17 Aralık 2020 Perşembe

Tatlı Clemence

 

Kanto 9




"Bella Clemenza

senin eşin Carlo, beni kendisinden sonra gelen hükümdarların,

 yaptıkları hileler konusunda aydınlattı.

 

Sonra dedi ki; "Şimdi sus bir şey deme; bekle, seneler geçsin"

Bundan anladım ki; sana kötülük yapan cezasını bulacak!"

Gene akşam oldu;

Güneş dinlenmeye çekildi.


 

"Siz kandırılmış ruhlar,

Kalbi temiz olmayanlar,

Hakiki Aşk‘tan başını çevirenler,

Boş işlere gönlünü kaptıranlar,

değersizin karşısında eğilenler..."

 

Bak işte bir parlak ruh daha görünmekte;

Yanıma yanaşmakta,

Beni mutlu etmek için parıldıyor.

Beatrice gene bana bakıyordu ve içimden geçenleri anlayarak "peki" dedi.

 

"Ey değerli ruh beni anladın; gerçekten kalbimin aynasısın sen!" dedim ona.

 

Bilinmeyen ruh yanaştı söylemekte olduğu şarkıyı bıraktı.

Sanki tek amacı, tek neşesi başkalarını mutlu etmekti.

 

İnsanların günahkar olduğu yerden Italya' dan geldim.

Koca dağın ardında bir çete vardı ;

Her yeri yaktı geçti.

Kardeşiz biz onunla;

 

Cunizza’yım ben Romano’ lu

Burada parıldarım,

Çünkü bu yıldız beni aleviyle fethetti.

Ama kaderim neyse razı oldum;

t

 Benim payıma düşenle mutlu oldum,

Bunu basit kafalar anlamaz.

Benim yanımda parıldayan

 bu değerli mücevher  ( Folco)

 Dünyada büyük bir ad bıraktı kendisine ve daha uzun yıllar hatırlanacaktır.

 

Oralarda çok kan aktı,

 Taa Venedik'e kadar geldi.

Rahibin ihanetiyle çokcası zindanlara sürüldü;

Kelleri kesildi.

 

Bir hain papazın kendi partisine yaranma sevdası yüzünden kanlar aktı,

(Alessandro Novella, Feltro basrahibi)

Bu yüce yerde bu aynalarda sen "taht" dersin bunlara,

Ilahi adalet vardır ve geleceğe dair konuşmamıza izin vardır."

Söyleyeceklerini böylece tamamladı ve şarkı söylemekte olan diğer ruhlara katıldı.

 

 

Diğer ruh (Folco) sanki gün ışığı vurmuş yakut gibi parıldamaktaydı.

Burada Cennet' te ruhlar, nura nur katıyordu, neşeyle gülüyordu;  

yerin dibindekilerse- Cehennemin uzun gecesinde-

Karardıkça kararmaktaydılar, ızdırapla.

 

"Allahın nuruyla aydınlanmışssın, bir olmuşşsun;

 Benim ne düşündüğümü, ne soracağımı anlarsın.

Altı kanatlı meleklerle birlikte uçmaktasın;

o zaman niye cevap vermezsin bana?"

 

Ben de senin gibi düşünceleri okuyabilecek gücüm olsaydı

 burada anlatacaklarını  beklemezdim" dedim ona.

 

"Tuscany de, Genova da, Magra da güneşin batışını gördüm.

 Akdeniz kıyılarında, batı da- Sezarın savaştığı yerlerde - Ispanya'da.

Adım Folco, beni öyle tanırlar burada ışığım sonsuza kadar parıldayacaktır;

 dünyada olduğu gibi.

 

Dido benim kadar yanmamıştır Aeneas' a vurulduğunda;

Ne de Phillis.

Hiçbiri burada değiller şimdi.

Neşemiz var olmaktandır; günahımızdan değil.

 

Burada sadece Her şeye Kadir olanı tanırız biz;

Her şeyi Göreni.

Bütün düşüncemiz sevgi üzerinedir.

 

Bütün kâinatı Güzelleştireni düşünürüz.

Dünyanın nasıl döndürüldüğünü görürüz biz buradan ve

Nasıl idare edildiğini…

 

Ama öğrenmek istediklerinin hepsini cevaplamak için, biraz daha konuşmalıyım;

Yanımdaki parıltıyı soruyorsun değil mi?

En temiz suya vuran güneş ışığı gibi parıldayanı;

 


Cennet‘ in en mutena köşesine yükselen,

En güzel koronun içerisinde olan Rahab' dır bu!

Hazreti Isa' nın çağırdıkları arasında,

Cennete ilk alınandır.

 

Venus' tedir yeri.

En yüce yerde olması tesadüf değildir

Papa, Kutsal Toprakları unutmuş görünüyor ama

 Rahab  bize, yani Joshua‘ ya ilk zaferi kazandırandır( Yuşa Peygamber)

 

Senin Floransa nın kurucusu belli, (Yunan Tanrısı Mars)

İlk başkaldırandır.

(şeytanla bir tutuyor pagan tanrısı  ve savaşçı olduğu için)

 

Onun kıskançlığındandır, insanlığın çektikleri.

Floransa' nın altın çiçeği belasınadır ki;

Çoban kurt kesilip, kuzuları yer.

 

(Çoban- kilise inananları sömürüyor, Papa Boniface özellikle)

İncil' e bakmadılar;

Kilise alimlerini dinlemediler ama

Kilise hukukunu iyice çalıştılar,

Sonra dönüp tekrar çalıştılar.

 

Kitapların kenarlarına şerhler düştüler, boş yer bırakmacasına.

Papa ve Kardinal, Nasıra' lı Isa yı düşünmezdi;

Düşünceleri o kadar eskiye gitmezdi!

 

Cebrail' in kanatlarını açmasından habersiz idiler.

(Annunciation- Hazreti Meryem' e Cebrail' in bir çocuğu olacağını haber vermesi)

Ama Vatikan da, Romanın diğer kutsal yerleri de

 bu rezaletten yakında kurtulacaktır..."

 

YORUM


Venüs, hem aşkı simgeliyor hem de serbest sanatlardan Retorik sanatını.

Retorik güzel konuşarak veya güzel yazı yazarak karşı tarafı ikna edebilme sanatı.

Aşk gezegeninde  arkadaşı Carlo Martello’nun eşi Clemence’a yer vermiş.   Güzel bir evlilik örneği olarak Carlo ve Clemence çifti Venüs’te yer almışlar.

Bir başka karakter Ezzolino’nun kızkardeşi Cunizza da Romano. O devirde çapkın bir hanım olarak değerlendirilen Cunizza aynı zamanda Dante’nin arkadaşı trubadur şairi Sordello’ nun sevgilisi olmuş.

Sordello ’yu Araf’ta görmüştük. Ezzolino ise çete başı olarak çok saldırılar yaptığı Floransa ve çevresine zarar verdiği için Cehennem’de.

Cunizza’dan sonra orada parlayan en parlak yıldız olarak tanıtılan Rahab’ın ismi geçiyor.

Ingilizce’de "Joshua" Tevrat' ta "Yeşu", bizim de "Yuşa peygamber" dediğimiz, Hazreti Musa' dan sonra, Israiloğulları' nın liderliğini yapan Yeşu, Eriha şehrini almak için hazırlık yapar.  Eriha' ya iki adamını, 'casusluk yapmak' için gönderir. Şehrin girişinde bir han işletmekte olan Rahab, onları saklar. Bu sayede Eriha’nın ele geçirilmesi sağlanmış olur. Kutsal kitapta onun için fahişe de denmektedir. Ama yaptığı iyilikle Cennet’e girmeyi hak etmiş.

Dante hep aşk ve siyaset konularını birlikte ele alıyor. Burada da Cunizza İtalya’daki karışıklıklardan bahsediyor.

Daha sonra Marsilyalı Folco (Folquet) sözü alıyor. O da hem şair hem de Toulouse piskoposu. Kilisenin Albigensian haçlı seferinde soruşturmaya uğramış.

O dönemin astroloji bilgisine göre Dünyanın gölgesinin Venüs’e düştüğü sanılıyormuş. Burada o görüşe yer veriliyor.

 

                                                                                              


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder