bükülme" meselesini anladıysan
Kendi tezini bir kenara bırakabilirsin.
Mihail

Ama gözünü kapatan bir başka perde daha var:
Cennet‘ teki ruhların hiç biri yalan söylemez, demiştim
 çünkü  Hak‘ ka (Hakikate) yakındırlar.
Picarda Constance‘ ın inancını -örtüsünü -sonuna kadar kalbinde sakladığından bahsetti
Bu söz şimdi anlattıklarımla çelişkili gelebilir sana;
Geçmişte insanların bir kötülükten kaçarken
Istemese de  bir başka kötülüğe düştüğünü görmüşsündür.
Yunan Mitolojisinde Alcmaeon annesini öldürüyor

Alcmaeon gibi
Babasını zoruyla annesini öldürmüştü.
Babaya itaat edeceğim diye zulum  etti.
Başkasının iradesine boyun eyip de,
Birlikte kötülük yapanlar için,
Hiç bir  mazereti öne sürülemez.
Mutlak irade şer ‘e yol açmaz.
Değişebilir irade korku belasına itaat edebilir;
Daha fazla zarara yol açabilir.
Picarda mutlak ıradeyi kastetti;
 ben şartlara bağlı olarak değişebilir iradeyi anlatıyorum;
 ikisi de doğru"
'Hakikat menbaı'ından akan su artık şüphelerimi gidermişti.
„İlk aşkım, ilk göz ağrım, mukaddes kadın
Anlattıklarınla içimi ısıtıyor;
 bana hayat veriyorsun;
İçim doluyor.
Hakkını ödeyemem,
Ama her şeyi Gören  (El Basir) ve Duyan(Es Semi)
Dilerim senden razı olur; Hakkını verir.
Şimdi daha iyi görüyorum
Aklımız hakikatı arar durur; taa ki Hak’la aydınlanıncaya kadar
Hak' tan ötesi yoktur.
Ondan öteye gerçek yoktur
Onu buluncaya kadar,
Yaban haybanlarinin
 dönüp dolaşıp inine girmesi gibi
Aklımızda hakikati arar ve sonunda bulur.
Gerisi boş hevestir
Hakikati ağacın kökü olarak düşünürsek
 bütün şüphelerde oradan dallanır budaklanır
En yukarılara uzanır
Dali

Bunu söyledikten sonra bir başka şey soracağım size Hanımefendi:
Bir kez niyeti bozduktan sonra
Insanlar yaptıkları yanlışı düzeltebilirler mi?
Bunun üzerine Beatrice, aşk dolu gözlerle baktı bana
Gözlerinde kıvılcımlar parlıyordu
Öyle ki; bakamadım, gözlerimi yere indirdim;
Neredeyse kendimden geçmiştim.

Empyrian: Eski Yunan medeniyetinde Cennet in en ust kati ateşten oluşuyor Dante de bu manada kullanmış burada Cennet in en üst katı Allahın bulunduğu varsayılan yer
Allah bize göre la- mekan dır Zaman ve mekan kavramının dışındadır Ama aynı zamanda her yerdedir

Allah' in isimlerinden
Basir: görme gücünün kaynağı gizli açık herşeyi en iyi şekilde gören
Semi: En iyi şekilde işitip duyan Herşeyi duyan
Hakk: Gerçeğin kaynağı ve belirleyicisi Her yaptığı ve emri gerçeğe en uygun olan.Hakkın ve hukukun kaynağı ve belirleyicisi
Varlığı hiç değişmeden duran. Var olan, hakkı ortaya çıkaran.
Hak, inkârı caiz olmayan sabit olan, değişmekten münezzeh olan olarak da tanımlanıyor

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder