8 Eylül 2019 Pazar

Dolandırıcılar



Inferno
Kanto 30
Thebes

Juno, Semele’den intikam aldığı sırada,
Tehebes’i birbirine katmıştı
Kral Athamas onun isteğiyle deli oldu,
Eşi oğullarını hava almaya çıkardığında,
“Hem aslanı hem de yavrularını öldüreceğim” diye bağırdı, acımasızca;
Çocuklardan birini kapıp, kayaya çarptı;
Zavallı kadın korkusundan, diğer oğluyla beraber, kendini denize atıp, boğuldu.
Thebes müzesi

Feleğin çemberi döndü
Truvanın hem Kralı, hem de krallığı yeyüzünden silindi.
Hecuba, Polyzena’ nın kurban edildiğini,
Polydoros’ un mezarsız yattığını görünce, üzüntüsünden mahvoldu;
Kendisi de esir düşmüştü,
Aklını yitirdi,  köpek gibi ulumaya başladı.

Truva müzesinden bir heykel

Ne Truva’ da olanlar, ne de Thebes de olanlar;
Cehennem’ dekiler kadar çılgınca değildi.

Burada öyle bir öfkeyle birbirine saldıranlar vardı ki...
-Bir kaç tanesi,  çıplak, pis, beti benzi solmuş ;
Dişlerini gıcırdatarak bize doğru koşuyorlardı-
Ağıldaki aç domuzlar gibiydiler.
 Biri koştu; dişlerini Capocchio' nun boynuna geçirdi.
Çukura yatırıp karnını deşti.

Arezzo’ lu Griffolino,  benim yanımda titriyordu, kordudan;
“Bu gelen deli,  Gianni Schicchi’dir;
Kuduz köpek gibi saldırır.” Dedi.
“Aman sana da saldırmasın; Diğeri kim?”
“Eski zamanların delisi Myrrha,
Başkasının kılığına girmişti hani.
 Onun yanındaki Gianni sahtekarı,
 Buoso Donati’nin yerineölüm döşeğine yatıp, noterleri kandıran,
 sahte vasiyet yapan kişi.”

Romena

Kavgacı ruhlar yanımızdan ayrılınca,
 diğer ruhları da gördüm;
Kiminin,  kolu- bacağı kesik, kiminin vücudu şişmişti
Bir tanesi kurumuş dudakların açtı ;
“Burada cezalandırılmadan gezen adam,
Ben Master Adam;
Dünyadayken bana yetecek servetim vardı;
Burada bir yudum suya muhtacım.
Arno ırmağının serin sularına hasretim.
Dünydayken o sular önümden akar, çevreyi serinletirdi...


Burada, tozumu attılar;
 Benim cezalandırılmama yol açan sanatı Romena’ da öğrendim
Üstünde Vaftizci Yahya’nın imajı olan parayı
Düşük değerli olarak bastım.
Farkedilince, yakalayıp yaktılar beni.
Acaba Guido Kontları da burada mı?
Onları da görmek isterdim.
Burada olsalar bile yakalayamam onları, bacaklarım işe yaramaz halde.
Birazcık kıpırdayabilecek durumda olsaydım,  nerede olursa olsun yakalardım onları
Onların yüzünden buradayım.
Altına bakır karıştırmamı söyleyen onlardı.”

Yusuf ve Zuleyha

“Yanındakiler kim?” Dedim
Ben geldiğimde onlar buradaydı. O zamandan beri pozisyonlarını değiştirmediler
Sonsuza kadar böyle kalacaklar.
Birisi Hazreti Yusuf’a iftira atan yalancı
Diğeri Truvalıları kandıran Sinon.
İkiside yalancılıklarının cezasını çekmekteler”
Bu sözlere kızan Sinon, Master Adam’ın karnına bir yumtuk attı.
Acıyla bağıran Adam, koluyla diğerinin suratına çarptı:
“Şişmiş ayaklarımı oynatamazsam da kolum hala iş görür” dedi

“Sahte para basarken, serbesti elin -kolun ama kazığa götürülürken
O kadar serberst değildi” dedi hasmı.


“Bu dediğin doğru ama Truvalılara söylediklerin hep yalandı
Benim her söylediğim yalana karşılık sen kovalarca sahte altın bastın.
Ben bir tek yalanımdan dolayı buradayım sen binlercesinden sorumlusun.”

“Atı düşün” dedi Master Adam; “senin attığın yalanı bütün dünya biliyor.”
“Sen de susuzluktan geber!” Dedi Sinon
“Bu berbat halinle bile Narcis gibi suya baksan kendini beğenirsin”
Onlar böyle kavga ederken, ben büyülenmiş gibi seyrediyordum
“Daha bakarsan bozuşacağız ama” dedi Rehberim
Virgil’ in beni azarlaması karşısında o kadar mahçup oldum ki;
Hala hatırladıkça utanıyorum.
Sanki kötü rüya görüp te rüyasında gördüklerinin rüya olmasını dileyen biri gibiydim
Hemen özür diledim
“Bu mahçubiyetin suçunu affettirdi dedi
Öyle mahçup görünüyorsun ki; daha fazla bir günahın da olsa affedilirdi,
artık bir şeye üzülme.
Ama bir daha tekrar ederse, unutma ben hep senin yanındayım,
Gideceğimiz yerlerde gene böyle şeyler görebilirsin
Böyle bayağı kavgaları seyretmek sana yakışmaz...”

Dali

Açıklamalar

Otuzuncu kanto Ovid’in Metamorfoz’unda sözünü ettiği Yunan mitolojisinden hikayelerle başlıyor.
Yunan Tanrılarından Jove çok çapkın, başka kadınlarla alakası olunca eşi Tanrıça Juno Thebes’lilerin üzerine felaketler yağdırıyor. Jove’nin birlikte olduğu kral kızı Semele’ye öfkesinden Semele’nin kızkardeşinin kocasını delirtiyor  Cinnet getiren adam eşi ve çocuklarını öldürmek istiyor.
Daha sonra Truva savaşında aklını yitiren biri anlatılıyor. Mitolojiden çrnekler verildikten sonra Cehennem’de öılgın gibi birbirine saldıranlar anlatılıyor.
Master Adam
 Floransa ya gelen bir ingiliz. Romena’lı kontların isteğiyle,  Floransa Florentinini  düşük değerle basıyor. Floransa’ nın koruyucu azizi olan Yahya Peygamberin de üzerinde resmi olan parada sahtekarlık yapmış oluyor.
O zamanlar Florentin her yerde geçen çok değerli bir para. Sahtekarlık yapıldığının ortaya çıkmasıyla ekonomide kargaşa oluyor. Master Adam yakalanarak, kazığa bağlanıyor; yakılmak suretiyle öldürülüyor.
Sinon
Truvalıları atı içeri sokmaları için ikna eden sahtekar.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder