İkisinin de
sonsuza kadar teneffüs ettiği Sevgi ile oğluna bakarken,
Kudret- ilk ve
anlatılamaz olan Kudret, aklı ve kâinatı o kadar düzen içinde yaratmıştır ki
bunu düşünen herkes Tanrı’yı hisseder, güzelliğin tadını alır.
Okuyucu, benimle beraber gözlerini kaldır,
Ve yukarıdaki çemberlere bak.
Birbirine aksi
yönde dönene hareketi,
Yaratılış
harikasını gör.
Okuyucu, sana
ziyafet hazırladım,
Tadına bak.
Doğanın harika
görevlisi Güneş
Tanrının isteğini
dünyaya aktarıyor,
Onun ışığıyla zamanı
hesaplarız,
Şimdi güneş Koç
burcundadır,
Gene nasıl olduğunu
nasıl buraya geldiğimi bilemeden
Kendimi güneşte
buldum.
"İyiden- daha
iyiye" olan çıkışımız da lider yine Beatrice' di.
O kadar hızlı yol
aldık ki; bu hız zaman içinde ifade edilemez.
Güneş şimdi ben
içindeyken, rengini göstermeden sadece parıldıyor.
Bu
kadar bilgime, sanatıma, tecrübeme rağmen; 'ne' gördüğümü ifade edemem!
Ama bana inanın ve
gerçeği aramaya devam edin!
Kudretimiz, 'halimizi
ifade etmeye yetmezse' bunda şaşılacak bir şey yoktur.
Çünkü güneş
görülebilecek en parlak cisimdir.
Dördüncü
halkada, Tanrı ruhları kutsar;
Nasıl
"ruha üflediğini; nasıl yarattığını" kullarına gösterir.
"Şükret!"
dedi güzel hanım.
Bütün
gücünle, seni güneşe yücelten;
meleklerin ve güneşin Yaratan' ına
şükret!
Hiç
bir ölümlü o anda Allah' a benim şükrettiğim kadar şükretmemiştir hayatta.
Bütün
kalbimle, sevgimi sundum ona.
O
anda Beatrice' i de unutmuşum;
Kayboldu
ufukta.
Gülümsedi,
hiç de alınmadı
Bakışı
beynimi deldi geçti yine; binlerce parçaya ayırdı aklımı.
Işık
halesi etrafımızda oluştu bir tac şeklini aldı.
Bazan
Ay' ın etrafında da böyle bir ışık halkası oluşur.
Benim
geldiğim yerde, bu harika ışıkların hepsi görülmez.
Onlar
Cennet' e özeldir.
Çok
kıymetlidir
Tanrı
onları ancak Cennet'inde saklar.
Dünyadakiler
bunların haberini duyar ama tam anlayamaz.
Hiç
bir dil bunları anlatmaya kifayet etmez.
Başımızın
üzerindeki ışık halkası,
yörüngesi etrafında dönen gezegenler gibi,
Etrafımızda
üç kez döndü,
Dansçıların
en son dönüşü tamamladıktan sonra,
hala
daha zevk içerisindeyken, durup müziğin yeniden başlamasını beklemeleri gibi
durdular,
O
parıltının içerisinden biri:
(Thomas
Aquinas)
"Gerçek
aşkın kıvılcımlandığı, büyüdüğü, çoğaldığı yere tırmanıyorsun.
Buraya
tırmanan hiç kimse bir daha aşağıya inmez.
Tekrar
gelecek olan dışında.
Artık
senin susadığın şarabı içmene kimse mani olamaz.
Nasıl
suyun denize akışını durdurulamazsa,
Senin gideceğin yere
varmana da kimse mâni olamaz.
Senin Cennet'e
çıkışını kolaylaştıran, bu hanımın
Yanındaki
ruhların kimler olduğunu öğrenmek istersin,
Dominic'
in yolundan gidenlerden biriydim
Sürüden
ayrılanların dışında herkesi
Selamete
kavuşturdu O.
Sağımdaki
ruh Köln Universitesi hocalarından
Sonradan
benimde hocam olan Albert;
Ben
de Aquıinalı Thomas!
Sonra ki Hukukçu
Gratian
Kilise hukuku ve
medeni hukuku üzerine çalışmış
Diğeri Petrus
Lombardus klise alimi;
Son kuruşuna kadar kiliseye
bağışta bulunan yaşlı bir kadın gibi
Nesi
varsa verdi.
Beşinci
ışık en parlağı dünyadakilerin kendisinden haber almayı en çok istediği
En
akıllı ölümlüler içinde en yüksek mertebede olanı
Hazreti
Süleyman‘ dır.
Onun yanında Dionysus, melekleri görmüştür.
Hocam
Albert'ın yanında,
Augustine'
in Hristiyanlığa geçmesine sebep olan Bilge Paulus
Sekizincisi
Boethius Severinus sürgüne yollandı, şehit oldu.
Aziz
Peter kilisesinde gömüldü.
Onun yanındakiler, İsidore,
Sevil Başpiskoposu;
Bede ve Richard Contemplations' ı
yazan alim.
Tefekkür- Dünyada melek olma amacı
En
sonuncusu Siger Brabant
Rue
de Feurre' de ders vermiştir (Paris Universitesinde)
Averroisttir
Söylediği
doğrulardan dolayı kendisinden nefret etmişler
Fransa
da engizisyon mahkemesine çıkarılmıştır
Papalık
mahkemesine temyiz için başvuracağı sırada
Sekreteri
tarafından bıçaklanarak öldürülmüştür“
Thomas
bunları anlattıktan sonra
Ruhlar
şarkılar söyleyerek, danslar ederek yanımızdan ayrıldılar...
YORUM
Bundan
sonraki bir kaç kantoda Güneş’te olacağız. Burada düşünce dünyasının önemli
isimleri bilgeler yer alıyor.
Bu
bölümlerde Hristiyan dünyasında hagiography denen Aziz’lerin hayatının
anlatıldığı hikayelere yer veriliyor.
Araf‘
ın 17 bölümünde aşk bazı günahlara ya da kötü eğilimlere yol açarsa bu bir şeyi
çok fazla ya da çok az sevmekten kaynaklanıyor olabilir diye açıklanmıştı.
Ya
da yanlış kötü bir şeyi sevmekten, mesela zararlı maddeleri kullananlar yanlış
bir şeyi seviyorlar.
Güneşte
birbirine yakın şekilde dönen üç halka var, her birinde 12 şer bilge yer
alıyor. İlk iki guruptaki düşünürler tek tek sayılırken üçüncü guruptakiler
sayılmıyor.
Üçüncü
gurup burada gene Trinity‘ deki üçlüğü sembolize etmek için konulmuş.
Burada
Dante, bilgelere düşünürlere yazarlara verdiği önemi göstermek için isimlerini
sayıyor. Halka halinde gösterilmeleri eşitliği ve arada bir hiyerarşi
olmadığını gösteriyor. Aynı zamanda hepsi de halkada yer aldıkları için merkeze
eşit uzaklıktalar.
Güneş,
doğruluğu gerçekliği simgeliyor sanki ilim adamlarının gerçeği bulma çabasını.
Onun için buradalar. Güneş gibi aydınlatıyorlar insanlığı.
Ortada
bir tane hakikat var, Tanrı ama insanların düşünceleri farklı. Dünyada farklı
düşünceleri temsil etmiş ilim adamları burada yan yanalar.
Çoklukta
birlik anlayışı bu şekilde değişik görüşlere sahip düşünürleri Allah yolunda
bir araya getirerek gösterilmiş.
Kantonun başında Baba-Oğul- Kutsal Ruh vurgusu yapılıyor. Bu üçünün tek tanrı olduğu
vurgulanıyor.
Biri
ve diğeri diyerek birbirlerinden ayrı varlık ama bir olduklarını anlatmak
istiyor.
Dante
kendisini Cennet’in katibi gibi görüyor yani yazmakla görevlendirilmiş, ve
yazarak biz okuyucularına bir ziyafet hazırlıyor. Bizim de keyfini çıkarmamızı
istiyor.
Güneş
kantolarında Dante, Fransiskan ve Dominikan tarikatlarından bahsediyor. Bunlara
„keşiş tarikatları“ veya „dilenci tarikatlar“ deniyor. Dünya
malına bakmayıp mütevazı bir hayat tercih ettikleri için.
Dominikan
tarikatı Aziz Dominik tarafından kurulmuş ve Aquinalı Thomas bu tarikatın önde
gelenlerinden biri.
Fransiskan
tarikatı da Francesco tarafından kurulmuş. Bu tarikatın önde gelen isimlerinden
Aziz Bonaventure’ü de göreceğiz.
Bir
tarafta Aziz Thomas Francesco’yu methederken, bir tarafta da Bonaventure Aziz
Dominik’in hikayesini anlatacak. Yani ortaçağda birbirine rakip durumda olan bu
iki tarikatın liderleri karşılıklı olarak övülmüş olacak. Cennet’teki harmoni
bunu gerektiriyor.
İlk
halka akılcı felsefeyi rasyonalistleri temsil ediyor ve en önce konuşmaya Aziz
Thomas başlıyor.
Ortaçağ‘ın
en önemli düşünürlerinden olan Aquinalı Thomas, Aristo felsefesini Hristiyanlıkla
bağdaştırmaya çalışmış. Bugün hala Katolik kilisesi için onun yapıtları önemini
koruyor.
Bu
akılcılık yolunda giden filozoflar hep Aristo’cu ve kendi aralarında İbni Rüşt
taraftarı olan ve olmayanlar olarak ayrılıyorlar.
İbni
Rüşt taraftarı olmakla suçlanmış olan Sieger de Brabant halkanın sonunda, Aziz
Thomas’ın yanında yer alıyor.
Aziz
Thomas’ da eserlerinde İbni Rüşt’ün eserlerinden yararlanmakla beraber O’na
karşıt olarak tanınıyor. Bu ikisinin yan yana gelmesi bu açıdan önemli.
Hepsi
de akılcılığı savunan bu filozoflar kendi aralarında bazı fikir ayrılıklarına
düşmüşler.
Gerçeğin
merkezde olduğu düşünülürse karşıt görüş savunmuş olsalar da ruhlar gerçeğe eşit
uzaklıkta yer almış oluyor.
Averroistlere
göre yani İbn-i Rüşt’ü takip edenler O’na atfedilen çifte hakikat, hem felsefi
hem de dini hakikat görüşüne katılıyorlar.
O
dönemde Scolastik felsefe Aristo felsefesiyle dini bağdaştırmaya çalışmış
Thomas Aquinas ’da bunun temsilcilerinden biri.
Not: Burada Hz. İsa'nın 12 havarisi, İsrailoğullarının 12 kavmi, 12 pınar, 12 burç gibi tarihte 12 rakamının önemli olmasına istinaden 12 havari gibi 12 bilgeye yer vermiş. Esasında on ikişer kişiden oluşan üç halka var. O da Trinity'yi temsilen öyle tasarlanmış
Dante sadece ilk iki halkadaki toplam 24 kişinin ismini sayıyor.
Bir sonraki kantoda diğer 12 ismi göreceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder