CENNET 7
Hosanna, sanctus Deus
sabaoth,
superillustrans claritate tua
felices ignes horum malacoth!”
Justinyen
ve etrafındakiler,
Kendi
müzikleri eşliğinde,
Şarkılar
söyleyerek, dans ederek gözden kayboldular.
Hayretler
içinde kalmıştım;
Içimden
bir ses “durma; yanındaki güzel hanıma sor” diyordu
Soramadım,
başımı önüme eğdim;
Beatrice
anladı, gülümsedi;
“İntikamın,
intikamı niye cezalandırılıyor?“ diyorsun, değil mi?“ dedi
Doğmamış
adam (Adem)
Hem
kendisini hem kendinden sonra gelenleri günaha soktu;
Bundan
dolayı cezalı kaldılar yüzyıllarca;
Ta
ki Kelimetullah dünyaya gelene kadar.
Ona
yapılan insani yönü içindir.
Allahın
izniyle olmuştur.
O
yapılandan yer sarsılmış; gök açılmıştır.
(çarmıha gerilme
hadisesi)
Bu
yapılanın intikamı da ilahi adalet tarafından takdir edilmiştir.
(Romalıların
Kudüs‘ ü yerle bir etmeleri)
Gene
de aklında sorular var;
Kafan
karmakarışık, düşünce üstüne düşünce,
düğüm
üzerine düğüm,
Ne
dediğimi anladın ama Tanrı‘ nın bizim kurtuluşumuz için
niye
böyle bir kader yazdığını merak ediyorsun.
Aşk
ateşinde pişmeden herkes sadece akıl yoluyla bunlar anlaşılamaz.
Bu
sonsuza kadar bir iyilik yolu açtı bize;
Tanrının
iyilik mührü bir defa vurulunca, bir daha yokolmaz; silinmez artık.
Bu
iyilikle Tanrıya daha çok yaklaştık.
Günah
insanın özgürlüğünü hükümsüz hale getirir.
Tanrı‘
dan uzaklaştırır.
Asaleti
kalmaz,
Nuru
söner.
Günah
ruhunda boşluk bırakır.
Onun
yerini iyi amellerle doldurursa tekrar saygınlığına kavuşabilir.
Kötülükten
uzak durur.
Kurtuluşun
yolu Allahın merhamet etmesiyle, affı ile olur.
Bazen
de kişinin cezasını çekmesi; kefaretini ödemesi gerekir.
İnsanın
itaatsizlik ederek varmak istediği nokta o kadar yüksekti ki;
Ne
yaparsa yapsın, nasıl kefaret öderse ödesin,
tek
başına kendi gayretiyle kurtuluşa erişemez.
Onun için böyle takdir
edilmiş;
Sen gene de diyorsun
ki;
Su var ateş var
hava var toprak var;
Bunların hiçbir zaman
bozulmaması lazımdı.
Bütün her şey maddeden
yaratılmıştır.
Sana Tanrı tarafından
ruh üflenmiştir.
İyiliğin merkezinden
üflenen ruh dolayısıyla
Hep geri Tanrı’ya, o
ilahi aşka dönmek istersin.
Bunu hatırla tekrar
dirildiğinde;
Bedeninin de Havva
Anamız ve Adem babamızla
Aynı malzemeden
yapılmış olduğunu da hatırla…
YORUM
Justinyen ve diğer
ruhlar ilahi söyleyerek oradan ayrılırlar. Dante nin aklında bir soru daha
vardır, fakat cesaret edip soramaz.
Cennet’te ruhlar
aslında Dante söylemese de ne düşündüğünü anlıyorlar. Bu yüzden Beatrice anlamıştır
soruyu ve cevap verir.
Dante intikamın nasıl
haklı olduğunu sormak istemektedir. İntikamın intikamı nasıl oluyor demek
istemektedir.
Hosana İbranice
Kurtarıcı veya Kurtar Bizi gibi anlamlarda kullanılıyormuşü Yunanca ve Latinceye
sonra diğer batı dillerine de geçmiş bir sevinç nidası hayret nidası olarak da
kullanılıyor. İncil’de Hazreti İsa’nın Kudüs’e girmesinde halk sevinçle söylüyor
bu sözü.Hoşana Rabb’İn adıyla gelene övgüler olsun sözü geçiyor. Bir de bu
ilahi var.
Hosanna." "Hosanna holy God of Sabaoth, abundantly illumining
with thy brightness the blessed fires of these kingdoms."]
Cennet’in 7. Kantosu Latince ve İbranice karışık olarak, Justinyen’in
duasıyla başlıyor.
Hristiyanlıkta bir ilk günah fikri var. Hazreti Adem’in elmayı yemekle
haddi aştığına serbest iradesine sınır koymadığına inanıyorlar.
Bu yüzden Cennet’ten kovulmuş ve kendisinden sonra gelen insanlar da
dünyaya günahkâr olarak gelmişler.
Gene Hristiyanlık inancınca Hazreti İsa’nın dünyaya gelmesi, Tanrının ete
kemiğe bürünmesi olarak anlaşılıyor ve Dünyaya gelmesinin amacı insanlığı bu ilk
günahtan kurtarmak oluyor.
Çünkü insanlık günahkâr olduğunda kendisini Tanrı’dan uzaklaştırmış oluyor.
Çarmıha gerilme hadisesini de yorumlamakta güçlük çekiyorlar. İsa’nın hem
Tanrı hem insan vasfı vardır. İnsan vasfının cezalandırılması bu ilk günahtan
dolayıdır. Cezalandırıldıktan sonra yani çarmıhta gerildikten sonra bu ilk
günah affedilmiştir diyorlar. Bu nedenle Hristiyanlardan sık sık “O bizim
günahlarımız için öldü” sözünü duyarız.
Peki Tanrılık vasfı da var. Hazreti İsa’nın çarmıha gerilmesini o zaman
nasıl açıklayacağız diye kendi kendilerine sorduklarında bunun Yahudiler
tarafından işlenmiş bir günah Tanrıyı öldürmek- deicide olduğunu söylüyorlar.
İnsanlık vasfıyla çarmıha gerilmesi hadisesinin Tanrı’nın insanları ilk
günah dolayısıyla Hazreti Adem’in elmayı yemesi sebebiyle günahkâr olan
insanların cezalandırılması olduğu ve bu sebeple adil bir ceza olduğunu Çarmıha
gerilmesinin hem Yahudileri hem de Tanrı’yı memnun ettiğini söylüyorlar.
“Peki o zaman Tanrı niye insanların bu günahını temizlemek için böyle
bir yol seçti?” sorusu geliyor gündeme. Dante’ de bunu anlamıyor.
Beatrice buna karmaşık bir cevap veriyor. Tanrı’nın insanı aracısız olarak
yarattığı bunun için insanın şerefli varlık olduğu ama ilk günahla bu lekesiz
halini kaybettiğini anlatıyor. Tekrar günahsız hale dönmesi Tanrı’nın
müdahalesi olmadan mümkün olamayacağını söyleyerek çarmıha gerilme olayını
Dante ’ye anlatmaya çalışıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder